vallás
A keresztény szellemiség lexikona
forrás: Pázmány Péter Elektronikus Könyvtár
A vallás Aquinói Szent Tamás szerint a rendezett kapcsolat
Istennel: ,,religio proprie importat ordinem ad Deum.'' Az ember
alapmagatartása azzal az életét betöltô, tökéletesítô, megszabadító és
megszentelô Lénnyel szemben, akit Istennek nevezünk.
Isten akaratát a történelem folyamán az emberek különféle módokon
fogták föl, kapcsolatukat Istennel különféle módokon szervezték meg, s
e kapcsolat társadalmi formáit nevezték vallásnak. A szó egyesszámú
változata genus fogalom, azaz magába foglalja az összes lehetséges
vallásokat. A spiritualitás szempontjából alapvetôen az egyesszámú
alak a fontos.
1. A vallás szó. A latin religio szó eredetét nyelvészetileg
pontosan nem lehet megállapítani. Egyformán származtatható a relegere,
'újra olvasni', religari, 'megkötözni, kötôdni' és a reeligere,
'újraválasztani' igékbôl. A különbözô megoldások azonban mind egy
irányba, az embernek Istennel való kapcsolatára utalnak.
2. A vallás hármas szemlélete. Az ember Istennel való kapcsolatát
három szempontból lehet leírni. Kiindulhatunk a rend tapasztalatából
(a), az üdvösség kérdésébôl (b) és a szó meghallgatásából (c).
a) A vallás mint elrendezôdés. A szenttamási ordo ad Deum arra az
emberi megfigyelésre utal, hogy mi emberek rendszerekben élünk, melyek
részben eleve adva vannak, részben pedig nekünk kell elô- illetve
helyreállítanunk ôket. Az ember minden esetben érzi az ôt körülvevô
rend hatalmát. Ez visszhangzik a legkülönbözôbb vallások törvény-
fogalmában és az igazság, értelem, üdvösség és boldogság keresésében.
Amikor az ember tudatosan olvad bele az ôt körülvevô rendbe,
megnyílik elôtte a lehetôség, hogy hűségben, önzetlen szeretetben,
igazságosan, szolidaritásban, bôkezűségben, megbocsátásban éljen és
vallásos értelemben tökéletesedjék. Keresztény értelemben ez a
Krisztus Lelke által vezetett élet (Ef 5,9-20; Kol 3,12-17).
b) A vallás mint ,,félbeszakítás''. A mai ember sok negatívumot
tapasztal az életben: igazságtalanságot, békétlenséget, ártalmas
kapcsolatokat, bűnöket, hamis tudatot, szenvedést. Mindezért a
valláskritikához (Feuerbach, Marx, Freud, Nietzsche és mások)
kapcsolódva a rendet teremtô és megôrzô vallást mint ,,hamis
társadalmi tudatot'' teszik felelôssé.
Ezzel szemben emlékeztetnünk kell arra, hogy a kereszténység
vallásos üzenete az istenország meghirdetésén és a megtérésre való
felszólításon alapszik. Találóan fogalmazta meg ezt J. B. Metz: ,,A
vallás legrövidebb meghatározása: félbeszakítás''. Ez a félbeszakítás
akkor valósul meg, amikor a vallás kritikát-tiltakozást kiváltó ereje
hat. Ez az erô tesz képessé az igaz Isten és a hamis istenek közötti
különbségtételre, a korábbi rossz választás felülbírálatára és utat
nyit az eddig járt út megszakítására, a megfordulásra, a megtérésre.
c) A vallás mint az ,,ige hallgatása''. Belátván azt, hogy az
élet aktív cselekvések és passzív történni hagyások szövevénye, az
ember azt is látja, hogy elsôsorban nem beszélôje, hanem hallgatója a
szónak. A vallások története mutatja, hogy a vallás részben azt
követeli, hogy az ember beleolvadjon a föltétlen rendbe, de
ellenállásra is felszólítja ôt a világ tényleges állapotával szemben.
Az összes vallások úgy lépnek fel, mint útmutatók az üdvösségre, az
isteni világ képviselôi, a szabadság, a boldogság és az Istennel való
közösség letéteményesei. Így a vallások meghívást jelentenek. Arra
hívják az embert, hogy valósítsa meg igazi mivoltát, gyôzze le negatív
dolgait és viselje el a nehézségeket. Amennyiben tehát az ember
tudatosan az ige hallgatójává válik, a vallás nem arra készteti, hogy
visszahúzódjon önmagába, hanem épp ellenkezôleg, ,,kivonulásra''
készteti: útnak indítja az egészen más felé és szolidárissá teszi a
többi teremtményekkel.
3. A vallások sokfélesége. A vallás vallásokká válásának oka
összefügg az ember történelmi önmegvalósításával. Mivel azonban a
vallás a szó hallgatása is, a sokféle vallás abból is adódik, hogy
Isten többféleképpen ismertette meg magát a történelem folyamán az
emberekkel.
A mai vallások alapvetôen két csoportba tartoznak:
az egyik a semmi (a buddhista nirvána, 'abszolút semmi') felé tart, a
másik a minden felé. Ez utóbbiból emelkedik ki a katolikus keresztény
vallás, mint az emberré lett isteni Szó által alapított, Péterre
épített intézmény.
Hans Waldenfels
--> ellenállás, ember, értelem, hit, Isten, jámborság, kapcsolat,
megváltás, misztérium, önmegvalósítás, pótvallások, rossz, tagadás,
tanúság, üdvösség