Tétel adatlapja

CÍMLAP

Erdély szecessziós épületei

TARTALOM, ISMERTETŐ



Tartalom

1. Arad
2. Bikszádfürdő
3. Borszék
4. Brassó
5. Csíkszereda
6. Déva
7. Előpatak
8. Félixfürdő
9. Gyergyószentmiklós
10. Gyulafehérvár
11. Hátszeg
12. Karánsebes
13. Kézdivásárhely
14. Kolozsvár
15. Kovászna
16. Maroshévíz
17. Marostordavármegye
18. Marosvásárhely
19. Máramarossziget
20. Menyháza
21. Nagybánya
22. Nagyenyed
23. Nagydisznód
24. Nagykároly
25. Nagyszalonta
26. Nagyszeben
27. Nagyvárad
28. Sepsiszentgyörgy
29. Szatmárnémeti
30. Székelyudvarhely
31. Szováta
32. Temesvár
33. Tusnádfürdő
33. Vízakna
35. Zilah


Ismertető

A 19. század utolsó éveiben Magyarországon és Erdélyben is elindul az az új (jelen esetben a magyar) építészeti stílus megteremtésére törekvő mozgalom, amely célját a magyar nép lelki és szellemi sajátosságait kifejező formanyelv és az újszerű technikai megoldások és díszítőelemek ötvözésével igyekezett elérni. A szecesszió a német és osztrák művészek közvetítésével érkezett először Budapestre, majd onnan Erdélybe. Az új művészeti stílus meglepően gyorsan meghódította a magyar nyelvterületet, ezen belül Erdélyt is az itt dolgozó nyugati építészek közreműködésével, illetve azoknak az erdélyi diákoknak köszönhetően, akik Bécsben, Münchenben, Berlinben vagy Budapesten sajátították el a szakmát. A kor nyugati művészetét széles körben ismertté tették az illusztrált kiadványok, folyóiratok is.

Az erdélyi építészek elsősorban a helyi forrásokból táplálkoztak - építészeti múlt és népművészet - ez egy sajátos építészeti stílus kialakulásához vezetett: boronafalas, magas tetejű házak, falusi templomok fatornyaira, haranglábaira emlékeztető templomtornyok és épületek sarkait hangsúlyozó tornyok készültek ezekben az években.

Az erdélyi szecessziónak két változata ismert. Az egyik 1907-1908-ig tartott, fejlődésére Lechner Ödön (1845-1914) munkássága gyakorolt hatást, illetve az ő követői képviselték. Jellemzője, hogy a keleties pompát és monumentalitást az épülettípusok európai hagyományaival és a népművészet virágos díszítményeivel ötvözi. A második szakasz a 20. század első évtizedének utolsó éveiben kezdődött, legjelentősebb képviselője az erdélyi Kós Károly (1883-1977) volt. Kós és követői is a nemzeti stílust keresik, amelyet az egyszerűbb formavilágú székely falvak meredek tetejű, zárt alaprajzú lakóházaiban találták meg.

A lechneri építészet hatására, erdélyi formaelemek bevonásával tervezte Jakab Dezső, Komor Marcell, Mende Valér, Baumgarten Sándor és számos, mára a feledés homályába merült építész az erdélyi városok köz- és magánépületeit. Erdélyi műveikben megtaláljuk azt a kettősséget, amely a helyi szecessziót fémjelzi: a népi kerámia, szőttesek, fafaragványok motívumai összefonódtak a parasztházak egyszerű és ésszerű, funkcionális alaprajzával. Terveikre jellemző a kiegyensúlyozott kompozíció, amely tisztán láttatja a struktúra és a forma közötti kapcsolatot.

Forrás: A szecesszió Erdélyben (http://www.cjmures.ro/sediu/hu_index-3.html)


  
×