Címszó: Német színészet hatása országunkban - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZINHAZIFOGALOM

NEMSZEMELYNEV

 

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0400.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0400.png

 

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/29/29685.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

A szöveg linkekkel ellátott változata:

 

 

Német színészet hatása országunkban

 

Ugyanígy kezdődő szócikkek: https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/e/529683.htm

 

Szócikk: Német színészet hatása országunkban A Goethe (személy) (információ)  által vezetett weimari (ország) színészet tetszetős, udvarképes tónusa Bécs (ország) császári etikettjének tárt karokkal fogadott kedvence lett; cerimóniás levegője nagysokára Pestre (Budapest) is beszökött s éreztette hatását itt, hol a művészet még gyermekcipőben járt. A Burgtheater (intézmény) dagályos, szinte szónoki előadómodora alól a mieink sem tudtak felszabadulni. Nagytehetségű, de mégis csak tradicionális álpátkoszban elzárkózott szavalók vontak vasgyűrűt Halmi, (személy) (információ)  Szigeti, (személy) (információ)  Ujházi, (személy) (információ)  Vizváry, (személy) Náday (személy) (információ)  fenséges művészete köré. Nemzetünk a zsenik hazája. Már a kilencvenes évek közepén érezhettük, hogy színészetünk felismerte eleddig szunnyadó »egyéni« erejét. Ebben az időben minden ország művészete válaszútra lépett, de éppen a színészet terén sehol sem váltott ki ez az átalakulás annyi speciálisan egyéni erőt, mint Magyarországon; honunk ezeréves fennállásának ünnepi esztendeje a Vígszínház (intézmény) (információ)  megnyitásával frissességet hozott. Megismerkedtünk az »együttes« fogalmá val, mert nemzeti színházi nagy művészeink abban az időben mégis csak személyes sikerekre építettek. A Vígszínház (intézmény) (információ)  előadásainak pergő tempója, plafonos színpad, zárt szoba, praktikábilis díszlet — feltétlen haladást hozott. Ez azonban még nem volt minden. A tulajdonképpeni nagy átalakulás az 1906-ban (időpont) alakult Thália Társaság (intézmény) javára írandó. Elmélyedés, közvetlen és igaz beszéd, lélekszínészet, átélés, külsőségek tompítása a belsőségek előnyére, ezek voltak az eszközök, melyek nélkül az új drámai irodalom sem születhetett volna. Ennek az iránynak, mely lassanként valódi magyar művészetet teremtett: Pethes Imre (személy) (információ)  volt halhatatlan nagyságú, kitörölhetetlen emlékű előharcosa a Nemzeti Színházban; (intézmény) (információ)  ő szabadította fel az álpáthosz bilincseiben tartott művészeket. Sok régi, modorossága miatt megakadt színész igaz hangokra talált. Fiatal gárda is jelentkezett: magyar színjátszói stílusra ébredtünk, mely nem szorított háttérbe semmiféle egyéniséget, mégis az összjáték keretén belül csillogott. Az osztrák (nemzetiség) színészet hatása megszünt. Szükséges rossz volt; azért surrant közénk, hogy felébredjünk, lerázzuk s megtaláljuk önmagunkat. (Doktor János.) (személy) (információ)  szin_III.0400.pdf III

 

 

Adatbázisszerű megjelenés

xcímszó Német színészet hatása országunkban címszóvég 29685 Szócikk: Német színészet hatása országunkban A Goethe yszemelynevy goethe yszemelynevy Goethe yszemelynevy goethe yszemelynevy yszemelynevy Goethe yszemelynevy ykodvegy által vezetett weimari ytelepulesy weimar ytelepulesy weimar yorszagy Németország ykodvegy színészet tetszetős, udvarképes tónusa Bécs ytelepulesy bécs ytelepulesy Bécs yorszagy Ausztria ykodvegy császári etikettjének tárt karokkal fogadott kedvence lett; cerimóniás levegője nagysokára Pestre pest ytelepulesy nagybudapest ytelepulesy budapest ykodvegy is beszökött s éreztette hatását itt, hol a művészet még gyermekcipőben járt. A Burgtheater yintezmenyy burgtheater yintezmenyy Burgthea yintezmenyy burgtheater yintezmenyy yintezmenyy Burgthea yintezmenyy ykodvegy dagályos, szinte szónoki előadómodora alól a mieink sem tudtak felszabadulni. Nagytehetségű, de mégis csak tradicionális álpátkoszban elzárkózott szavalók vontak vasgyűrűt Halmi, yszemelynevy halmi yszemelynevy Halmi yszemelynevy halmi yszemelynevy yszemelynevy Halmi yszemelynevy ykodvegy Szigeti, yszemelynevy szigeti yszemelynevy Szigeti yszemelynevy szigeti yszemelynevy yszemelynevy Szigeti yszemelynevy ykodvegy Ujházi, yszemelynevy ujházi yszemelynevy Ujházi yszemelynevy ujházi yszemelynevy yszemelynevy Ujházi yszemelynevy ykodvegy Vizváry, yszemelynevy vizváry yszemelynevy Vizváry yszemelynevy vizváry yszemelynevy yszemelynevy Vizváry yszemelynevy ykodvegy Náday yszemelynevy náday yszemelynevy Náday yszemelynevy náday yszemelynevy yszemelynevy Náday yszemelynevy ykodvegy fenséges művészete köré. Nemzetünk a zsenik hazája. Már a kilencvenes évek közepén érezhettük, hogy színészetünk felismerte eleddig szunnyadó »egyéni« erejét. Ebben az időben minden ország művészete válaszútra lépett, de éppen a színészet terén sehol sem váltott ki ez az átalakulás annyi speciálisan egyéni erőt, mint Magyarországon; honunk ezeréves fennállásának ünnepi esztendeje a Vígszínház yintezmenyy vígszínház yintezmenyy Vígszính yintezmenyy vígszínház yintezmenyy yintezmenyy Vígszính yintezmenyy ykodvegy megnyitásával frissességet hozott. Megismerkedtünk az »együttes« fogalmá val, mert nemzeti színházi nagy művészeink abban az időben mégis csak személyes sikerekre építettek. A Vígszínház yintezmenyy vígszínház yintezmenyy Vígszính yintezmenyy vígszínház yintezmenyy yintezmenyy Vígszính yintezmenyy ykodvegy előadásainak pergő tempója, plafonos színpad, zárt szoba, praktikábilis díszlet — feltétlen haladást hozott. Ez azonban még nem volt minden. A tulajdonképpeni nagy átalakulás az 1906-ban alakult xtalanevtizedx 1915 xtalanevtizedx 1925 Thália Társaság yintezmenyy thália társaság yintezmenyy Thália T yintezmenyy thália yintezmenyy társaság yintezmenyy yintezmenyy Thália yintezmenyy T yintezmenyy ykodvegy javára írandó. Elmélyedés, közvetlen és igaz beszéd, lélekszínészet, átélés, külsőségek tompítása a belsőségek előnyére, ezek voltak az eszközök, melyek nélkül az új drámai irodalom sem születhetett volna. Ennek az iránynak, mely lassanként valódi magyar művészetet teremtett: Pethes Imre yszemelynevy pethes imre yszemelynevy Pethes Imre yszemelynevy pethes yszemelynevy imre yszemelynevy yszemelynevy Pethes yszemelynevy Imre yszemelynevy ykodvegy volt halhatatlan nagyságú, kitörölhetetlen emlékű előharcosa a Nemzeti Színházban; yintezmenyy nemzeti színház yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy nemzeti yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy ykodvegy ő szabadította fel az álpáthosz bilincseiben tartott művészeket. Sok régi, modorossága miatt megakadt színész igaz hangokra talált. Fiatal gárda is jelentkezett: magyar színjátszói stílusra ébredtünk, mely nem szorított háttérbe semmiféle egyéniséget, mégis az összjáték keretén belül csillogott. Az osztrák ynemzetisegy osztrák ynemzetisegy osztrák ynemzetisegy osztrák ynemzetisegy ynemzetisegy osztrák ynemzetisegy ykodvegy színészet hatása megszünt. Szükséges rossz volt; azért surrant közénk, hogy felébredjünk, lerázzuk s megtaláljuk önmagunkat. (Doktor János.) yszemelynevy doktor jános yszemelynevy Doktor János yszemelynevy doktor yszemelynevy jános yszemelynevy yszemelynevy Doktor yszemelynevy János yszemelynevy ykodvegy yszocikkszerzoy doktor jános szin_III.0400.pdf III

 

 

A szócikk eredeti szövege:

Címszó: Német színészet hatása országunkban - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZINHAZIFOGALOM

NEMSZEMELYNEV

 

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0400.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0400.png

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/29/29685.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

Német színészet hatása országunkban

Szócikk: Német színészet hatása országunkban A Goethe által vezetett weimari színészet tetszetős, udvarképes tónusa Bécs császári etikettjének tárt karokkal fogadott kedvence lett; cerimóniás levegője nagysokára Pestre is beszökött s éreztette hatását itt, hol a művészet még gyermekcipőben járt. A Burgtheater dagályos, szinte szónoki előadómodora alól a mieink sem tudtak felszabadulni. Nagytehetségű, de mégis csak tradicionális álpátkoszban elzárkózott szavalók vontak vasgyűrűt Halmi, Szigeti, Ujházi, Vizváry, Náday fenséges művészete köré. Nemzetünk a zsenik hazája. Már a kilencvenes évek közepén érezhettük, hogy színészetünk felismerte eleddig szunnyadó »egyéni« erejét. Ebben az időben minden ország művészete válaszútra lépett, de éppen a színészet terén sehol sem váltott ki ez az átalakulás annyi speciálisan egyéni erőt, mint Magyarországon; honunk ezeréves fennállásának ünnepi esztendeje a Vígszínház megnyitásával frissességet hozott. Megismerkedtünk az »együttes« fogalmá val, mert nemzeti színházi nagy művészeink abban az időben mégis csak személyes sikerekre építettek. A Vígszínház előadásainak pergő tempója, plafonos színpad, zárt szoba, praktikábilis díszlet — feltétlen haladást hozott. Ez azonban még nem volt minden. A tulajdonképpeni nagy átalakulás az 1906-ban alakult Thália Társaság javára írandó. Elmélyedés, közvetlen és igaz beszéd, lélekszínészet, átélés, külsőségek tompítása a belsőségek előnyére, ezek voltak az eszközök, melyek nélkül az új drámai irodalom sem születhetett volna. Ennek az iránynak, mely lassanként valódi magyar művészetet teremtett: Pethes Imre volt halhatatlan nagyságú, kitörölhetetlen emlékű előharcosa a Nemzeti Színházban; ő szabadította fel az álpáthosz bilincseiben tartott művészeket. Sok régi, modorossága miatt megakadt színész igaz hangokra talált. Fiatal gárda is jelentkezett: magyar színjátszói stílusra ébredtünk, mely nem szorított háttérbe semmiféle egyéniséget, mégis az összjáték keretén belül csillogott. Az osztrák színészet hatása megszünt. Szükséges rossz volt; azért surrant közénk, hogy felébredjünk, lerázzuk s megtaláljuk önmagunkat. (Doktor János.) szin_III.0400.pdf III