
CÍMLAP
Wilhelm Bousset
Jézus
TARTALOM, ELŐSZÓ
Tartalom
I. Fejezet. Jézus életének külső lefolyása és működésének formái
Jézus életének külső lefolyása (Életének kezdetei. Keresztelő János. Jézus nyilvános fellépése. Működésének történeti képe. Életének vége.)
Jézus művének prófétai mivolta
Viszonya az írástudókhoz. Jézus, mint pädagogus
Jézus viszonya az essenusokhoz
Jézus mint népszónok. A példázatok
Jézus gyógyító munkássága. Jézus, mint csodatevő
Működése Izrael népe között
Tanítványai, követői
Jézus ellenségei
II. Fejezet. Jézus igehirdetése
Az Isten országa. (Az Isten országáról szóló tanítás általános jelentősége. Idői feltételessége. Vélt világban való karaktere. Szellemisége és egyetemessége. Ezen alapuló szilárdsága. Örök jelentősége)
Az Istenhit. Isten élő, jelenlévő valósága, reálítása
A szellemi, személyes Isten
A mindenható Isten
Az Atya
Jézus erkölcsi követelményei. Azoknak gyökere az ítélet gondolatában
Az ítélet gondolatának megtisztítása és egyetemesítése
A megfizetés gondolata
Jézus és a Mózesi törvény
Jézus és a farizeusi tradíció
Egység, teljesség, bensőség, igazság, valóság Jézus igehirdetésében
Jézus erkölcstanának hősi karaktere
A túlfeszített ethikai individualizmus
A bűnbocsánat
Befejezés. A személyiség vallásának evangéliuma
III. Fejezet. Jézus személyiségének titka
Jézus messiási öntudata
Cäsarea Filippi
A messiási cím elégtelen volta Jézus személyére
A messiási jelzők. "Az Ember fia"
Kritikai megállapítások
Az "Ember fia-tudat vonatkozása Jézus szenvedés és halálsejtelmeihez
Jézus souverän öntudata
Ennek korlátai
Jézus életének megkoronázása a halál által
Jézus halálának különös jelentősége
A Húsvét
Jézus a gyülekezet hitében
Előszó
Dr. Wilhelm Bousset (sz. 1865-ben; 1896 óta a göttingeni egyetemen a
theologia tanára), egyike a legkiválóbb modern theológusoknak. Művei közül
nem egy ma már az egész művelt világ közkincsét képezi. Mint theologiai
írónak, nagy jelentősége abban van, hogy az Újtestamentum számos iratát,
így különösen az Apokalypsist (Jelenések könyve.) vizsgálódásaival egészen
új világításba helyezte. A theológia egész mezejét áttekintő és búvároló
tudós, de elsősorban vérbeli biblikus, s ezt a tudományágat nagy
nyelvészeti ismerettel, éles szövegkritikával s a legszigorúbb történeti
alapokon műveli. Mint filozófus, az új Fries-féle irányzat híve.
Theológiai felfogása a legnemesebb értelemben vett szabadelvű, tudományos
meggyőződésen alapuló modern protestáns felfogás. Erős történeti érzékével
a múlt minden felfogásának méltányolója és értékelője tud lenni; de a
tudomány szerinte is csak igaz akar lenni és művei fölé bátran oda lehet
írni mottó gyanánt: "Megismeritek az igazságot és az igazság szabadokká
tesz titeket." Bousset a "szellemi, személyes" religio hirdetője. Legszebb
alkotásaiban nagy meggyőző erővel és csodálatos szépséggel mindig azt
mutatja fel, hogy a vallás, az ember lelki életének ez a nagy ténye, hogyan
küzdi fel magát az érzéki, dologi korlátokból és formákból a tiszta
szellemiség regiójába. Ezért áll meg maga is mintegy megbűvölve Jézus
személye előtt, ahol, miként egy végtelenbe csengő, tiszta dallamot,
figyeli azt a hatalmasan kiáradó szellemi életet, "melynél fennségesebbet,
mi emberek, még soha sem értünk meg."
Többek közt "Das Wesen der Religion" c. vallástörténeti művét, "Die
Bedeutung der Person Jesu für den Glauben" című, s az 1910-i berlini
vallásos világkongresszuson felolvasott kiváló értekezését és az itt
magyar fordításban megjelenő Jézus"-t említem, mint legtisztább tükreit
Bousset felfogásának, mely egyúttal a legnemesebb protestáns felfogás is.
De bár Bousset mindig megmarad a szigorúan vett tudományos felfogás
álláspontján, művei sohasem lesznek szárazzá, rideggé, vagy "elvonttá."
Mert Bousset a legigazabb értelemben vett íróművész is. Bámulatosan éles
tekintetével mindenütt megtalálja a lényegest, s azt eleven, megkapó
formában fejezi ki. Tekintetével behatol a lelki élet nagy mélységeiben s
megragadó tolmácsolója tud lenni annak a rejtett, titokzatos életnek, mely
az emberi lélek mélyén hullámzik. Alig van író, aki tisztábban rávilágítana
az ember lelki életére; akár, ha annak nyugodt, átlátszó mélységeit, akár,
ha nagy viharait és örvényeit mutogatja. Ehhez járul stylusának bizonyára
tárgya nagy szeretetéből táplálkozó nemes heve és lendülete, mely olykor
a legmagasabb művészi szépség színvonalára emelkedik és valósággal
átforrósítja olvasójának lelkét.
Bousset minden írói tulajdonsága feltalálható "Jézus" c. kis művében,
melyét most magyar köntösben vesz az olvasó. "Dacára minden idői
távolságnak, dacára a hagyomány gyakran kínzó bizonytalanságának," a tudós
szemével és a művész szivével mégis valóban "nagyon eleven és megragadó"
képet varázsol elénk az Élet Fejedelméről, s rásegít Jézus alakjának és
mélységes lényegének igaz megértésére. Nem ámítom magamat azzal, hogy
művének tökéletes tolmácsolója tudtam lenni. Törekedtem, hogy világosan
megértsem és tisztán visszaadjam a munka értelmi oldalát, mondjuk,
igazságát. A munka szépségét illetőleg itt-ott talán károk estek. A magyar
szöveg egészében hidegebb és értekezőbb modorú lett. De ha a szépség
itt-ott rövidséget szenvedett talán, az igazság, hiszem, épen maradt.
Mielőtt e könyvet útjára bocsátanám, kedves kötelességemnek tartom e
helyről is hálás köszönetet mondani Bousset professor úrnak és C. B. Mohr
(Paul Siebeck) tübingeni könyvkiadó cégnek azon szíves jóságukért, hogy a
fordítás jogát készséggel megadták nekem. Ugyancsak hálás köszönetemet
fejezem ki Dr. Bartók György theologiai tanár úrnak, szeretve tisztelt
professzoromnak, ki a fordítás átnézésével s jóindulatú tanácsaival és
útbaigazításaival munkámban segítségemre jőni szíveskedett.
A könyvecskét azzal a kívánsággal indítom útnak, hogy nálunk is azzal
a nagy szeretettel találkozzék, amellyel eddigi útjában mindenfelé, s
amellyel a fordító is, csekély erejéhez képest, foglalkozott vele.
Kolozsvárt, 1911. augusztus havában.
Makkai Sándor