Címszó: Közvetlenség - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZINHAZIFOGALOM

NEMSZEMELYNEV

 

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0051.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0051.png

 

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/27/27691.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

A szöveg linkekkel ellátott változata:

 

 

Közvetlenség

Szócikk: Közvetlenség a színpadi előadásnak az a módja, midőn a színész előadásán: beszédén és taglejtésén nem érezhető az előrevaló elkészültség, a betanultság, midőn a színész nincs figyelemmel a játék technikai és esztétikai szempontjaira; de oly módon nyilatkozik, mintha előadása az észbeli, érzelmi, indulatbeli tevékenység pillanatnyi megnyilvánulása lenne. Nem lehet a játék közvetlen, ha érzékelhető, hogy a színész tekintettel van a hang dinamikai, ökonomiai feltételeire vagy a mozdulat plasztikusságára. Előfeltétele, hogy az előadó oly lelki kapcsolatokat teremtsen a nézővel, hallgatóval, hogy ne a színészi előadást, de a való életet lássa a játékban. (V. ö. Természetesség.) (Dr. Farkas Ferenc.) (személy) szin_III.0051.pdf III

 

 

Adatbázisszerű megjelenés

xcímszó Közvetlenség címszóvég 27691 Szócikk: Közvetlenség a színpadi előadásnak az a módja, midőn a színész előadásán: beszédén és taglejtésén nem érezhető az előrevaló elkészültség, a betanultság, midőn a színész nincs figyelemmel a játék technikai és esztétikai szempontjaira; de oly módon nyilatkozik, mintha előadása az észbeli, érzelmi, indulatbeli tevékenység pillanatnyi megnyilvánulása lenne. Nem lehet a játék közvetlen, ha érzékelhető, hogy a színész tekintettel van a hang dinamikai, ökonomiai feltételeire vagy a mozdulat plasztikusságára. Előfeltétele, hogy az előadó oly lelki kapcsolatokat teremtsen a nézővel, hallgatóval, hogy ne a színészi előadást, de a való életet lássa a játékban. (V. ö. Természetesség.) (Dr. Farkas Ferenc.) yszemelynevy dr. farkas ferenc yszemelynevy Dr. Farkas Ferenc yszemelynevy dr. yszemelynevy farkas yszemelynevy ferenc yszemelynevy yszemelynevy Dr. yszemelynevy Farkas yszemelynevy Ferenc yszemelyn yszocikkszerzoy dr. farkas ferenc szin_III.0051.pdf III

 

 

A szócikk eredeti szövege:

Címszó: Közvetlenség - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZINHAZIFOGALOM

NEMSZEMELYNEV

 

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0051.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0051.png

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/27/27691.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

Közvetlenség

Szócikk: Közvetlenség a színpadi előadásnak az a módja, midőn a színész előadásán: beszédén és taglejtésén nem érezhető az előrevaló elkészültség, a betanultság, midőn a színész nincs figyelemmel a játék technikai és esztétikai szempontjaira; de oly módon nyilatkozik, mintha előadása az észbeli, érzelmi, indulatbeli tevékenység pillanatnyi megnyilvánulása lenne. Nem lehet a játék közvetlen, ha érzékelhető, hogy a színész tekintettel van a hang dinamikai, ökonomiai feltételeire vagy a mozdulat plasztikusságára. Előfeltétele, hogy az előadó oly lelki kapcsolatokat teremtsen a nézővel, hallgatóval, hogy ne a színészi előadást, de a való életet lássa a játékban. (V. ö. Természetesség.) (Dr. Farkas Ferenc.) szin_III.0051.pdf III