TÓTFALUSI KISS
MIKLÓS
SIRALMAS PANASZ-A
1697.
KIADJA
GYALUI
FARKAS
m. kir. egyetemi könyvtártiszt.
AZ EREDETI KIADÁSRÓL VETT
KÉT
FOTOCINKOGRAFIAI HASONMÁSSAL.
KOLOZSVÁR 1892
FERDINÁND, GOMBOS és
SZTUPJÁR SAJTÓJA
KOLOZSVÁR, 1892. MÁRCIUS 20-ÁN,
TÓTFALUSI KISS MIKLÓS
HALÁLÁNAK 190-IK ÉVFORDULÓJÁN.
Két száz esztendeje elmúlt már annak, hogy egy szegény preceptor, aki előbb Nagyenyeden, majd Fogarason tanított, éveken át szorgalmasan összekuporgatott háromszáz tallérjával Belgiumba ment, a betümetszés mesterségét tanulni. Elérkezett Amszterdámba és kétszáz tallérral mestert fogadott magának, aki betüöntésre tanitaná. Félesztendő alatt annyira vitte a szorgalmas betüöntő, hogy e mesterséget elsajátitotta.
És most hozzákezdett ez iparágból ismeretei, izlése és lelkesedése segítségével müvészetet teremteni. Oly izléses szép betüket alkotott, hogy híre futamodott egész Európában. Nyomtatási műveit megbámulták, messze földről tanitványok jöttek a magyar mesterhez, oktatást nyerni tőle a szép betümetszés müvészetéből és betüket rendeltek nála nagyhercegek, sőt, ámbár református volt, a római szentséges pápa tipografiájába is kértek tőle betüket.
Tótfalusi Kiss Miklós - mert ő volt az, kiről szólunk - a magyar névnek világszerte dicsőséget szerzett, máig is méltán bámult könyvnyomtatói tehetségével.
Szép ólom betüit aranynyal fizették s tömérdek pénzt kapott, egy izben egyik nagyherczeg egyszerre tizenegyezer forintot fizetett neki. Ámde ő a legszűkösebben élve, minden pénzét arra forditotta, hogy szolgálatot tegyen hazájának. Saját költségén kinyomatta a bibliát és a zsoltárokat. Nem elég, hogy a betük formáját megnemesitette, hanem a magyar helyesiráson is számos jó és célszerü változtatást tett. Aztán visszatért hazájába és elhagyván a kincsekkel fizető fényes munkaadót, Kolozsvárra jött. Sorsa ismeretes. Jó Bod Péter, Tótfalusiról irván, megjegyzi, hogy a "jó cselekedet után sántikál az irigység".[1] A zseniális törekvő embert irigyei bosszantásokkal, gyötrésekkel ketségbeejtették, megsemmisitették önérzetét, megtörték lelkét. És a kiváló müveltségű jó hazafi, a világhirü magyar könyvnyomtató, elbetegedve, szegényen halt meg. Sokat fáradt teste ott porladozik, eltaposott sirhant alatt a kolozsvári temetőben. Itt megjegyezzük, hogy a kolozsvári nyomdász-egylet dicséretreméltó kegyelettel alapot gyüjt egy Tótfalusi-síremlék létesitésére.
Ama kor embereinek némi csekély mentségéül emlitsük föl, hogy akadtak kevés számmal bár, kik tudták méltányolni e ritka férfiu nagy jelentőségét és a mennyire lehetett vigasztalták is bajaiban. De - mint ez fájdalom gyakran megesik - kellő mértékben csak akkor és csak azután becsülték meg, mikor már az elismerés nem az élővel szemben jutalom, hanem a halott iránt való kegyelet volt.
Halála után emlékbeszédeket mondottak fölötte: ellenségei megcsonkitották az egyik kinyomatott emlékbeszéd példányait, melyekben nehány ellensége névszerint is föl volt emlitve. A nagy tudományu Páriz-Pápai Ferencz professzor, ki jóakaró barátja volt Tótfalusinak, egész kis kötet verset irt "Erdély Fénikszéről" s kegyelete jeléül sirverset is irt számára ez az érző szivü tudós.
Most, midőn kétszáz esztendő borúlt Tótfalusi kora fölé, mennyire kiválik előttünk ez a halálra zaklatott áldozat. Mily megható önfeláldozó, nemes hazafiassága és mennyire tiszteletreméltó önzetlen törekvése. Ezenkivül mint nyomtatót a magyar müipar történetében elsőrangu hely illeti, másfelől mint nyelvész figyelemreméltó a magyar helyesirás terén tett sikeres ujitásaiért.
Legutóbbi időben Csernátoni Gyula dr. kolozsvári tanár méltatta kellően Tótfalusit, a Budapesti Hirlap 1890-iki karácsonyi számában irván róla életrajzot, majd igen jeles szakértekezést az Erdélyi Muzeum Egylet bölcs, nyelv és történettudományi Értesitőjének 1891-iki folyamában. Ezuttal mi Tótfalusit ugy mutatjuk be mint versirót, kinek keserűséggel tele lelke azonban feddést, szatirát teszen kötött beszédbe és fölhasználván alkalmul azt a nagy égést, mely 1697-ben Kolozsvár egy részét elpusztitotta, megirta folyékony versekben és jól csengő középrimekkel Siralmas panasz c. hosszabb feddő költeményét.
Magáról a tűzről és pusztitásairól csak éppen annyit hoz föl Tótfalusi, amennyi szükséges arra, hogy az alapból kiindulva, vagyis ezt inkább címül használva, erős, kemény és kiméletlenül nyilt hangu szóval szemére lobbantsa Kolozsvár népének hibáit, büneit, melyekért isteni büntetéskép érte e büszke várost az ég tüze.
A Siralmas Panasz a nép számára volt irva, még pedig dallamra. Az ének dallama ki is van nyomtatva az első versszak elején. A tulajdonképeni verses mű után "a megtérésre való intést - mint a cimlap is mondja - Istenhez nyujtott áhitatos könyörgő ének rekeszti be."
Tótfalusi e müve - melyet mi ama kort fölötte jellemző érdekessége miatt is érdemesnek tartottunk a közzétevésre, nagyon el volt terjedve, városszerte énekelték, ugy a nép, mint a müveltebb osztályok, s ezért irigyei ugyancsak áskálódtak szerzője ellen. Szemére vetették még azt is, hogy a piacon botrány történt a tipografus versezetei miatt. Erre vonatkozik Tótfalusinak következő följegyzése:
"Hasonlatosképen a' Kolosvári égésről igen hamarjában irván én holmi verseket, ezekkel is, hogy irritalódtak ö Kegyelmek, megtetszik abból, hogy mint amakkor, ugy ekkor mindenekben leg acerbusabbak voltak ő Kegyelmek ellenem. E felől is micsoda sentimentben vóltak az emberek, megtetszik alkalmasint onnét, hogy egy más vallásu nemes ember referálá, hogy a Méltóságbéli Asszonyok is már majd mint a miatyánkat ugy tudják. Igyekezték, hallom, improbalni azzal, hogy együtt vagyon az hogy Isten az idegen nemzeteket fejünkre ültette Felelet (1) Az Istennek jövendölésképen megmondott átkait különben elő nem számlálhattam. (2) Magok is az idegen népek megvallják ezt, hogy Isten ostorul botsátotta őket reánk. Mikor Kolosváratt ezeket dudolná egy szüle, nem azért rugta fel egy Német; hanem minthogy egy helyt ugy volt Némelly tolvajkodik ö ugy tanulta s mondotta: Német tolvajkodik. Melyet hallván és megértvén egy Német; azért rúgta fel a piaczon."[2]
A Siralmas Panasz-ból mindössze két példány ismeretes, a többinek elpusztitására valószinüleg gondot forditottak Tótfalusi ellenségei, kiket bántott az a népszerüség, melyet e kis szatirikus müvecske elért. Az általunk kiadott teljes verses mü a kolozsvári unitárius főtanoda példányáról van másolva és e fénnyomatu cimmás, úgyszintén a kótára tett első versszak erről a példányról van lefényképezve. E példányon kivül csupán a Magyar Tudományos Akadémia könyvtárának van (eddig ismeretes) nyomtatott példánya. A nyolcadrét alaku füzet A 1-8 jelzéssel egy ívre (8 számozatlan levél) terjed.
A CIMLAP BELSŐ OLDALÁN
Solt. 102:19. Irattassék meg ez a
következendő Nemzetségnek hasznára: hogy a megujittatott nép ditsérje
az Urat.
Mát. 11:23. Te is Kapernaum, ki az égig felmagasztaltattál, a pokolig levettetel: mert ha Sodomában azok az Isteni erők löttek volna, melyek te benned löttek, mind e mai napig megmaradott volna.
Solt. 50:3. eljő a mi Istenünk, és nem hallgat megemésztő tűz vagyon ő előtte, és ő környüle erős forgó szél.
Sid. 12:29. Mert a mi Urunk Istenünk megemésztő tűz.
SIRALMAS ÉNEK
1. Ha megsokasodik A' Bün, s
megrakodik
Föld
szine gonoszsággal;
Az igaz itélö,
Személyt nem tekintö
Jehova
nagy haraggal
Székit letéteti Itéletet
tenni
Szörnyü
bosszú állással.
2. Mit mondhatsz Kolosvár? Nem áradott
vólt már
Minden
bün el közötted?
Mellyel búsúlásra Iszonyu
haragra
Istent
ugyan kisztetted?
Húzván le az égböl, Szép
lakóhelyéböl
Ostorával
ellened.
3. A' szent História Ezt példáúl
hagyta
Örök
emlékezetben.
Hogy Sodoma földe, Gomora
vidéke
Ollyan
kies vólt régen
Világi életre, Söt testnek
kényére,
Egyszóval,
mint a Éden.
4. Emberek fiai De hogy
viszszaélni
Kezdettenek
ezekkel
Testi bújaságra És
fajtalanságra
Egyéb
terhes bünökkel;
Magokra ingerlék Istent
sietteték
Jöni
mennyei tüzzel.
5. Kénköves esövel Tüzes
fergeteggel
Ugy
veszté el a' helyet,
Elsüllyesztvén
Isten, Töttenek vólt mellyben
Ollyan
sok rút bünöket:
Holmi büdös tónál, Sovány
por-hamunál
Ma
sem látsz ott egyebet;
6. Sok jókkal bövössé És
nevezetessé
Ezelött
ö Felsége
Tégedett-is tött vólt,
Alkalmatosságot
Életnek
szükségire
Böven szolgáltatván, És
felmagasztalván
Fejedet
ditsöségre.
7. Ugy-hogy, mások között Kintses Kolosvár
lött
Neved
's emlékezeted,
Avagy kis Béts;
mivel majd olly nagy böséggel
Vólt
minden kereseted.
Erdélynek Vég-háza
Vóltál jeles Tagja
Kóltsa-is
vólt melletted.
8. De megsokasítád, Szintén
feltornyozád
Gonoszságid
az égig,
Alig vólt ollyan bün, Mellyben
részed nem lün
Ülvén
benne füledig
Sodomát követvén,
Istentelenségben
Bugyborékoltál
torkig.
9. Hit szegés, káromlás, A' Mammon
imádás
Köz
dolog vólt tenéked,
Otsmány szitok, átok,
Mellyel most is szájok
Sokaknak
dohos benned,
A' hamis esküvést
Szent Név vesztegetést
Szabadoson
szenvedted.
10. Isten Szombatjának, Szent Innep
napoknak
Vólt
sokszor sok rontója,
Az Elöjáróknak,
Szülék 's Tanitóknak
Szavok
által-hágója:
Nem vólt a' fenyiték;
Mindenre menedék
Vakmeröknek
az utja
11. Ártatlan vér-ontás, Irégység,
áskálás
Egymás
veszedelmére,
Legalább hirében És
betsületiben
Nyelvel
megölésére;
Ugyan-is mérgesebb Kardnál-is
élesebb
E'
fegyver a' sértésre;
12. Hát a' paráznaság, Sodomából
jött ág
Hol
termett, 's nött bövebben?
Éktelen
bujaság, undok fajtalanság
Eláradott
volt épen,
Piperés öltözet A'
fajtalan szivet
Mútogatta
nap-fényen.
13. Tántz-is ide való, Bújaságra
hajtó
Az
otsmány részegséggel.
Hihetö, ez oka, Hogy
Isten áldása
Hegyeinkröl
fordúlt-el,
Csak erönket vesztjük, Hijába
miveljük
A'
földet veréjtékkel.
14. Hát tolvaj és lopó, Titkos 's
nyilvánvaló
Igaz
elég nem vólt-é?
Szines tsalárdságok (Kik
mind arra valók)
Nem
gondoltattanak-é?
Kiki maga tudja, Egymást
mint megtsalta,
Édes
lévén a másé.
15. Szegényt nyomorítás, Özvegy 's
árva rontás
Oh
melly sokszor hallatott!
Nem folyt az
itélet, Igaz ügy szenvedett
Törvény-Székben
is gántsot:
Lopó, kurva, vagy mi könyen
szabadúlt-ki.
Ha
pénzt bövön adhatott.
16. Bizonyság-tételben Attyafia
ellen
Némelly
élt hazugsággal
Élete fogytára, Vagy más
nagy kárára,
Igyekezván
szájával:
Gonosz kivánságot Még bünnek sem
tartott,
Alitván,
nem vét azzal.
17. Egy szóval az Isten Szent 's jó
Törvényiben
Egy
sem maradt rontatlan,
A' testi
bátorság És háladatlanság
Minden
rendben hallatlan:
Melyekért az átok Fejed
felett olly sok,
Ég,
föld, mind ellened van.
18. Oh melly régen, hogy vár Az Isten,
hogyha már
Megeszmélnéd
magadat.
A' sok gonoszságból, Testi
bátorságból
Felserkenvén,
útadat
Hogy megjobbitanád, Magad
megaláznád
Isten
haragja alatt.
19. E' végre régólta Sokféle
ostora
Töle
reád származott,
Mellyekkel inteni Tégedet
feddeni
Büneidröl
láttatott:
Ellenség tábora, Tsere-bogár,
sáska,
Hideg
mire való vólt?
20. Esztendönként nyújtott Ujabb-újabb
ostor,
Hogy
verését elunván,
Vennéd észre egykor,
Kitöl száll az ostor,
És
miért, meggondolván
Istent félni szoknád,
Bünt megzaboláznád,
'S
jobban élnél ezután.
21. De ez sem vólt elég. Mert tsak vak
vereség
A
megtompúlt népnek ez,
Inkább megkeményült
Ezek alatt, 's meghült
A'
kegyesség Istenhez
Az egymáshoz való
Szeretet nem való,
Az
igazság tsüggedez.
22. E' végre Szolgáit, Kiküldte
Postáit,
Hogy
a népet intenék,
Az Urnak nevében, Az
eláradt bünben
Élöket
megfeddenék:
Jövendö haragtól, Ö terhes
átkától,
Ha
lehet, hogy megmentsék.
23. De ez sem lön hasznos, Nem lön
foganatos
A'
sok prédikátzió;
Söt kik dorgálodlak,
Ollyba tartanak,
Mint
az ott kün ugató.
Sok mondta: Nem jő-el Ez
Urnak napja-fel,
Mi
ez, hanem Tsufoló? 2. Pet.
3: 3.
24. Söt (a' melly nagy tsuda) Egy
valaki nyilva
Majd
mindent így megmondott,
Bizonnyal
hirdetvén És megjövendőlvén
Városunknak
ez átkot;
Az-is Varáslónak, Hamis
Ámítónak
Mindnyájunktól
tartatott.
25. A' Sidók romlása Közelítvén
álla
Egy
hitván ember elö,
Ki tsak jajt kiálta Mind
addig, e' szava
Mig
bételék Avagy ö
Magától szólott-é?
Hazugsággal járt-é?
Hogy
im esze fél-szegü.
26. Eleget kiálta Nóé
Pátriarcha
Undok
első világnak;
Nem tuda megtérni;
Özönvizzel veszni
Azért
kelleték annak:
Isten büntetése Egyedül
kedveze
A'
Nóé Bárkájának.
27. Akkor megesküvék, Hogy többé nem
esnék
Illy
veszedelem neme;
Hanem inkább tüzzel
Ezután 's nem vizzel
Bünös
világ bünhödne:
Ezt-is gyakarlotta Többire
azólta
A
Seregek Istene.
28. Ezért méltán mondja Az Irás ö
róla,
Hogy
tűz mégyen elötte;
Mellyel azok ellen Él,
a' kik szüntelen
Néki
járnak ellene.
Ily itéletétöl, Emésztö
veszélytöl,
Kérlek,
ki ne rettegne?
29. Tüzzel jöve reád, Kolozsvár és
hozzád
Ez
ostorával nyúla,
Minekutánna más, Egy
néhány nagy tsapás
Te
néked nem használa,
Olthatatlan tüzet,
Láng, füst fergeteget
Utzáidon
gyúlaszta.
30. Ezer hatszáz felett A'
kilentzven heted
Esztendö
folydogalván.
Közepén tavasznak, Szép
Pünköst Havának
Szintén
hatodik napján,
Akkor egyébként-is Egy
néhány hétig-is
Szárazság
uralkodván.
31. Iszonyú romlást tön Azzal rövid
idön
A'
Városnak a' szinén,
Az elébbi tüzet,
Azon veszedelmet
Ujjolag
rajtunk ejtvén;
Söt látjuk nagyobbnak:
Tsak-hogy esett anak
Akkor
a' másik részén.
32. Hadd számláljam elö, Hogy a
következö
Nemzetség
ezt tudhassa.
Magyar útza elsö (Lévén ebéd
idö,
Mikor
a tüz támada)
Gerjesztetvén széltöl,
Kivált a' viz felöl
Abban
keveset hagya.
33. Ottan elboritá Majd a' földig
rontá
Megette
Szappan útzát;
Minthogy fából állott
Többire, 's kevés ott
Kö
épület. Nem állhat
Már ember ellene,
Kivált minthogy szive
Mindeneknek
el-lankadt.
34. Tsak bámulva nézik'; Némelly
tolvajkodik.
Ha
mit kaphat, magájé,
Vagy tüz, vagy a'
lopó Házainkban duló
Gondolván,
most ideje.
Némelly ott mulatván,
Holmiljén kapdosván,
Véletlenül
ott süle.
35. Gyenge nép kiállott, A' Mezöre
szállott,
Onnétt
nézi e' romlást:
Gondolhadd, mitsoda
Sirással jajgatta
Kiki
maga jószágát.
Semmijéhez számot Senki már
nem tartott,
Egyaránt
tött jajgatást.
36. Azonban a' tüznek Mint mérges
fenének
Hid-utza
következék.
Azt is megemésztvén Az ó várra
innen
Tsak
hamar harapozék,
Monostor utza-is Söt még
a' Piacz-is
E'
nagy romlást megérzék.
37. Nagy munkával készült Sok költséggel
épültt
Piaczi
Templom 's Torony
Óra, szerszámival,
'S minden harangokkal
Egyaránt
oda vagyon,
Több más Templomok-is,
Collegiumok-is,
Égtenek
azon módon.
38. Innen Közép utzán Túl pedig Szén
útzán
Lön
határa a' tüznek
Gyönyörü paloták,
Rendes Uri házak
Mind
megemésztettenek:
A' kárt
megbetsűlni, Igazán felirni
Gond
vólna akárkinek.
39. Régi épületek, Sok jószág,
emberek
Égtenek
nem kevesen,
Kints, búza, öltözet, Edény
mennyi égett.
Száma
's betsüje nintsen,
(Mellyekkel a'
házak ékesítve vóltak)
Baromnak
azonképen.
40. Városnak harmada, Alig, ha
marada,
Az-is
nagy köszönet volt;
Nagy félelem alatt
Ez-is forgott sokat
Azon
romlástól tartott,
Sok idökig rendbe:
Tulajdon helyébe
Egyetmást
nem rakhatott.
41. Christus Urunk szava: Az aszszú közt
nyers fa
Tüzben
megemésztetik,
Sem vallás, sem élet Most
semmit nem tehet
Isten
haragja látszik,
Igazak, hitlenek,
Elegyesleg vesztek,
Különbség
nem tartatik.
42. Eljárván a' várost, Szörnyü
pusztaságot
Láthatz
ott most ha nézed,
Sok csak ugy maradott,
A' mint a' teste vólt,
Nints
semmije, ha kérded.
Könnyei erednek,
Ortzáján gördülnek,
Te-is
sirva nézheted.
43. Söt hogyha nem hagyott Vólna
maradékot
Nékünk
az Ur irgalma;
Bizony Sodomához, Avagy
Gomorához
Hasonlók
löttünk vólna:
E' romlott Hazának
Söt egész Világnak
Iszonyu
példájára.
44. De megszáná végre Népét, 's hogy
megszünne
Parantsolá
a' lángnak,
Miképen régentén Dávid
idejében
Az
öldöklö Angyalnak.
Minket tellyességgel
még is nem veszte el,
Tüzében
haragjának.
45. Oh szegény megromlott, Por-hamuba
szállott,
'S
már szintén el-alélt nép
Mellyet az idegen
Nemzet-is szertelen
Paskol
's rongál, mint a' tsép
Sorsod
ki ne szánná? A' ki nem fájlalná,
Vólna
merö bálvány kép.
46. Azt gondoljuk vala, Hogy elmúlt
haragja
Immár
a' nagy Istennek;
De imé felhuzva
Vagyon mégis karja.
Nints
nyugalma fejünknek,
Ujabb ostort készít,
Látván, azzal semmit
Hogy
nem használt e' népnek.
47. Szörnyü rettegésben, Éjjeli
féltünkben
Megindítá
a szelet,
Erös zivatarral és nagy
harsogással
Néhol
ollyan rontást tett,
Emberek halála Hogy
történt miatta,
Igy
veszték-el élteket.
48. Még ezzel sem múlt-el Búsulása, még
fel
Huzta
kezét tsapásra,
Eget bézárlotta, Nagy
aszályt botsáta
Egész
mi határinkra:
Hogy a' föld ne
hozná, Termését ne adná
Éltünk
táplálására.
49. Söt ez sem lön elég; Romlásunkra az
Ég
Megnyittaték
általa,
Hartzol már mennykövel, Tsattogó
dörgéssel
Nyilait
ugyan szórja
Mind épületeknek, Mind sok
embereknek
Iszonyú
romlásokra.
50. Hát még a' kö-esö melly miatt
hegy 's mezö,
Nem
kitsiny kárt szenvedett?
Alig gyözi szám
el, Mennyi vesszeivel
Isten
eddig érdeklett:
Hogy meghunnyászkodnánk,
Hozzája fordulnánk,
Lehagyván
büneinket.
51. Söt félö, e ' jelek Még nagyobb
veszélynek
Sengéi
ne legyenek:
Vagyon még ostora, Keményebb
páltzája
Kezében
az Istennek,
Mellyel megemészszen, És
rontson egészen
'S
példa légy mindeneknek.
52. A' mint hozzád fogott, Hidd-el
nem játszodott
'S
nem kitsiny ok vitte rá,
Hogy igy
ostorozzon, Seprett minden módon
Azért
sokasította
Te rajtad tsapásit, Meglásd,
ne kénszeritsd
Ezután
nagyobbakra.
53. Igazán mondhatná Christus Urunk-is
ma:
E'
jelek Sodomában
Ha estenek vólna, 'S
véghez mentek vólna
Nem
lett vólna hijában;
Megtértenek volna,
megkeresték vólna
Istent,
öltözvén sákban.
54. Térj-meg Város, térj meg,Vég romlást
elözd meg
Sirással,
böjtöléssel,
Életedet jobbitsd, Lakósidat
tisztítsd
Sanyaru
fenyitékkel:
Hidd-el nem kegyetlen, Nem
könyörületlen
Az
UR, töle nem vét el.
55. Vedd elö Ninivé Példáját, melly
érté
Jonás
fenyegetését;
Megalázá magát, Megjobbítá
útját,
Megsiratván
büneit.
És így megelözé, Magától
elveté
Istennek
Ítéletét.
56. Keresztyéni névvel Hogyha
ditsekedel,
Szégyen
pogányt követni.
De annál vétkesebb
Szégyen 's rettenetesb
Attól
meghaladtatni;
Serkenj-fel ne aludgy, Ily
példával hogy tugy
Te-is
Istentöl félni.
57. Könyörgésnek hasznát Láthad
foganatyát
Ezekíás
királyban
Kinek egykor Isten Izenvén, hogy
tégyen
Rendelést
ö hazában
Jelen van az idö Halál véget vét
ö
Élete
folyásában.
58. Sirással keresé Istent
engesztelé
Buzgó
könyörgésével
Im mit nyere véle Isten
megengede
Halálát
nem hozá el
Söt meghosszabbítá életét
megnyujtá
Tizenöt
esztendövel.
59. Még amaz hitetlen Hires
istentelen
Acháb
is ám mint jára
Hogy meghunyászkodék És
sákba öltözék
A
Prophéta szavára
Fejének kegyelmet Nyert
's veszedelmet
Az
Ur reá nem hoza.
60. Több jeles példákból (Mellyekröl
széllyel szol
A'
Szent Irás eleget)
Vedd eszedbe magad, A'
könyörgést ne hadd
Minden
bajt ez elüzhet,
Kegyelmet Istentől, 's
áldást onnét fellyül,
Bünös
emberre nyerhet.
61. Ezzel Istenedet Keresd, a' ki
megvert
Tégedet
illyen igen
Kérjed ö Felségét:
Könyörgésnek Lelkét
Adja,
kivel segéljen;
Magad, ha visgálod, Tsak
kérni sem tudod.
Mit,
mikor, 'S miként kelljen
62. Hogy ne haragudjék, Ostorival
szünjék,
Kérjed,
buzgó szivedböl.
Hogy kedvezen ennek A'
megmaradt résznek
Kivánd
igaz lélekből:
A meg romlot részt is
Építse, hogy ott is
Neve
áldassék erröl.
63. Mert igen hatalmas Tárháza bö 's
tágas,
Sok
útakon megáldhat,
Mostani romlásból A'
nagy pusztaságból
Kivánt
épségre hozhat:
Velem együtt azért Illy
nagy jókedvéért
Igy
imádjad az Urat:
KÖNYÖRGÖ ÉNEK
Nota Mikor Senacerib a Jérusálemet, 's'a't.
Mennynek sz:
Lakosa Seregek Istene
Hosszu türö szelid engedelmes vagy te;
Hogy
a bünösöket tehozád térésre
Édesgesd Atyai sz.
szeretetedre.
Ellenben haragod buzgó a'
nép ellen,
Mely sok várásodra meg is térhetetlen:
Bokros
ostoridat nyugtatod-meg ezen
Mi vagyunk közelebb elég példák
ebben.
Kik sem a' te édes
hivogatásiddal,
Sem reánk bocsátott számos ostoriddal,
Mindenképen
próbáltt dajkálkodásiddal
Megtérni akarók nem lévénk mind
azzal.
Vallást tenni készek vagyunk
vétkeinkröl,
Parantsolatidnak mind megszegésekröl,
Minden bünbe
való bémerültségünkröl:
Méltók vólnánk, hogy eltörlenél a'
földről.
Jaj hát, jaj minékünk! hogy
felingerlettük
Méltó haragodat ránk ugyan kisztettük
Sok
rendbéli csapást igy magunkra vettünk,
De az azt fájlalással
ingyen sem érzettük.
Ugy fogál mihozzánk
sulyosab ostorral
Tsak nem megemésztél sebes tüz lángjával
Minden
ditsöségét Városunknak azzal
Porrá s hamuvá töd, bé töltvén azt
jajjal
Térj meg haragodbol ne harczoly
ellenünk
Immár légyen elég, kegyelmes Istenünk
Ily keserü
pohárt ha itatál velünk
Sujtoló karodat már nem
szenvedhetjük.
Elmulván szomorú haragnak
napjai
Söt itéletidnek számos esztendei
Terjedjenek reánk
kegyelmed sugári
Örökké ne légyünk átkodnak abraki
Mintegy
czélt kitévél minket nyilaidnak
Rettentö példái lönk egész
világnak
Melly most romlására igy készült magának
Mind ez jele
talám Itélet napjának
Ültetél idegen
Nemzetet nyakunkra,
Kötvén igen sulyos terhet hátainkra.
Életünk
elalélt, lenyomál a' porba:
Jaj már szinte hasunk a földhöz
ragada.
Nyújtsd-ki jobb kezedet, végy fel
a romlásból
Emlékezzél Uram régi irgalmadról:
Ments ki ránk
áradott nyomoruságinkból,
Könnyhúllatásinkat törüld el
orczánkról!
Földünk békességét lássa már
valaha
Hogy hányodásitól nyughassék ez Haza
Ujjits napjainkat,
mint régentén vala;
Hálá adó népnek zengedezzen szava!
Módot
[nem] akarunk szabni, URam néked,
Tudjuk mindenüvé elhat erös
kezed
Mennyen földön a' mit akarsz, megmiveled
Egyszóval
valamit kérünk megteheted.
Egyszersmind de
tanits minket utaidra
Hozzánk ragad a bűn. Lelked
munkájára
Szükségünk vagyon és szent ajándékidra,
Természetünk
veszett, hát ne hagyj magunkra.
Igy lészen
életünk kellemetes néked,
Minden dolgainkat te magad vezérled
Mig
e földön élünk járjunk hát te veled,
Végre Lelkeinket Országodba
vigyed.
AMEN!
JEGYZETEK
1 Magyar Athenás 302. l.
2 M. Tótfalusi K. Miklósnak maga személyének, életének és különös cselekedetinek Mentsége. Mellyet az Irégyek ellen, kik a közönséges jónak meggátlói, irni kényszerittetett. Kolozsvárott 1698 Esztendőben. (F. 2. lapon).