zene
A keresztény szellemiség lexikona
forrás: Pázmány Péter Elektronikus Könyvtár
A zene sokrétű jelenség és sokféle módon értelmezhetô. Fizikailag
a zene hangkeltés a levegô rezgése által, vagyis ,,strukturált
zörej''. Az ember a saját hangjával vagy valamilyen hangszerrel
hozhatja létre. Esztétikailag a zene összefügg az emberi érzékeléssel,
amennyiben az ember hallgatással és megérzéssel fogja fel a hangokat
és hangzásokat. Vallásilag nézve a zene ,,Isten ajándéka'' (Luther). A
teremtéssel Isten a zenét mint a kinyilatkoztatás egy részét
ajándékozta az embernek. Amikor zenét hall vagy muzsikál (ami mindig a
harmónia, dallam és ritmus együttese), isteni kinyilatkoztatásban
részesül. Azaz a zene nemcsak szórakoztatás és fogyasztási cikk, hanem
Isten megismerését is sugallja.
1. Zene az Ószövetségben. Az Ószövetség emberének legfôbb zenéje
az ének. A zsoltárok és himnuszok énekeivel Istenhez fordul, hogy
panaszkodjon vagy kifejezze örömét. Ugyanezt megteheti szótlan
hangszeres játékával: ,,Dicsôítsétek nevét körtánccal, játsszatok
elôtte dobbal és hárfával'' (Zsolt 149,3). A zene Isten dicsôségét
szolgálja, az ember istendicséretének kifejezése. ,,Dicsérjétek
trombitaszóval, dicsérjétek citerával és hárfával. Dicsérjétek dobbal
és tánccal, dicsérjétek fuvolával és lanttal'' (150,3-5). Az ember
öröme a teremtett mindenség ujjongásába vegyül: ,,az egek hirdetik
Isten dicsôségét, az égbolt vallja kezének művét'' (19,2).
2. A zene spirituális jellege. Isten adta az embernek a
képességet, hogy szóval és zenével kifejezze magát, érzelmeit és
érzéseit hangokká változtassa. A zene az emberre jellemzô
,,hangbeszéd'' (Mattheson), amivel közvetlenül fordulhat Istenhez és
embertársaihoz. Mint folyamatos történés -- a hangok lineáris
egymásutánjában -- a zene az egyik lehetséges út, hogy Isten közelébe
jussunk. A zene ezért az istenismerés eszköze és a megismeréssel
elmélyíti az Isten iránti tiszteletet.
A hangszeres, szöveg nélküli zene olyan emberi területet ér el,
amit fogalmakkal kifejezni már nem lehet. Szélsôséges esetben a
zenehallgató vagy a zenélô ,,költôi kábulatba'' (Wackenroder),
vallásos értelemben eksztázisba esik. Ilyen értelemben a zene eszköz,
hogy önmagát és másokat ,,Isten dicséretére'' ragadjon az ember
(Aquinói Szent Tamás). A harmónia, a dallam és a ritmus váltakozó
játékában megismeri a tökéletes isteni rendet, amibe maga is
beletartozik. Az idôtôl függôen változhat a harmónia, a dallam és a
ritmus, de nem változhat az a végsô rend, amit ezek képviselnek és
kifejeznek. A zene valóban betöltheti az embert olyannyira, hogy
felismeri: ,,bármilyen is a léte, egy tökéletes harmónia szerint
létezik, melynél jobb nem is lehet'' (Maximus Confessor).
Heribert Klein
--> ének, hallás, istendicséret, meditáció, pihenés, zene-elmélkedés,
Zsoltárok könyve