Címszó: Honthy Hanna - Magyar Színművészeti
Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)
Szócikktípus:
SZEMELYCIMSZO
A szócikk eredeti képe megtekinthető:
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0338.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0338.png
Az itt olvasható változat forrása: B Kádár
Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa.
(Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház-
és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása
keretében.
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/25/25673.htm
Az adatbázis kódja: 1357986421928
A szócikk három változatban található meg az
oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort
szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.
A szöveg linkekkel ellátott változata:
Honthy
Hanna
Ugyanígy kezdődő szócikkek: https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/e/525674.htm
Szócikk: Honthy Hanna A legkiválóbb magyar színművésznők
egyike, aki százszázalékos színpadi képzettségével perdült a világot jelentő deszkákra
és mindenben elsőrendűt nyújt, ami a színpad művészetében kívánható, vagy elképzelhető.
A táncművészeten kezdte és egészen kisleányka korában, mint tíz éves gyerek, a M.
Kir. Operaház (intézmény)
balletnövendékei között próbált érvényesülni. Minthogy azonban egyedül a tánc nem
volt képes kielégíteni becsvágyát, otthagyta a balletet és beiratkozott Rákosi Szidi
(személy)
(információ)
színésziskolájába. Itt csakhamar kitűnt nemcsak
a .táncban eladdig szerzett fölényes ügyességével, de színésznői készségével is,
amely egyelőre és legkivált az operett terén érvényesült. Különösen a hangja és
igen előnyös színpadi megjelenése emelték ki őt az átlagtehetségek sorából és —
bárha ez utólag, visszafelé való következtetésnek látszik is — már a színésziskolában
»sztár-nak« mutatkozott. így az »Elvált asszony« (cím) (információ)
c. operettben, mint vizsgázó növendék annyira
magára vonta a kritika figyelmét, hogy az akkori Népopera (intézmény)
(információ)
(ma Városi Színház) (intézmény)
(információ)
igazgatója: Márkus Dezső, (személy) (információ)
1912. (időpont) márc.
25-én leszerződtette. Népoperai (intézmény)
(információ)
első föllépése Jean Gilbert: (személy) »Tengerész
Kató« (cím)
c. operettjében történt »Hajnal Hajnalka« (cím) (információ)
művésznévvel. Csodálatosképpen azonban, sem
ez a művészi név (amellyel, mint Hajnal Klári, (személy) (információ)
Küry Klára (személy) (információ)
is kezdőlépéseit tette a kolozsvári (megye) színpadon),
sem a vizenyős Gilbert-operett, (személy) (információ)
nem hozták meg a beavatottak által várt beérkezést.
Sőt, a tehetségérlelő válságok, megpróbáltatások most kezdődtek. Honthy Hanna (személy) (információ)
azonban nem lett kishitű, sőt újabb tökéletesülésre
törekedett. Értékes hangját a Zenefőiskola (intézmény)
kiváló tanára, Anthes György (személy) (információ)
operaénekes oktatása mellett művelte ki.
Mint képzett énekesnőt és közismerten ügyes kezdő színésznőt aztán a Vígszínház
(intézmény)
(információ)
szerződtette 1916-ban (időpont) a
»Három a kislány« (cím) (információ)
egyik leányka-szerepének eljátszására. Ez
az estéről-estére ismétlődő változatosság nélkül való robotolás azonban kifárasztotta
a fiatal színésznőt, aki mindent és főleg mást akart játszani. így került a vidékre:
Pozsonyba, (megye)
majd Fiuméba, (megye)
Szombathelyre, (megye)
Debrecenbe (megye)
primadonnának. A vidéken aztán kedvére »kijátszhatta magát« és 1920-ban (időpont) már
ismét a fővárosba (Budapest)
jött, ahol a Scala- színházban, (intézmény)
mint a volt Unió tagja, döntő sikert aratott a behízelgő zenéjű »Lysistráta« (cím) c. operettben.
Rövid ideig a Revűszínház, (intézmény)
majd a Blaha Lujza-Színház (intézmény)
(információ)
tagja volt, aztán 1921-ben (időpont) már
a Király Színház (intézmény)
(információ)
primadonnája lett. Hosszabb ideig aratta
sikereit az első magyar operett-színpadon, amikor 1925-ben (időpont) átszerződött
a Fővárosi Operett Színház (intézmény)
(információ)
élére, egy évvel később pedig a Városi Színház
(intézmény)
(információ)
rivaldaján kötött ki. Volt tagja a Belvárosi
Színháznak (intézmény)
(információ)
is, amelynek színpadán prózaszerepekben aratott
nagy sikereket. Most felváltva játszik hol énekes-szerepeket, hol prózát. Minden
szerepében kiváló, úgy, hogy a színházigazgatók vetélkednek a szerződtetéséért.
Pályája így a legszebb jövővel kecsegteti, mert Honthy Hanna (személy) (információ)
minden újabb szereplése a siker szenzációja.
Magánéletére vonatkozóan 1923-ban (időpont) ment
férjhez gyöngyösi (megye) Petheő
Miklós dr. (személy)
(információ)
orvoshoz, miután első férjétől dr.Halmos
(személy)
miniszteri titkártól elvált. Kiválóbb szerepei, amelyekben, mint verhetetlen sztár
immár beérkezett, a következők: Aspasia (szerep) (Fifi),
(cím) Maca (szerep) (Három
a tánc), (cím)
(információ)
Médi (szerep) (információ)
(Három a kislány), (cím) (információ)
Nebántsvirág (cím) (információ)
és Csárdáskirályné (cím) (információ)
címszerepei, Mariette (szerep) (Bajadér),
(cím) Királyné
(szerep)
(Mézeskalács), (cím)
Bözsi (szerep)
(Asszonykám), (cím)
Grófkisasszony (szerep) (Keringő
- szerelem), (cím)
Hercegkisasszony (szerep) (Szilveszter),
(cím) (információ)
Schőngruber Riki (szerep) (Bálkirálynő),
(cím) Juliette
(szerep)
(Luxemburg grófja), (cím) (információ)
Kitty (szerep) (Délibáb
herceg), (cím)
(információ)
Béby (szerep) (Huncut
a lány), (cím)
Klára (szerep)
(Kis és Kiss), (cím)
(információ)
Vilma (szerep) (Mesék
az írógépről), (cím)
Bojár Margit (szerep)
(információ)
(Kék és piros), (cím) (információ)
Délia (szerep) (Lepketánc),
(cím) Marica
(szerep)
(A bor, az arany és az asszony), (cím) Colette (szerep) (Ügyvéd
és a férje), (cím)
Kotty (szerep)
(Nászéjszaka), (cím)
Lidike (szerep)
(Meztelen ember), (cím) Tibor Erzsi
(szerep)
(Szegény lányt nem lehet elvenni), (cím) Irén (szerep) (Én
és a húgom), (cím)
(információ)
Elly Dropsz (szerep) (Szökik
az asszony) (cím)
stb. (L.K.) szin_II.0338.pdf II
Adatbázisszerű megjelenés
xcímszó Honthy Hanna címszóvég 25673 Szócikk: Honthy
Hanna A legkiválóbb magyar színművésznők egyike, aki százszázalékos színpadi képzettségével
perdült a világot jelentő deszkákra és mindenben elsőrendűt nyújt, ami a színpad
művészetében kívánható, vagy elképzelhető. A táncművészeten kezdte és egészen kisleányka
korában, mint tíz éves gyerek, a M. Kir. Operaház yintezmenyy m. kir. operaház
yintezmenyy M. Kir. yintezmenyy m. yintezmenyy kir. yintezmenyy operaház
yintezmenyy yintezmenyy M. yintezmenyy Kir. yintezmenyy ykodvegy balletnövendékei
között próbált érvényesülni. Minthogy azonban egyedül a tánc nem volt képes kielégíteni
becsvágyát, otthagyta a balletet és beiratkozott Rákosi Szidi yszemelynevy
rákosi szidi yszemelynevy Rákosi Szidi yszemelynevy rákosi yszemelynevy szidi
yszemelynevy yszemelynevy Rákosi yszemelynevy Szidi yszemelynevy ykodvegy színésziskolájába.
Itt csakhamar kitűnt nemcsak a .táncban eladdig szerzett fölényes ügyességével,
de színésznői készségével is, amely egyelőre és legkivált az operett terén érvényesült.
Különösen a hangja és igen előnyös színpadi megjelenése emelték ki őt az átlagtehetségek
sorából és — bárha ez utólag, visszafelé való következtetésnek látszik is — már
a színésziskolában »sztár-nak« mutatkozott. így az »Elvált asszony« ycimy
elvált asszony ycimy Elvált asszony ycimy elvált ycimy asszony ycimy ycimy
Elvált ycimy asszony ycimy ykodvegy c. operettben, mint vizsgázó növendék annyira
magára vonta a kritika figyelmét, hogy az akkori Népopera yintezmenyy népopera
yintezmenyy Népopera yintezmenyy népopera yintezmenyy yintezmenyy Népopera
yintezmenyy ykodvegy (ma Városi Színház) yintezmenyy városi színház yintezmenyy
Városi S yintezmenyy városi yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Városi
yintezmenyy S yintezmenyy ykodvegy igazgatója: Márkus Dezső, yszemelynevy
márkus dezső yszemelynevy Márkus Dezső yszemelynevy márkus yszemelynevy dezső
yszemelynevy yszemelynevy Márkus yszemelynevy Dezső yszemelynevy ykodvegy 1912.
márc. 25-én leszerződtette. Népoperai yintezmenyy népopera yintezmenyy Népopera
yintezmenyy népopera yintezmenyy yintezmenyy Népopera yintezmenyy ykodvegy első
föllépése Jean Gilbert: yszemelynevy jean gilbert yszemelynevy Jean Gilbert
yszemelynevy jean yszemelynevy gilbert yszemelynevy yszemelynevy Jean
yszemelynevy Gilbert yszemelynevy ykodvegy »Tengerész Kató« ycimy tengerész
kató ycimy Tengerész Kató ycimy tengerész ycimy kató ycimy ycimy Tengerész
ycimy Kató ycimy ykodvegy c. operettjében történt »Hajnal Hajnalka« ycimy
hajnal hajnalka ycimy Hajnal Hajnalka ycimy hajnal ycimy hajnalka ycimy ycimy
Hajnal ycimy Hajnalka ycimy ykodvegy művésznévvel. Csodálatosképpen azonban, sem
ez a művészi név (amellyel, mint Hajnal Klári, yszemelynevy hajnal klári
yszemelynevy Hajnal Klári yszemelynevy hajnal yszemelynevy klári yszemelynevy
yszemelynevy Hajnal yszemelynevy Klári yszemelynevy ykodvegy Küry Klára yszemelynevy
küry klára yszemelynevy Küry Klára yszemelynevy küry yszemelynevy klára
yszemelynevy yszemelynevy Küry yszemelynevy Klára yszemelynevy ykodvegy is kezdőlépéseit
tette a kolozsvári ytelepulesy kolozsvár ytelepulesy kolozsvár ymegyey kolozs
megye ykodvegy színpadon), sem a vizenyős Gilbert-operett, yszemelynevy gilbert
yszemelynevy Gilbert yszemelynevy gilbert yszemelynevy yszemelynevy Gilbert
yszemelynevy ykodvegy nem hozták meg a beavatottak által várt beérkezést. Sőt, a
tehetségérlelő válságok, megpróbáltatások most kezdődtek. Honthy Hanna yszemelynevy
honthy hanna yszemelynevy Honthy Hanna yszemelynevy honthy yszemelynevy hanna
yszemelynevy yszemelynevy Honthy yszemelynevy Hanna yszemelynevy ykodvegy azonban
nem lett kishitű, sőt újabb tökéletesülésre törekedett. Értékes hangját a Zenefőiskola
yintezmenyy zenefőiskola yintezmenyy Zenefőis yintezmenyy zenefőiskola
yintezmenyy yintezmenyy Zenefőis yintezmenyy ykodvegy kiváló tanára, Anthes György
yszemelynevy anthes györgy yszemelynevy Anthes György yszemelynevy anthes
yszemelynevy györgy yszemelynevy yszemelynevy Anthes yszemelynevy György
yszemelynevy ykodvegy operaénekes oktatása mellett művelte ki. Mint képzett énekesnőt
és közismerten ügyes kezdő színésznőt aztán a Vígszínház yintezmenyy vígszínház
yintezmenyy Vígszính yintezmenyy vígszínház yintezmenyy yintezmenyy Vígszính
yintezmenyy ykodvegy szerződtette 1916-ban a xtalanevtizedx 1925 »Három a kislány«
ycimy három a kislány ycimy Három a kislány ycimy három ycimy a ycimy kislány
ycimy ycimy Három ycimy a ycimy kislány ycimy ykodvegy egyik leányka-szerepének
eljátszására. Ez az estéről-estére ismétlődő változatosság nélkül való robotolás
azonban kifárasztotta a fiatal színésznőt, aki mindent és főleg mást akart játszani.
így került a vidékre: Pozsonyba, ytelepulesy pozsony ytelepulesy Pozsony ymegyey
pozsony megye ykodvegy majd Fiuméba, ytelepulesy fiume ytelepulesy Fiumé
ymegyey fiume város és kerülete ykodvegy Szombathelyre, ytelepulesy szombathely
ytelepulesy Szombathely ymegyey vas megye ykodvegy Debrecenbe ytelepulesy
debrecen ytelepulesy Debrecen ymegyey hajdu megye ykodvegy primadonnának. A vidéken
aztán kedvére »kijátszhatta magát« és 1920-ban xevtizedx 1925 már ismét a fővárosba
főváros ytelepulesy nagybudapest ytelepulesy budapest ykodvegy jött, ahol a Scala-
színházban, yintezmenyy scala- színház yintezmenyy Scala- s yintezmenyy scala-
yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Scala- yintezmenyy s yintezmenyy
ykodvegy mint a volt Unió tagja, döntő sikert aratott a behízelgő zenéjű »Lysistráta«
ycimy lysistráta ycimy Lysistráta ycimy lysistráta ycimy ycimy Lysistráta ycimy
ykodvegy c. operettben. Rövid ideig a Revűszínház, yintezmenyy revűszínház
yintezmenyy Revűszín yintezmenyy revűszínház yintezmenyy yintezmenyy Revűszín
yintezmenyy ykodvegy majd a Blaha Lujza-Színház yintezmenyy blaha lujza-színház
yintezmenyy Blaha Lu yintezmenyy blaha yintezmenyy lujza-színház yintezmenyy
yintezmenyy Blaha yintezmenyy Lu yintezmenyy ykodvegy tagja volt, aztán 1921-ben
már a Király Színház yintezmenyy király színház yintezmenyy Király S
yintezmenyy király yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Király
yintezmenyy S yintezmenyy ykodvegy primadonnája lett. Hosszabb ideig aratta sikereit
az első magyar operett-színpadon, amikor 1925-ben átszerződött a Fővárosi Operett
Színház yintezmenyy fővárosi operett színház yintezmenyy Fővárosi yintezmenyy
fővárosi yintezmenyy operett yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy
Fővárosi yintezmenyy ykodvegy élére, egy évvel később pedig a Városi Színház yintezmenyy
városi színház yintezmenyy Városi S yintezmenyy városi yintezmenyy színház
yintezmenyy yintezmenyy Városi yintezmenyy S yintezmenyy ykodvegy rivaldaján kötött
ki. Volt tagja a Belvárosi Színháznak yintezmenyy belvárosi színház yintezmenyy
Belváros yintezmenyy belvárosi yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy
Belváros yintezmenyy ykodvegy is, amelynek színpadán prózaszerepekben aratott nagy
sikereket. Most felváltva játszik hol énekes-szerepeket, hol prózát. Minden szerepében
kiváló, úgy, hogy a színházigazgatók vetélkednek a szerződtetéséért. Pályája így
a legszebb jövővel kecsegteti, mert Honthy Hanna yszemelynevy honthy hanna
yszemelynevy Honthy Hanna yszemelynevy honthy yszemelynevy hanna yszemelynevy
yszemelynevy Honthy yszemelynevy Hanna yszemelynevy ykodvegy minden újabb szereplése
a siker szenzációja. Magánéletére vonatkozóan 1923-ban ment xtalanevtizedx 1935
férjhez gyöngyösi ytelepulesy gyöngyös ytelepulesy gyöngyös ymegyey heves megye
ykodvegy Petheő Miklós dr. yszemelynevy petheő miklós dr. yszemelynevy Petheő
Miklós dr. yszemelynevy petheő yszemelynevy miklós yszemelynevy dr.
yszemelynevy yszemelynevy Petheő yszemelynevy Miklós yszemelynevy dr.
yszemelynev orvoshoz, miután első férjétől dr.Halmos yszemelynevy dr.halmos
yszemelynevy dr.Halmos yszemelynevy dr.halmos yszemelynevy yszemelynevy
dr.Halmos yszemelynevy ykodvegy miniszteri titkártól elvált. Kiválóbb szerepei,
amelyekben, mint verhetetlen sztár immár beérkezett, a következők: Aspasia yszerepy
aspasia yszerepy Aspasia yszerepy aspasia yszerepy yszerepy Aspasia yszerepy
ykodvegy (Fifi), ycimy fifi ycimy Fifi ycimy fifi ycimy ycimy Fifi ycimy ykodvegy
Maca yszerepy maca yszerepy Maca yszerepy maca yszerepy yszerepy Maca yszerepy
ykodvegy (Három a tánc), ycimy három a tánc ycimy Három a tánc ycimy három
ycimy a ycimy tánc ycimy ycimy Három ycimy a ycimy tánc ycimy ykodvegy Médi yszerepy
médi yszerepy Médi yszerepy médi yszerepy yszerepy Médi yszerepy ykodvegy (Három
a kislány), ycimy három a kislány ycimy Három a kislány ycimy három ycimy a ycimy
kislány ycimy ycimy Három ycimy a ycimy kislány ycimy ykodvegy Nebántsvirág ycimy
nebántsvirág ycimy Nebántsvirág ycimy nebántsvirág ycimy ycimy Nebántsvirág
ycimy ykodvegy és Csárdáskirályné ycimy csárdáskirályne ycimy Csárdáskirályné
ycimy csárdáskirályne ycimy ycimy Csárdáskirályné ycimy ykodvegy címszerepei, Mariette
yszerepy mariette yszerepy Mariette yszerepy mariette yszerepy yszerepy
Mariette yszerepy ykodvegy (Bajadér), ycimy bajadér ycimy Bajadér ycimy bajadér
ycimy ycimy Bajadér ycimy ykodvegy Királyné yszerepy királyne yszerepy Királyné
yszerepy királyne yszerepy yszerepy Királyné yszerepy ykodvegy (Mézeskalács), ycimy
mézeskalács ycimy Mézeskalács ycimy mézeskalács ycimy ycimy Mézeskalács ycimy
ykodvegy Bözsi yszerepy bözsi yszerepy Bözsi yszerepy bözsi yszerepy yszerepy
Bözsi yszerepy ykodvegy (Asszonykám), ycimy asszonykám ycimy Asszonykám ycimy
asszonykám ycimy ycimy Asszonykám ycimy ykodvegy Grófkisasszony yszerepy
grófkisasszony yszerepy Grófkisasszony yszerepy grófkisasszony yszerepy
yszerepy Grófkisasszony yszerepy ykodvegy (Keringő - szerelem), ycimy keringő -
szerelem ycimy Keringő - szerelem ycimy keringő ycimy - ycimy szerelem ycimy
ycimy Keringő ycimy - ycimy szerelem ycimy ykodvegy Hercegkisasszony yszerepy
hercegkisasszony yszerepy Hercegkisasszony yszerepy hercegkisasszony yszerepy
yszerepy Hercegkisasszony yszerepy ykodvegy (Szilveszter), ycimy szilveszter
ycimy Szilveszter ycimy szilveszter ycimy ycimy Szilveszter ycimy ykodvegy Schőngruber
Riki yszerepy schőngruber riki yszerepy Schőngruber Riki yszerepy schőngruber
yszerepy riki yszerepy yszerepy Schőngruber yszerepy Riki yszerepy ykodvegy (Bálkirálynő),
ycimy bálkirálynő ycimy Bálkirálynő ycimy bálkirálynő ycimy ycimy Bálkirálynő
ycimy ykodvegy Juliette yszerepy juliette yszerepy Juliette yszerepy juliette
yszerepy yszerepy Juliette yszerepy ykodvegy (Luxemburg grófja), ycimy
luxemburg grófja ycimy Luxemburg grófja ycimy luxemburg ycimy grófja ycimy
ycimy Luxemburg ycimy grófja ycimy ykodvegy Kitty yszerepy kitty yszerepy Kitty
yszerepy kitty yszerepy yszerepy Kitty yszerepy ykodvegy (Délibáb herceg), ycimy
délibáb herceg ycimy Délibáb herceg ycimy délibáb ycimy herceg ycimy ycimy
Délibáb ycimy herceg ycimy ykodvegy Béby yszerepy béby yszerepy Béby yszerepy
béby yszerepy yszerepy Béby yszerepy ykodvegy (Huncut a lány), ycimy huncut a
lány ycimy Huncut a lány ycimy huncut ycimy a ycimy lány ycimy ycimy Huncut
ycimy a ycimy lány ycimy ykodvegy Klára yszerepy klára yszerepy Klára yszerepy
klára yszerepy yszerepy Klára yszerepy ykodvegy (Kis és Kiss), ycimy kis és
kiss ycimy Kis és Kiss ycimy kis ycimy és ycimy kiss ycimy ycimy Kis ycimy és
ycimy Kiss ycimy ykodvegy Vilma yszerepy vilma yszerepy Vilma yszerepy vilma
yszerepy yszerepy Vilma yszerepy ykodvegy (Mesék az írógépről), ycimy mesék az
írógépről ycimy Mesék az írógépről ycimy mesék ycimy az ycimy írógépről ycimy
ycimy Mesék ycimy az ycimy írógépről ycimy ykodvegy Bojár Margit yszerepy bojár
margit yszerepy Bojár Margit yszerepy bojár yszerepy margit yszerepy yszerepy
Bojár yszerepy Margit yszerepy ykodvegy (Kék és piros), ycimy kék és piros
ycimy Kék és piros ycimy kék ycimy és ycimy piros ycimy ycimy Kék ycimy és
ycimy piros ycimy ykodvegy Délia yszerepy délia yszerepy Délia yszerepy délia
yszerepy yszerepy Délia yszerepy ykodvegy (Lepketánc), ycimy lepketánc ycimy
Lepketánc ycimy lepketánc ycimy ycimy Lepketánc ycimy ykodvegy Marica yszerepy
marica yszerepy Marica yszerepy marica yszerepy yszerepy Marica yszerepy
ykodvegy (A bor, az arany és az asszony), ycimy a bor, az arany és az asszony
ycimy A bor, az arany és az asszony ycimy a ycimy bor, ycimy az ycimy arany
ycimy és ycimy az ycimy asszony ycimy ycimy A ycimy bor, ycimy az ycimy arany
ycimy és y Colette yszerepy colette yszerepy Colette yszerepy colette yszerepy
yszerepy Colette yszerepy ykodvegy (Ügyvéd és a férje), ycimy ügyvéd és a férje
ycimy Ügyvéd és a férje ycimy ügyvéd ycimy és ycimy a ycimy férje ycimy ycimy
Ügyvéd ycimy és ycimy a ycimy férje ycimy ykodvegy Kotty yszerepy kotty
yszerepy Kotty yszerepy kotty yszerepy yszerepy Kotty yszerepy ykodvegy (Nászéjszaka),
ycimy nászéjszaka ycimy Nászéjszaka ycimy nászéjszaka ycimy ycimy Nászéjszaka
ycimy ykodvegy Lidike yszerepy lidike yszerepy Lidike yszerepy lidike yszerepy
yszerepy Lidike yszerepy ykodvegy (Meztelen ember), ycimy meztelen ember ycimy
Meztelen ember ycimy meztelen ycimy ember ycimy ycimy Meztelen ycimy ember
ycimy ykodvegy Tibor Erzsi yszerepy tibor erzsi yszerepy Tibor Erzsi yszerepy
tibor yszerepy erzsi yszerepy yszerepy Tibor yszerepy Erzsi yszerepy ykodvegy (Szegény
lányt nem lehet elvenni), ycimy szegény lányt nem lehet elvenni ycimy Szegény
lányt nem lehet elvenni ycimy szegény ycimy lányt ycimy nem ycimy lehet ycimy
elvenni ycimy ycimy Szegény ycimy lányt ycimy nem ycimy lehet ycimy el Irén yszerepy
irén yszerepy Irén yszerepy irén yszerepy yszerepy Irén yszerepy ykodvegy (Én és
a húgom), ycimy én és a húgom ycimy Én és a húgom ycimy én ycimy és ycimy a
ycimy húgom ycimy ycimy Én ycimy és ycimy a ycimy húgom ycimy ykodvegy Elly Dropsz
yszerepy elly dropsz yszerepy Elly Dropsz yszerepy elly yszerepy dropsz
yszerepy yszerepy Elly yszerepy Dropsz yszerepy ykodvegy (Szökik az asszony) ycimy
szökik az asszony ycimy Szökik az asszony ycimy szökik ycimy az ycimy asszony
ycimy ycimy Szökik ycimy az ycimy asszony ycimy ykodvegy stb. (L.K.) szin_II.0338.pdf
II
A szócikk eredeti szövege:
Címszó: Honthy Hanna - Magyar Színművészeti
Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)
Szócikktípus:
SZEMELYCIMSZO
A szócikk eredeti képe megtekinthető:
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0338.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0338.png
Az itt olvasható változat forrása: B Kádár
Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa.
(Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház-
és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása
keretében.
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/25/25673.htm
Az adatbázis kódja: 1357986421928
A szócikk három változatban található meg az
oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort
szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.
Honthy
Hanna
Szócikk: Honthy Hanna A legkiválóbb magyar színművésznők
egyike, aki százszázalékos színpadi képzettségével perdült a világot jelentő deszkákra
és mindenben elsőrendűt nyújt, ami a színpad művészetében kívánható, vagy elképzelhető.
A táncművészeten kezdte és egészen kisleányka korában, mint tíz éves gyerek, a M.
Kir. Operaház balletnövendékei között próbált érvényesülni. Minthogy azonban egyedül
a tánc nem volt képes kielégíteni becsvágyát, otthagyta a balletet és beiratkozott
Rákosi Szidi színésziskolájába. Itt csakhamar kitűnt nemcsak a .táncban eladdig
szerzett fölényes ügyességével, de színésznői készségével is, amely egyelőre és
legkivált az operett terén érvényesült. Különösen a hangja és igen előnyös színpadi
megjelenése emelték ki őt az átlagtehetségek sorából és — bárha ez utólag, visszafelé
való következtetésnek látszik is — már a színésziskolában »sztár-nak« mutatkozott.
így az »Elvált asszony« c. operettben, mint vizsgázó növendék annyira magára vonta
a kritika figyelmét, hogy az akkori Népopera (ma Városi Színház) igazgatója: Márkus
Dezső, 1912. márc. 25-én leszerződtette. Népoperai első föllépése Jean Gilbert:
»Tengerész Kató« c. operettjében történt »Hajnal Hajnalka« művésznévvel. Csodálatosképpen
azonban, sem ez a művészi név (amellyel, mint Hajnal Klári, Küry Klára is kezdőlépéseit
tette a kolozsvári színpadon), sem a vizenyős Gilbert-operett, nem hozták meg a
beavatottak által várt beérkezést. Sőt, a tehetségérlelő válságok, megpróbáltatások
most kezdődtek. Honthy Hanna azonban nem lett kishitű, sőt újabb tökéletesülésre
törekedett. Értékes hangját a Zenefőiskola kiváló tanára, Anthes György operaénekes
oktatása mellett művelte ki. Mint képzett énekesnőt és közismerten ügyes kezdő színésznőt
aztán a Vígszínház szerződtette 1916-ban a »Három a kislány« egyik leányka-szerepének
eljátszására. Ez az estéről-estére ismétlődő változatosság nélkül való robotolás
azonban kifárasztotta a fiatal színésznőt, aki mindent és főleg mást akart játszani.
így került a vidékre: Pozsonyba, majd Fiuméba, Szombathelyre, Debrecenbe primadonnának.
A vidéken aztán kedvére »kijátszhatta magát« és 1920-ban már ismét a fővárosba jött,
ahol a Scala- színházban, mint a volt Unió tagja, döntő sikert aratott a behízelgő
zenéjű »Lysistráta« c. operettben. Rövid ideig a Revűszínház, majd a Blaha Lujza-Színház
tagja volt, aztán 1921-ben már a Király Színház primadonnája lett. Hosszabb ideig
aratta sikereit az első magyar operett-színpadon, amikor 1925-ben átszerződött a
Fővárosi Operett Színház élére, egy évvel később pedig a Városi Színház rivaldaján
kötött ki. Volt tagja a Belvárosi Színháznak is, amelynek színpadán prózaszerepekben
aratott nagy sikereket. Most felváltva játszik hol énekes-szerepeket, hol prózát.
Minden szerepében kiváló, úgy, hogy a színházigazgatók vetélkednek a szerződtetéséért.
Pályája így a legszebb jövővel kecsegteti, mert Honthy Hanna minden újabb szereplése
a siker szenzációja. Magánéletére vonatkozóan 1923-ban ment férjhez gyöngyösi Petheő
Miklós dr. orvoshoz, miután első férjétől dr.Halmos miniszteri titkártól elvált.
Kiválóbb szerepei, amelyekben, mint verhetetlen sztár immár beérkezett, a következők:
Aspasia (Fifi), Maca (Három a tánc), Médi (Három a kislány), Nebántsvirág és Csárdáskirályné
címszerepei, Mariette (Bajadér), Királyné (Mézeskalács), Bözsi (Asszonykám), Grófkisasszony
(Keringő - szerelem), Hercegkisasszony (Szilveszter), Schőngruber Riki (Bálkirálynő),
Juliette (Luxemburg grófja), Kitty (Délibáb herceg), Béby (Huncut a lány), Klára
(Kis és Kiss), Vilma (Mesék az írógépről), Bojár Margit (Kék és piros), Délia (Lepketánc),
Marica (A bor, az arany és az asszony), Colette (Ügyvéd és a férje), Kotty (Nászéjszaka),
Lidike (Meztelen ember), Tibor Erzsi (Szegény lányt nem lehet elvenni), Irén (Én
és a húgom), Elly Dropsz (Szökik az asszony) stb. (L.K.) szin_II.0338.pdf II