Kahlenber

(Szárhegy), a Bécsi-erdőnek a Duna mellett, Bécs és Klosterneuburg közt emelkedő 428 méter magas hegycsúcsa, amelyet szép erdők és a Bécsi-medencére nyiló gyönyörü kilátás tesznek ismeretessé. Nussdorf felől Grinzing és Krapfenwaldt állomások érintésével fogaskerekü vasut vezet rá föl; csúcsán a kis Josefsdorf mellett, szabad téren egy nagy hotel épült; emellett van a Stefaniewarte, ahonnan a legszebb kilátás nyilik. Újabban számos és szép nyaraló is épült rajta. Még közelebb van a Dunához, az annak medréből meredeken kiemelkedő Leopoldsberg (420 m.), a Bécsi-erdő végső kiágazása; ezen állott egy régi kastély helyén azon templom, amelyben 1683 szept. 3. a szövetséges hadsereg isteni tiszteletet tartott, mielőtt a török hadseregre a döntő csapást mérte volna. Leopoldsbergről szép a kilátás.

A monda szerint itt élt 1330 körül Weigand von Theben pap, Kegyes Ottó herceg kegyeltje és űzte bohó tréfáit. A «Pfaff vom Kahlenberg» ezen bohóságait - melyekben a költöttet nem lehet a történeti alappal biró valótól megkülönböztetni - később, valamivel a XV. sz. kezdete előtt, Frankfurter Fülöp összegyüjtötte és versekbe foglalta. Már a legelső reánk maradt ide vonatkozó nyomtatvány: Geschichte des Pfarrers vom Kahlenberg, noha 1500-nál előbbi keletü, mégis már csak az eredetinek megcsonkított szövegét tartotta fenn, mint azt egy ó-német nyomtatvány, s az ennek alapján készült angol Parson of Kalenborow prózai töredékei mutatják. Tárgyát feldolgozta Grün Anasztáz is: Pfaff vom Kahlenberg (Lipcse 1850) c. művében. V. ö. Ebeling F. W., Die Kahlenberger (Berlin 1890).

Kahn

Zadoc, Franciaország főrabbija, szül. Mommenheinban 1839 febr. 18. A metzi rabbiképzőben tanult és 1862. rabbinusi oklevelet nyert. Egyideig az izraelita szeminárium előkészítő intézetének igazgatója volt, aztán 1867. a párisi főrabbihoz nevezték ki segéddé. 1868 okt. 19. párisi főrabbi, 1890. pedig franciaországi főrabi lett. Művei: L'esclavage selon la Bible et le Talmud (Páris 1867); Sermons et allocutions (1. sorozat 1875, 2. sorozat 1886); Sermons et allocutions adressées a la jeunesse israélite (1878); Étude sur le livre de Joseph le Zélateur (1882).

Kahni

területmérték Madraszban, 53 1/2 ar.

Kahnis

Károly Frigyes Ágost, német luther. hittudós, szül. Greizben 1814 dec. 22., megh. Lipcsében 1888 jun 20. A hallei egyetemen nyelvészeti, bölcsészeti és teologiai tanulmányait bevégezvén, 1842. Berlinben tanári képesítést nyert, 1844. Boroszlóban lett rendkivüli teolog. tanár; 1848. az ó-lutheránusokhoz csatlakozott, ennek folytán a boroszlói ó-lutheránus gyülekezet csakhamar megválasztotta második lelkészéül, de a fensőbb egyházi hatóság nem erősítette meg. 1850. a lipcsei egyetemhez hivatott meg rendes teologiai tanárul s itt működött haláláig. Nevezetesebb művei: Die Lehre vom Heiligen Geist (1847); Die Lehre v. Abendmahl (1851); Die moderne Unionsdoctrin (1853); Der innere Gang d. deutschen Protestantismus seit Mitte des vorigen Jahrhunderts (3. kiad, 1874, 2. r.); Zeugnis von den Grundwahrheiten des Protestantismus gegen Hengstenberg (1862); Christentum und Luthertum (1871); Die deutsche Reformation (1872); Die lutherische Dogmatik (2. kiat. 1874-75); Der Gang der Kirche in Lebensbildern (1881).

Kahtan

(azonos az ó-testamentombeli Joktannal), az arab genealogusok szerint a délarábiai törzsek ősapja. Fiát, Ja'rubot elsőül említik, aki arabul beszélt; unokája Szabá (innen a szabeusok neve), aki Himjar (innen himjariták) és Kahlan atyja. V. ö. Wüstenfeld, Genealogische Tabellen der arab. Stämme u. Familien (Göttinga 1852).

Kahul

l. Kagul.

Kahulaui

(Kahoolawe), egyike a Sandwich-szigeteknek (l. o.).

Kahun

bengáliai gabona-súlymérték, a. m. Coyang (l. o.).

Kai

afrikai folyó, l. Kei.

Kaifás

v. Kajafás, főként az evangeliumokból ismeretes zsidó főpap; Josephus szerint a keresztneve József volt. Valerius Gratus római helytartó idejében (Kr. u. 15-27), ki apósát Annást a főpapi székből elmozdította, ekkor lett főpappá és e tisztet Kr. u. 37 évig viselte. Krisztus elfogattatásában és elitéltetésésben ugy látszik ő vitte a főszerepet. V. ö. Máté ev. 26, 48,57.; Ján. ev. 11, 19, 18, 13. stb.


Kezdőlap

˙