
CÍMLAP
Erdély szecessziós épületei
TARTALOM, ISMERTETŐ
Tartalom
1. Arad
2. Bikszádfürdő
3. Borszék
4. Brassó
5. Csíkszereda
6. Déva
7. Előpatak
8. Félixfürdő
9. Gyergyószentmiklós
10. Gyulafehérvár
11. Hátszeg
12. Karánsebes
13. Kézdivásárhely
14. Kolozsvár
15. Kovászna
16. Maroshévíz
17. Marostordavármegye
18. Marosvásárhely
19. Máramarossziget
20. Menyháza
21. Nagybánya
22. Nagyenyed
23. Nagydisznód
24. Nagykároly
25. Nagyszalonta
26. Nagyszeben
27. Nagyvárad
28. Sepsiszentgyörgy
29. Szatmárnémeti
30. Székelyudvarhely
31. Szováta
32. Temesvár
33. Tusnádfürdő
33. Vízakna
35. Zilah
Ismertető
A 19. század utolsó éveiben Magyarországon és Erdélyben is elindul
az az új (jelen esetben a magyar) építészeti stílus megteremtésére
törekvő mozgalom, amely célját a magyar nép lelki és szellemi
sajátosságait kifejező formanyelv és az újszerű technikai megoldások
és díszítőelemek ötvözésével igyekezett elérni. A szecesszió a német
és osztrák művészek közvetítésével érkezett először Budapestre, majd
onnan Erdélybe. Az új művészeti stílus meglepően gyorsan meghódította
a magyar nyelvterületet, ezen belül Erdélyt is az itt dolgozó nyugati
építészek közreműködésével, illetve azoknak az erdélyi diákoknak
köszönhetően, akik Bécsben, Münchenben, Berlinben vagy Budapesten
sajátították el a szakmát. A kor nyugati művészetét széles körben
ismertté tették az illusztrált kiadványok, folyóiratok is.
Az erdélyi építészek elsősorban a helyi forrásokból táplálkoztak -
építészeti múlt és népművészet - ez egy sajátos építészeti stílus
kialakulásához vezetett: boronafalas, magas tetejű házak, falusi
templomok fatornyaira, haranglábaira emlékeztető templomtornyok és
épületek sarkait hangsúlyozó tornyok készültek ezekben az években.
Az erdélyi szecessziónak két változata ismert. Az egyik 1907-1908-ig
tartott, fejlődésére Lechner Ödön (1845-1914) munkássága gyakorolt
hatást, illetve az ő követői képviselték. Jellemzője, hogy a keleties
pompát és monumentalitást az épülettípusok európai hagyományaival és a
népművészet virágos díszítményeivel ötvözi. A második szakasz a 20.
század első évtizedének utolsó éveiben kezdődött, legjelentősebb
képviselője az erdélyi Kós Károly (1883-1977) volt. Kós és követői is
a nemzeti stílust keresik, amelyet az egyszerűbb formavilágú székely
falvak meredek tetejű, zárt alaprajzú lakóházaiban találták meg.
A lechneri építészet hatására, erdélyi formaelemek bevonásával
tervezte Jakab Dezső, Komor Marcell, Mende Valér, Baumgarten Sándor
és számos, mára a feledés homályába merült építész az erdélyi városok
köz- és magánépületeit. Erdélyi műveikben megtaláljuk azt a
kettősséget, amely a helyi szecessziót fémjelzi: a népi kerámia,
szőttesek, fafaragványok motívumai összefonódtak a parasztházak
egyszerű és ésszerű, funkcionális alaprajzával. Terveikre jellemző a
kiegyensúlyozott kompozíció, amely tisztán láttatja a struktúra és a
forma közötti kapcsolatot.
Forrás: A szecesszió Erdélyben (http://www.cjmures.ro/sediu/hu_index-3.html)