Címszó: Maszkírozás - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZINHAZIFOGALOM

NEMSZEMELYNEV

 

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0251.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0251.png

 

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/28/28869.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

A szöveg linkekkel ellátott változata:

 

 

Maszkírozás

Szócikk: Maszkírozás A férfimaszk is ugyanúgy, mint a női, az arcfestékkel kezdődik. A szerep karakteréhez híven, megadjuk az arcnak az alapszínt s a festést a nyakra is levisszük, nehogy álarcszerűleg hasson az arc. A pofacsontok táját sötétvörössel, úgynevezett parasztpirossal élénkítjük, ezzel adunk a nyerges orrnak is szint, mert hiszen természetes, hogy egy napsütött arcnál az orr színe nem maradhat világos. Viszont, ha valaki az orrát akarja nagyobbra vagy élesebb vonalúra festeni, azt úgy éri el, hogy az orr élén egy fehér vonalat húz. Nagy orrlyukakat fekete festékkel csinálunk, egyszerűen megnagyobbítjuk minden oldalon az eredeti orrlyukat. A homlok egy árnyalattal mindig világosabb legyen, mint az arc színe s ha parókát használunk, legyen gondunk arra, hogy a paróka vásznát pontosan s egyenletesen fessük össze a homlokkal. Nincs csúnyább, mint mikor a paróka vonala meglátszik s olyan formájú lesz a fej, mint némely dohánydoboz, melynek tetejét le lehet emelni. Öregedő vagy beesett szemet úgy teremt az ember, hogy felső és alsó szemhéjait halványan szürkével vonjuk be, ugyancsak borostás, borotválatlan arcot is szürkével festünk s szürke foltot festünk a pofacsont alá akkor, ha éhes, sápadt, vagy beteg embert ábrázolunk. A ráncokat sötétpiros és szürke festékkel együttesen rögtönözzük, még pedig olyformán, hogy a festékbe mártott »wischerrel«, vagy megfaragott favégecskével a ráncokat odahúzzuk, ahol az arcon és homlokon annak nyoma látszik. Egy kis grimasszal a legsimább arc is elárulja jövendő vagy lappangó ráncunk helyét s ehhez a természetes vonalhoz kell alkalmazkodni. Akárhányszor látni ráncokkal össze-visszapingált kezdő színészeket, akiknek térképszerűen megrajzolt arca nemhogy természetellenes, de egyszerűen nevetséges. Kövér, pufók arcot úgy festünk, hogy a sötétpiros arc közepébe világospirossal egy pengő nagyságú, kerek foltot rakunk, de ugyanakkor a szánkban, mind a két oldalon egy-egy szilvát, vagy sült gesztenyét tartunk azon a helyen, ahol kívül a kerek folt vírit. Foghíjjasságnál az első fogakat bekenjük rnastix-szal s azután fekete festékkel dörzsöljük be. Minden színész iparkodjék az arcát maga festeni, hisz a saját vonásait mindenki legjobban ismeri. A maszk lemosását a színészek lemaszkirozás szóval szokták jelölni. A lemaszkirozáshoz disznózsírt vagy vazelint használnak. A maszkirozást sok színész művészi tökélyre tudta fokozni. Kiváló maszkírozó színészek: Egressy Gábor, (személy) (információ)  E. Kovács Gyula, (személy) újabb időkben: Egressy Ákos, (személy) (információ)  Gabányi Árpád (személy) (információ)  és László, Gál Gyula, (személy) (információ)  Krémer Jenő, (személy) (információ)  Réthey Lajos, (személy) (információ)  Körmendy János, (személy) (információ)  Hatvani Ede, (személy) (információ)  stb. Egy Ascher (személy) (információ)  nevű bécsi (ország) színész, a Carl-Theater (intézmény) (információ)  tagja, »Cajus és Sempronius« (cím) c. vj.-ban Schmerling miniszter (személy) maszkjában jelent meg, amiért a rendőrség 8 napi fogságra ítélte. (Lásd: »Pesti Napló«, (intézmény) (információ)  1865. (időpont) ápr. 15.) A fővárosi (Budapest) színházak egynémelyikénél szokásban van, hogy a rendező a próbatáblára kifüggesztett íven utasítást ad az új színdarabban előfordult összes szereplőknek, hogy minő maszkot tartoznak készíteni. Ezen utasítás mindenkire kötelező erejű, ellenőrzésével az ügyelő van megbízva. Amely szereplő eltérő maszkot készít, megfelelő pénzbírsággal sújtják. szin_III.0251.pdf III

 

 

Adatbázisszerű megjelenés

xcímszó Maszkírozás címszóvég 28869 Szócikk: Maszkírozás A férfimaszk is ugyanúgy, mint a női, az arcfestékkel kezdődik. A szerep karakteréhez híven, megadjuk az arcnak az alapszínt s a festést a nyakra is levisszük, nehogy álarcszerűleg hasson az arc. A pofacsontok táját sötétvörössel, úgynevezett parasztpirossal élénkítjük, ezzel adunk a nyerges orrnak is szint, mert hiszen természetes, hogy egy napsütött arcnál az orr színe nem maradhat világos. Viszont, ha valaki az orrát akarja nagyobbra vagy élesebb vonalúra festeni, azt úgy éri el, hogy az orr élén egy fehér vonalat húz. Nagy orrlyukakat fekete festékkel csinálunk, egyszerűen megnagyobbítjuk minden oldalon az eredeti orrlyukat. A homlok egy árnyalattal mindig világosabb legyen, mint az arc színe s ha parókát használunk, legyen gondunk arra, hogy a paróka vásznát pontosan s egyenletesen fessük össze a homlokkal. Nincs csúnyább, mint mikor a paróka vonala meglátszik s olyan formájú lesz a fej, mint némely dohánydoboz, melynek tetejét le lehet emelni. Öregedő vagy beesett szemet úgy teremt az ember, hogy felső és alsó szemhéjait halványan szürkével vonjuk be, ugyancsak borostás, borotválatlan arcot is szürkével festünk s szürke foltot festünk a pofacsont alá akkor, ha éhes, sápadt, vagy beteg embert ábrázolunk. A ráncokat sötétpiros és szürke festékkel együttesen rögtönözzük, még pedig olyformán, hogy a festékbe mártott »wischerrel«, vagy megfaragott favégecskével a ráncokat odahúzzuk, ahol az arcon és homlokon annak nyoma látszik. Egy kis grimasszal a legsimább arc is elárulja jövendő vagy lappangó ráncunk helyét s ehhez a természetes vonalhoz kell alkalmazkodni. Akárhányszor látni ráncokkal össze-visszapingált kezdő színészeket, akiknek térképszerűen megrajzolt arca nemhogy természetellenes, de egyszerűen nevetséges. Kövér, pufók arcot úgy festünk, hogy a sötétpiros arc közepébe világospirossal egy pengő nagyságú, kerek foltot rakunk, de ugyanakkor a szánkban, mind a két oldalon egy-egy szilvát, vagy sült gesztenyét tartunk azon a helyen, ahol kívül a kerek folt vírit. Foghíjjasságnál az első fogakat bekenjük rnastix-szal s azután fekete festékkel dörzsöljük be. Minden színész iparkodjék az arcát maga festeni, hisz a saját vonásait mindenki legjobban ismeri. A maszk lemosását a színészek lemaszkirozás szóval szokták jelölni. A lemaszkirozáshoz disznózsírt vagy vazelint használnak. A maszkirozást sok színész művészi tökélyre tudta fokozni. Kiváló maszkírozó színészek: Egressy Gábor, yszemelynevy egressy gábor yszemelynevy Egressy Gábor yszemelynevy egressy yszemelynevy gábor yszemelynevy yszemelynevy Egressy yszemelynevy Gábor yszemelynevy ykodvegy E. Kovács Gyula, yszemelynevy e. kovács gyula yszemelynevy E. Kovács Gyula yszemelynevy e. yszemelynevy kovács yszemelynevy gyula yszemelynevy yszemelynevy E. yszemelynevy Kovács yszemelynevy Gyula yszemelynevy ykodve újabb időkben: Egressy Ákos, yszemelynevy egressy ákos yszemelynevy Egressy Ákos yszemelynevy egressy yszemelynevy ákos yszemelynevy yszemelynevy Egressy yszemelynevy Ákos yszemelynevy ykodvegy Gabányi Árpád yszemelynevy gabányi árpád yszemelynevy Gabányi Árpád yszemelynevy gabányi yszemelynevy árpád yszemelynevy yszemelynevy Gabányi yszemelynevy Árpád yszemelynevy ykodvegy és László, Gál Gyula, yszemelynevy gál gyula yszemelynevy Gál Gyula yszemelynevy gál yszemelynevy gyula yszemelynevy yszemelynevy Gál yszemelynevy Gyula yszemelynevy ykodvegy Krémer Jenő, yszemelynevy krémer jenő yszemelynevy Krémer Jenő yszemelynevy krémer yszemelynevy jenő yszemelynevy yszemelynevy Krémer yszemelynevy Jenő yszemelynevy ykodvegy Réthey Lajos, yszemelynevy réthey lajos yszemelynevy Réthey Lajos yszemelynevy réthey yszemelynevy lajos yszemelynevy yszemelynevy Réthey yszemelynevy Lajos yszemelynevy ykodvegy Körmendy János, yszemelynevy körmendy jános yszemelynevy Körmendy János yszemelynevy körmendy yszemelynevy jános yszemelynevy yszemelynevy Körmendy yszemelynevy János yszemelynevy ykodvegy Hatvani Ede, yszemelynevy hatvani ede yszemelynevy Hatvani Ede yszemelynevy hatvani yszemelynevy ede yszemelynevy yszemelynevy Hatvani yszemelynevy Ede yszemelynevy ykodvegy stb. Egy Ascher yszemelynevy ascher yszemelynevy Ascher yszemelynevy ascher yszemelynevy yszemelynevy Ascher yszemelynevy ykodvegy nevű bécsi ytelepulesy bécs ytelepulesy bécs yorszagy Ausztria ykodvegy színész, a Carl-Theater yintezmenyy carl-theater yintezmenyy Carl-The yintezmenyy carl-theater yintezmenyy yintezmenyy Carl-The yintezmenyy ykodvegy tagja, »Cajus és Sempronius« ycimy cajus és sempronius ycimy Cajus és Sempronius ycimy cajus ycimy és ycimy sempronius ycimy ycimy Cajus ycimy és ycimy Sempronius ycimy ykodvegy c. vj.-ban Schmerling miniszter yszemelynevy schmerling miniszter yszemelynevy Schmerling miniszter yszemelynevy schmerling yszemelynevy miniszter yszemelynevy yszemelynevy Schmerling yszemelynevy miniszter yszemelynevy ykodvegy maszkjában jelent meg, amiért a rendőrség 8 napi fogságra ítélte. (Lásd: »Pesti Napló«, yintezmenyy pesti napló yintezmenyy Pesti Na yintezmenyy pesti yintezmenyy napló yintezmenyy yintezmenyy Pesti yintezmenyy Na yintezmenyy ykodvegy 1865. ápr. xtalanevtizedx 1875 xtalanevtizedx 1885 15.) A fővárosi főváros ytelepulesy nagybudapest ytelepulesy budapest ykodvegy színházak egynémelyikénél szokásban van, hogy a rendező a próbatáblára kifüggesztett íven utasítást ad az új színdarabban előfordult összes szereplőknek, hogy minő maszkot tartoznak készíteni. Ezen utasítás mindenkire kötelező erejű, ellenőrzésével az ügyelő van megbízva. Amely szereplő eltérő maszkot készít, megfelelő pénzbírsággal sújtják. szin_III.0251.pdf III

 

 

A szócikk eredeti szövege:

Címszó: Maszkírozás - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZINHAZIFOGALOM

NEMSZEMELYNEV

 

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0251.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0251.png

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/28/28869.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

Maszkírozás

Szócikk: Maszkírozás A férfimaszk is ugyanúgy, mint a női, az arcfestékkel kezdődik. A szerep karakteréhez híven, megadjuk az arcnak az alapszínt s a festést a nyakra is levisszük, nehogy álarcszerűleg hasson az arc. A pofacsontok táját sötétvörössel, úgynevezett parasztpirossal élénkítjük, ezzel adunk a nyerges orrnak is szint, mert hiszen természetes, hogy egy napsütött arcnál az orr színe nem maradhat világos. Viszont, ha valaki az orrát akarja nagyobbra vagy élesebb vonalúra festeni, azt úgy éri el, hogy az orr élén egy fehér vonalat húz. Nagy orrlyukakat fekete festékkel csinálunk, egyszerűen megnagyobbítjuk minden oldalon az eredeti orrlyukat. A homlok egy árnyalattal mindig világosabb legyen, mint az arc színe s ha parókát használunk, legyen gondunk arra, hogy a paróka vásznát pontosan s egyenletesen fessük össze a homlokkal. Nincs csúnyább, mint mikor a paróka vonala meglátszik s olyan formájú lesz a fej, mint némely dohánydoboz, melynek tetejét le lehet emelni. Öregedő vagy beesett szemet úgy teremt az ember, hogy felső és alsó szemhéjait halványan szürkével vonjuk be, ugyancsak borostás, borotválatlan arcot is szürkével festünk s szürke foltot festünk a pofacsont alá akkor, ha éhes, sápadt, vagy beteg embert ábrázolunk. A ráncokat sötétpiros és szürke festékkel együttesen rögtönözzük, még pedig olyformán, hogy a festékbe mártott »wischerrel«, vagy megfaragott favégecskével a ráncokat odahúzzuk, ahol az arcon és homlokon annak nyoma látszik. Egy kis grimasszal a legsimább arc is elárulja jövendő vagy lappangó ráncunk helyét s ehhez a természetes vonalhoz kell alkalmazkodni. Akárhányszor látni ráncokkal össze-visszapingált kezdő színészeket, akiknek térképszerűen megrajzolt arca nemhogy természetellenes, de egyszerűen nevetséges. Kövér, pufók arcot úgy festünk, hogy a sötétpiros arc közepébe világospirossal egy pengő nagyságú, kerek foltot rakunk, de ugyanakkor a szánkban, mind a két oldalon egy-egy szilvát, vagy sült gesztenyét tartunk azon a helyen, ahol kívül a kerek folt vírit. Foghíjjasságnál az első fogakat bekenjük rnastix-szal s azután fekete festékkel dörzsöljük be. Minden színész iparkodjék az arcát maga festeni, hisz a saját vonásait mindenki legjobban ismeri. A maszk lemosását a színészek lemaszkirozás szóval szokták jelölni. A lemaszkirozáshoz disznózsírt vagy vazelint használnak. A maszkirozást sok színész művészi tökélyre tudta fokozni. Kiváló maszkírozó színészek: Egressy Gábor, E. Kovács Gyula, újabb időkben: Egressy Ákos, Gabányi Árpád és László, Gál Gyula, Krémer Jenő, Réthey Lajos, Körmendy János, Hatvani Ede, stb. Egy Ascher nevű bécsi színész, a Carl-Theater tagja, »Cajus és Sempronius« c. vj.-ban Schmerling miniszter maszkjában jelent meg, amiért a rendőrség 8 napi fogságra ítélte. (Lásd: »Pesti Napló«, 1865. ápr. 15.) A fővárosi színházak egynémelyikénél szokásban van, hogy a rendező a próbatáblára kifüggesztett íven utasítást ad az új színdarabban előfordult összes szereplőknek, hogy minő maszkot tartoznak készíteni. Ezen utasítás mindenkire kötelező erejű, ellenőrzésével az ügyelő van megbízva. Amely szereplő eltérő maszkot készít, megfelelő pénzbírsággal sújtják. szin_III.0251.pdf III