Címszó: Operaénekesek játéka - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZINHAZIFOGALOM

NEMSZEMELYNEV

 

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0477.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0477.png

 

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/29/29983.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

A szöveg linkekkel ellátott változata:

 

 

Operaénekesek játéka

Szócikk: Operaénekesek játéka Örökös vita, vajjon az operaénekes hivatásához tartozik-e, hogy színjátszása is tökéletes legyen? Mielőtt e kérdéssel behatóbban foglalkozunk, örömmel állapíthatjuk meg, hogy ezt a vitát kizárólag középszerűségek provokálják. Nincs olyan művészi elv, mely megengedhetné, hogy bármily dalműben bábú módjára álljon az énekes s hangja csillogtatásán kívül ne nyújtson egyebet is. A dalmű, az opera többféle. Lehet zeneileg aláfestett dráma vagy tragédia, vagy vígjáték, (vígopera). Akármelyikről van szó, mindegyikben emberek cselekednek, s ha elvont lények szerepelnek a szövegkönyvben, úgy azokat is emberi képzeletünk szerint formálták. (Nibelungok stb.) Az opera színpadot követel. Ha fellibben a függöny, akció kezdődik, emberek sorsa játszódik le előttünk. Hogy jusson a közönség száz százalékos műélvezethez, ha a szereplők hangját nem emeli tökéletes emberábrázolás? Szokatlan nagy tehetség, színészi véna kell az operai énekhez, mert nélküle nivótlan hangtorna marad az egész. Nincs és nem is volt olyan átlagon felül emelkedő, világhírű énekes, aki színészileg eredeti, sőt néha grandiózus alakítást ne adott volna. Briesemeister, (személy) (információ)  Feinhals, (személy) (információ)  Burrian, (személy) Anthes, (személy) (információ)  Saljapin, (személy) (információ)  Titta Ruffo, (személy) (információ)  Bohnen, (személy) (információ)  mesterei a színjátszásnak. Jeritza (személy) (információ)  Toscája (szerep) (információ)  színészi tanulmány. Szamosi Elza (személy) (információ)  Carmenje (szerep) (információ)  szenvedélyében, kacérkodásában maradéknélküli színészi élmény volt. Előfordult, hogy hanggal kevésbé megáldott operaénekes felejthetetlen művészi produkciót nyújtott, mert játéka igaz és emberi volt. A régebbi operalátogató feltétlenül emlékszik Fumagalli Leóra, (személy) (információ)  kinek kissé érdes, fénytelen baritonja alul maradt a szép hang követelményeinek, de énekkultúrája bánni tudott avval, ami... ami tulajdonképpen nem is igen volt neki : a hanggal. Ám milyen leírhatatlan hatást váltott ki úttörő, merész, szinte szoborba öntött alakításaival? Hamlet, (szerep) (információ)  Jago, (szerep) Alfio, (szerep) Tonio, (szerep) — felejthetetlen emlékek! Rigolettója (szerep) hátborzongatóan hatalmas, lélekbemarkoló! Belső lelki harcot, szenvedélyt, a szív lángját hogy éreztesse valaki, ha csak énekel, de egyébként fatönk marad? Arról lehet vitatkozni, hogy nagyobb tehetséget követel-e az operaénekes mettiéje, mint a prózai színészé, de operai ének színészet nélkül elképzelhetetlen. Hiszen a koncerténekes is szíve érzésével festi meg hangját, s amit így az arca kifejez: mimika. Már ez is részben színészet. Hogyne kellene teljes játéktudás akkor, mikor a dalműben egész embert ábrázol! Féltehetségek megelégedhetnek szép hangjukkal, művész alig! A közönség pedig soha!... Végül mély meghatottsággal, átérzett pietással említjük Takáts Mihály (személy) (információ)  nevét. Miért volt ő operánk nagy nemzeti büszkesége? Mert bársonyos, andalítóan szép baritonja Istentől megáldott színészi zsenivel párosult. (Doktor János.) (személy) (információ)  szin_III.0477.pdf III

 

 

Adatbázisszerű megjelenés

xcímszó Operaénekesek játéka címszóvég 29983 Szócikk: Operaénekesek játéka Örökös vita, vajjon az operaénekes hivatásához tartozik-e, hogy színjátszása is tökéletes legyen? Mielőtt e kérdéssel behatóbban foglalkozunk, örömmel állapíthatjuk meg, hogy ezt a vitát kizárólag középszerűségek provokálják. Nincs olyan művészi elv, mely megengedhetné, hogy bármily dalműben bábú módjára álljon az énekes s hangja csillogtatásán kívül ne nyújtson egyebet is. A dalmű, az opera többféle. Lehet zeneileg aláfestett dráma vagy tragédia, vagy vígjáték, (vígopera). Akármelyikről van szó, mindegyikben emberek cselekednek, s ha elvont lények szerepelnek a szövegkönyvben, úgy azokat is emberi képzeletünk szerint formálták. (Nibelungok stb.) Az opera színpadot követel. Ha fellibben a függöny, akció kezdődik, emberek sorsa játszódik le előttünk. Hogy jusson a közönség száz százalékos műélvezethez, ha a szereplők hangját nem emeli tökéletes emberábrázolás? Szokatlan nagy tehetség, színészi véna kell az operai énekhez, mert nélküle nivótlan hangtorna marad az egész. Nincs és nem is volt olyan átlagon felül emelkedő, világhírű énekes, aki színészileg eredeti, sőt néha grandiózus alakítást ne adott volna. Briesemeister, yszemelynevy briesemeister yszemelynevy Briesemeister yszemelynevy briesemeister yszemelynevy yszemelynevy Briesemeister yszemelynevy ykodvegy Feinhals, yszemelynevy feinhals yszemelynevy Feinhals yszemelynevy feinhals yszemelynevy yszemelynevy Feinhals yszemelynevy ykodvegy Burrian, yszemelynevy burrian yszemelynevy Burrian yszemelynevy burrian yszemelynevy yszemelynevy Burrian yszemelynevy ykodvegy Anthes, yszemelynevy anthes yszemelynevy Anthes yszemelynevy anthes yszemelynevy yszemelynevy Anthes yszemelynevy ykodvegy Saljapin, yszemelynevy saljapin yszemelynevy Saljapin yszemelynevy saljapin yszemelynevy yszemelynevy Saljapin yszemelynevy ykodvegy Titta Ruffo, yszemelynevy titta ruffo yszemelynevy Titta Ruffo yszemelynevy titta yszemelynevy ruffo yszemelynevy yszemelynevy Titta yszemelynevy Ruffo yszemelynevy ykodvegy Bohnen, yszemelynevy bohnen yszemelynevy Bohnen yszemelynevy bohnen yszemelynevy yszemelynevy Bohnen yszemelynevy ykodvegy mesterei a színjátszásnak. Jeritza yszemelynevy jeritza yszemelynevy Jeritza yszemelynevy jeritza yszemelynevy yszemelynevy Jeritza yszemelynevy ykodvegy Toscája yszerepy tosca yszerepy Toscá yszerepy tosca yszerepy yszerepy Toscá yszerepy ykodvegy színészi tanulmány. Szamosi Elza yszemelynevy szamosi elza yszemelynevy Szamosi Elza yszemelynevy szamosi yszemelynevy elza yszemelynevy yszemelynevy Szamosi yszemelynevy Elza yszemelynevy ykodvegy Carmenje yszerepy carmen yszerepy Carmen yszerepy carmen yszerepy yszerepy Carmen yszerepy ykodvegy szenvedélyében, kacérkodásában maradéknélküli színészi élmény volt. Előfordult, hogy hanggal kevésbé megáldott operaénekes felejthetetlen művészi produkciót nyújtott, mert játéka igaz és emberi volt. A régebbi operalátogató feltétlenül emlékszik Fumagalli Leóra, yszemelynevy fumagalli leó yszemelynevy Fumagalli Leó yszemelynevy fumagalli yszemelynevy leó yszemelynevy yszemelynevy Fumagalli yszemelynevy Leó yszemelynevy ykodvegy kinek kissé érdes, fénytelen baritonja alul maradt a szép hang követelményeinek, de énekkultúrája bánni tudott avval, ami... ami tulajdonképpen nem is igen volt neki : a hanggal. Ám milyen leírhatatlan hatást váltott ki úttörő, merész, szinte szoborba öntött alakításaival? Hamlet, yszerepy hamlet yszerepy Hamlet yszerepy hamlet yszerepy yszerepy Hamlet yszerepy ykodvegy Jago, yszerepy jago yszerepy Jago yszerepy jago yszerepy yszerepy Jago yszerepy ykodvegy Alfio, yszerepy alfio yszerepy Alfio yszerepy alfio yszerepy yszerepy Alfio yszerepy ykodvegy Tonio, yszerepy tonio yszerepy Tonio yszerepy tonio yszerepy yszerepy Tonio yszerepy ykodvegy — felejthetetlen emlékek! Rigolettója yszerepy rigolettó yszerepy Rigolettó yszerepy rigolettó yszerepy yszerepy Rigolettó yszerepy ykodvegy hátborzongatóan hatalmas, lélekbemarkoló! Belső lelki harcot, szenvedélyt, a szív lángját hogy éreztesse valaki, ha csak énekel, de egyébként fatönk marad? Arról lehet vitatkozni, hogy nagyobb tehetséget követel-e az operaénekes mettiéje, mint a prózai színészé, de operai ének színészet nélkül elképzelhetetlen. Hiszen a koncerténekes is szíve érzésével festi meg hangját, s amit így az arca kifejez: mimika. Már ez is részben színészet. Hogyne kellene teljes játéktudás akkor, mikor a dalműben egész embert ábrázol! Féltehetségek megelégedhetnek szép hangjukkal, művész alig! A közönség pedig soha!... Végül mély meghatottsággal, átérzett pietással említjük Takáts Mihály yszemelynevy takáts mihály yszemelynevy Takáts Mihály yszemelynevy takáts yszemelynevy mihály yszemelynevy yszemelynevy Takáts yszemelynevy Mihály yszemelynevy ykodvegy nevét. Miért volt ő operánk nagy nemzeti büszkesége? Mert bársonyos, andalítóan szép baritonja Istentől megáldott színészi zsenivel párosult. (Doktor János.) yszemelynevy doktor jános yszemelynevy Doktor János yszemelynevy doktor yszemelynevy jános yszemelynevy yszemelynevy Doktor yszemelynevy János yszemelynevy ykodvegy yszocikkszerzoy doktor jános szin_III.0477.pdf III

 

 

A szócikk eredeti szövege:

Címszó: Operaénekesek játéka - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZINHAZIFOGALOM

NEMSZEMELYNEV

 

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0477.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0477.png

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/29/29983.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

Operaénekesek játéka

Szócikk: Operaénekesek játéka Örökös vita, vajjon az operaénekes hivatásához tartozik-e, hogy színjátszása is tökéletes legyen? Mielőtt e kérdéssel behatóbban foglalkozunk, örömmel állapíthatjuk meg, hogy ezt a vitát kizárólag középszerűségek provokálják. Nincs olyan művészi elv, mely megengedhetné, hogy bármily dalműben bábú módjára álljon az énekes s hangja csillogtatásán kívül ne nyújtson egyebet is. A dalmű, az opera többféle. Lehet zeneileg aláfestett dráma vagy tragédia, vagy vígjáték, (vígopera). Akármelyikről van szó, mindegyikben emberek cselekednek, s ha elvont lények szerepelnek a szövegkönyvben, úgy azokat is emberi képzeletünk szerint formálták. (Nibelungok stb.) Az opera színpadot követel. Ha fellibben a függöny, akció kezdődik, emberek sorsa játszódik le előttünk. Hogy jusson a közönség száz százalékos műélvezethez, ha a szereplők hangját nem emeli tökéletes emberábrázolás? Szokatlan nagy tehetség, színészi véna kell az operai énekhez, mert nélküle nivótlan hangtorna marad az egész. Nincs és nem is volt olyan átlagon felül emelkedő, világhírű énekes, aki színészileg eredeti, sőt néha grandiózus alakítást ne adott volna. Briesemeister, Feinhals, Burrian, Anthes, Saljapin, Titta Ruffo, Bohnen, mesterei a színjátszásnak. Jeritza Toscája színészi tanulmány. Szamosi Elza Carmenje szenvedélyében, kacérkodásában maradéknélküli színészi élmény volt. Előfordult, hogy hanggal kevésbé megáldott operaénekes felejthetetlen művészi produkciót nyújtott, mert játéka igaz és emberi volt. A régebbi operalátogató feltétlenül emlékszik Fumagalli Leóra, kinek kissé érdes, fénytelen baritonja alul maradt a szép hang követelményeinek, de énekkultúrája bánni tudott avval, ami... ami tulajdonképpen nem is igen volt neki : a hanggal. Ám milyen leírhatatlan hatást váltott ki úttörő, merész, szinte szoborba öntött alakításaival? Hamlet, Jago, Alfio, Tonio, — felejthetetlen emlékek! Rigolettója hátborzongatóan hatalmas, lélekbemarkoló! Belső lelki harcot, szenvedélyt, a szív lángját hogy éreztesse valaki, ha csak énekel, de egyébként fatönk marad? Arról lehet vitatkozni, hogy nagyobb tehetséget követel-e az operaénekes mettiéje, mint a prózai színészé, de operai ének színészet nélkül elképzelhetetlen. Hiszen a koncerténekes is szíve érzésével festi meg hangját, s amit így az arca kifejez: mimika. Már ez is részben színészet. Hogyne kellene teljes játéktudás akkor, mikor a dalműben egész embert ábrázol! Féltehetségek megelégedhetnek szép hangjukkal, művész alig! A közönség pedig soha!... Végül mély meghatottsággal, átérzett pietással említjük Takáts Mihály nevét. Miért volt ő operánk nagy nemzeti büszkesége? Mert bársonyos, andalítóan szép baritonja Istentől megáldott színészi zsenivel párosult. (Doktor János.) szin_III.0477.pdf III