
CÍMLAP
Régi és/vagy új reneszánsz
TARTALOM, BEVEZETÉS
Tartalom
Vaszary János ébresztése
I. Három önéletrajz, életrajzi vallomás
II. Újságcikkek, tanulmányok, katalóguselőszók
III. Forgácsok, aforizmák Vaszary János naplójából
Bevezetés
A modern magyar festészet kiemelkedő jelentőségű mesterének, Vaszary
Jánosnak (1867-1939) összegyűjtött írásait tartja kezében az olvasó.
Ezekből az írásokból ez ideig mindössze részleteket, szemelvényeket
olvashattunk a művésszel foglalkozó tanulmányokban, monográfiákban, de így,
együttesen nem láttak még napvilágot. A művészettörténeti, művészetelméleti
irodalom sem tulajdonított különösebb jelentőséget a Vaszary-írásoknak,
nyilván a művészpálya kísérő jelenségeinek, szükség esetén felhasználható
dokumentumoknak tartotta őket.
Jelen kötet Komárom-Esztergom megye jóvoltából, amelyhez a Thoroczkai-Wigand
Ede által tervezett tatai Vaszary-villa révén a századelőtől haláláig
szoros szálak fűzték a művészt, ezt az érdemtelen másodlagosságot, a nem
egyszer hangot kapó felemás értékelést és a művészt övező hallgatást
kívánja felszámolni. Meggyőződésünk - gondolom, nem csupán e bevezető
szerzőjéé, hogy egy régóta esedékes adósság kiegyenlítéséről van szó,
amely nemcsak a kivételes képességű mestert, a hazai, a magyar művészeti
progresszió maradandó értékű képviselőjét illeti meg teljes joggal. A
kötet, hűvös tárgyilagossággal szemlélve a benne foglaltakat, minden
bizonnyal az egész művészeti korszakra, a modern magyar művészet
megszületésének időszakára vonatkozó ismereteinket gazdagabbá, árnyaltabbá,
kézzelfoghatóbbá teszi. Az anyag összegyűjtése során, időrendben haladva,
fokozatosan derült fény számos olyan lényeges, a művészetet és a művészeti
életet érintő kérdésre, problémára, tényre, mozzanatra, amely elkerülte a
korábbi kutatás figyelmét.
Vaszary - reá igazán alkalmazható a fordulat - "korának gyermeke" volt,
a századvégé és a századfordulóé, azoké az évtizedeké, amikor is a
valamirevaló ifjú művész, nem állván a Mintarajziskola száraz, kisszerű
oktatási módszerét (Székely Bertalan pedig - úgy mesélték később -
legtehetségesebb növendékének tartotta Vaszaryt), előbb Münchenben, majd
Párizsban képezte magát tovább. Szellemi függetlenségét, hamarosan kiderült
- s ezt itt rögvest hangsúlyoznunk kell -, sem ott, sem másutt, még idehaza
sem volt hajlandó feladni, sem fiatalon, sem érett művészként. Végül is
nem múlékony irányzatokra függesztette tekintetét, mint kortársai közül
számosan, művészi kapcsolata - a kezdeteket leszámítva - az eleven, teljes
értékű élettel, az így felfogott művészettel s a tág természettel volt,
egy-egy időben-térben távoli, vagy éppen újszerű művészi módszer,
szemlélet, kísérlet csakis élményszerű vizuális tapasztalatként találhatott
nála megértésre és elfogadásra. Az ilyen alkat, kivételes tehetség nemigen
lehetett kedveltje a jobbára stiláris sémák után igazodó műtörténetnek,
még kevésbé lehetett az, ha az új avagy újszerű - akár önrombolónak tűnő -
élményszférák kifejezése utáni vágy vezeti ecsetjét, írótollát még
hatvan-egynéhány évesen is. A magyar festészet enfant terrible-je volt,
írta róla jellemzésként a korabeli magyar szellemi élet francia ismerője,
François Gachot.
...