Skip navigation

22.4. Gótikus üvegablak modell készítése

A gótika a román kort követő másfél évszázadon keresztül egyetemes stílusa volt az európai művészetnek. (Lyka 105. o.) A gótikus építészet alapgondolata először Észak Franciaországban öltött testet és a technikai újításokon túl sokkal mélyebbre hatott. (Gombrich 142. o.) A gótikus katedrális belátható földközelbe hozza a túlvilágot [...] bizonyos mértékig magát a hitet is konkrét érzetekkel támogatja. Míg „a román templomot elég volt „érteni”, a gótikusat, „érezni” is kell.” – írja Szentkirályi Zoltán az Építészet világtörténete című könyvében. (149-150. o.) A gótikus stílusú épület jellegzetessége a csúcsíves bordákon nyugvó boltozat. (E stílusra éppen ezért gyakorta használták, alkalmazták különösen a 18. században a csúcsíves stílus elnevezést is.) „A terhet viselő és az azokat megtámasztó elemek, támívek, támpillérek állandó nyomás alatt állnak és minden súlyt a megtámasztási pontra terhelnek. [...] Az épület belsejében az egyes ívek a pillérekben egyesülnek, akárcsak egy fa ágai egy törzsben.” (Művészet története 28.o.) A falak egész felületére ily módon már nem nehezedett olyan mértékű terhelés, mint a megelőző román kor idején, lehetővé vált a falak vékonyítása, sőt nagyméretű csúcsívben végződő üvegablakokkal való áttörése.

A gótikus székesegyházaknak, melyek közül a legszebbek és a leghíresebbek Franciaországban vannak (Reims, Amiens, Chartres, Párizs) jellegzetes festészeti elemei az üvegablakok.

A középkor e klasszikus festészeti eljárásának modellezésével valóban meg tudjuk idézni az üvegablakok működési elvét, a gótikának azt az igényét, hogy az ablaknyílások nagyobbításával, a színes üveglapok mozaikszerű alkalmazásával és ólompántokkal történő rögzítésével mintegy színes palástba foglalják a templom belső terét. Elkészült modellünk ablakra, vagy valamely nagyobb, világító felületre ragasztva szép és hivatott tárgya lehet a karácsonyi készülődésnek.

Eszközigény: Művészi színvonalú síkművészeti alkotás A/4-es méretű reprodukciója. A reprodukált műalkotás stílusa nem kötött, tárgyát tekintve azonban fontos, hogy a keresztény karácsonyi témavilághoz kapcsolódjon. Továbbiakban szükségünk van még fotókartonra, két A/4-es méretű pauszpapírra, sniccerre, ragasztóra, és színes filctollakra.

A kép legfontosabb kompozíciós elemeit pauszpapír segítségével a fotókartonra másoljuk. A gótikus ablakra jellemző csúcsívet, illetve az esetleges mérműveket, valamint ólompántokat önállóan rajzoljuk be. A fotókartonból sniccer segítségével kivágjuk a pántok által körbevett mintázatot, melyek az üvegmozaikok helyét hivatottak jelezni. Az így elkészített lapra hátulról pauszpapírt ragasztunk és filctoll segítségével kiszínezzük. A feladatot megoldhatjuk úgy is, hogy a kereskedelemben kapható színes műanyag irattartókból kivágott darabokat ragasztjuk a fotókartonrácsozatra. Az apróbb részleteket filctoll, vagy alkoholos filctoll segítségével rajzoljuk a színes részekre.

Természetesen nem csak csúcsíves gótikus üvegablakmodell, hanem a gótikus katedrálisok másik jellegzetes ablaktípusa, a rózsaablak is modellezhető. Ez esetben nem szükséges reprodukciót használnunk.

165. ábra – Gótikus üvegablakmodell 1. munkafázis
165. ábra – Gótikus üvegablakmodell 1. munkafázis

166. ábra – Gótikus üvegablakmodell 2. munkafázis
166. ábra – Gótikus üvegablakmodell 2. munkafázis

167. ábra – Gótikus üvegablakmodell. I. éves Óvodapedagógus hallgató munkája
167. ábra – Gótikus üvegablakmodell. I. éves Óvodapedagógus hallgató munkája

168. ábra – Gótikus üvegablakmodell. I. éves Óvodapedagógus hallgató munkája
168. ábra – Gótikus üvegablakmodell. I. éves Óvodapedagógus hallgató munkája

169. ábra – Gótikus üvegablakmodell. I. éves Óvodapedagógus hallgató munkája
169. ábra – Gótikus üvegablakmodell. I. éves Óvodapedagógus hallgató munkája

170. ábra – Gótikus üvegablakmodellek kiállítása adventkor a Vizuális Tanszék folyosóján. 2016.(1)
170. ábra – Gótikus üvegablakmodellek kiállítása adventkor a Vizuális Tanszék folyosóján. 2016.(1)

171. ábra – Gótikus üvegablakmodellek kiállítása adventkor a Vizuális Tanszék folyosóján. 2016.(2)
171. ábra – Gótikus üvegablakmodellek kiállítása adventkor a Vizuális Tanszék folyosóján. 2016.(2)

172. ábra – Gótikus üvegablakmodellek kiállítása adventkor a Vizuális Tanszék folyosóján. 2016.(3)
172. ábra – Gótikus üvegablakmodellek kiállítása adventkor a Vizuális Tanszék folyosóján. 2016.(3)

A kötetre így hivatkozzon: Németh Tamás (szerk.): Gáspárdy Tibor: Festészet – Grafika. Soproni Egyetem Kiadó, Sopron, 2021.
A szerkesztés lezárva: 2021. november 2. | Licenc: CC BY-NC-ND 4.0, Nevezd meg! – Ne add el! – Ne változtasd!