Címszó: Operett - Magyar Színművészeti Lexikon
(1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)
Szócikktípus:
SZINHAZIFOGALOM
NEMSZEMELYNEV
A szócikk eredeti képe megtekinthető:
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0478.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0478.png
Az itt olvasható változat forrása: B Kádár
Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa.
(Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház-
és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása
keretében.
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/29/29986.htm
Az adatbázis kódja: 1357986421928
A szócikk három változatban található meg az
oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort
szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.
A szöveg linkekkel ellátott változata:
Operett
Szócikk: Operett Eredetileg kis operát operácskát
jelent, de már régóta csak olyan víg színdarabot (akár bohózatot is), amelyben sok
énekszám van, — természetesen »könnyű zene«, amely hamar népszerű lehet; a szöveg
élces, jobbára erotikus. (A szót Castil-Blaze (személy) szerint
Mozart (személy)
(információ)
alkotta.) Az első 0. 1792. (időpont) júl.
13-án »A kis Orpheus« (cím) címmel Párizsban
(ország)
került színre, Szövegét írta Rubier Dechamps, (személy) a
zenéjét pedig Des-Chaves, (személy) a
darabban előforduló ballet Baupré-Riché (személy) műve.
Ez az állítólag első operett egyrészt a víg opera, másrészt pedig az énekes vaudeville
stílusához alkalmazkodott. Az új műfaj mégis hamarosan nagy népszerűségre tett szert
egész Franciaországban (ország) s noha
az akkori viszonyok éppen nem kedveztek a színművészetnek, a vidéki színpadok is
sorra előadták a gyorsan felburjánzott és gomba módjára termett új operetteket,
így tartott ez 1850-ig, (időpont) amikor
bekövetkezett a dekadencia, amely körülbelül egy évtizedig tartott. Ekkor Hervé
(személy)
(információ)
volt az, aki újra becsületet szerzett az
új műfajnak. Hervé (személy) (információ)
(jóval később a »Lili« (cím) (információ)
zeneszerzője) ugyanis annyira meg volt győződve
a vidám zene kedélygyógyító hatásáról, hogy valóságos »musicotherapia«-t, zenei
gyógymódot teremtett, amennyiben betegeket gyűjtött maga köré s ezeknek vidám melódiákat
játszott. Ennek azután az volt az eredménye, hogy Hervét (személy) (információ)
hamarosan »bolond zenész«-nek kiáltották
ki, ami azonban nem akadályozhatta meg darabjának sikerét. 1870-ben (időpont) újabb
krízis szakadt az operettre. Meilhac, (személy) (információ)
Halévy (személy) (információ)
és Offenbach (személy) (információ)
virágjukban voltak s egyre-másra írták darabjaikat;
ám a két első Boum tábornok (személy) alakjában
nevetségessé tette volt a francia (nemzetiség)
(információ)
hadvezetőséget, kigúnyolva tehetetlenségét
és ez a jóslatuk — keservesen bevált, a franciák (nemzetiség)
(információ)
a háborút elvesztették. Ez a húsbavágó és
keservesen elsült politikai jóslóképesség teljesen meggátolja az operettet további
fejlődésében. A közönség egyszerre tudni sem akart többé az operettről s 1871-ben
(időpont)
végleg elfordult tőle. Csak hosszú évek múltán virradt fel újra az operett napja
s ennek az azóta is tartó s szinte fenomenálissá fokozódott sikernek érdeme Lecocq,
(személy)
(információ)
Planquette (személy) és
Varney (személy)
nevéhez fűződik, mert ők vetették meg alapját a mai operettnek s utódai mind az
ő nyomukon haladva, küzdték ki a végleges és teljes sikert az operettnek. Nálunk
az 1850-es (időpont)
években kezdődik az 0. térfoglalása. A Nemzeti Színházban (intézmény)
(információ)
az »Eljegyzés lámpafényné« (cím) (információ)
c. Offenbach-operett (személy) (információ)
volt az első ilynemű előadás. Ugyanezzel
indul meg Kolozsvárott (megye) is az
operett-kultusz, 1859-ben, (időpont) Havi
Mihály (személy)
(információ)
igazgatása alatt, Győrött (megye) 1863.
(időpont)
febr. 3-án Hubay Gusztáv (személy) (információ)
igazgatása alatt. A Nemzeti Színházban (intézmény)
(információ)
a későbbi operett-repertoár ez volt: »Férj
az ajtó előtt«, (cím)
»Elisondói leány«, (cím) »Varázshegedű«,
(cím) »Fortunio
dala«, (cím)
(információ)
stb. A »Dunanan apó« (cím) (információ)
c. operett a Budai Népszínházban (intézmény)
(információ)
1863. (időpont) jan.
17-én került színre elsőül, itt megszakítás nélkül 104-szer adták. Játszott benne:
Harmath Emma (személy)
(információ)
(a későbbi Bényei Istvánné), (személy) (információ)
később Blaha Lujza (személy) (információ)
(akkor Kölesi (személy) (információ)
néven), Simonyi, (személy) (információ)
Együd, (személy) (információ)
Szilágyi, (személy) (információ)
Vincze János, (személy) (információ)
Szép (személy) (információ)
(később Náday), (személy) (információ)
Krecsányi Sarolta, (személy) (információ)
Horváth Adrienne, (személy) (információ)
Csörsz Teréz (személy) (Pártényiné),
(személy)
Horváth Vince, (személy) (információ)
Pártényi János, (személy) (információ)
stb. Irányi Dániel (személy) (információ)
1882. (időpont) febr.
8-án a képviselőházban a belügyminisztérium költségvetésénél kikelt az operettek
ellen, abból az alkalomból, hogy a Népszínház (intézmény)
(információ)
ledér és sikamlós operetteket kultivált.
A francia (nemzetiség)
(információ)
operettet egy időben a bécsi (ország) nagy
mesterek szorították háttérbe: Suppé Ferenc (személy) (információ)
(Szép Galathea, (cím) (információ)
Boccaccio, (cím) (információ)
Fatinitza, (cím) (információ)
Donna Juanita, (cím) Gascogne-i
nemes, (cím)
Afrika - utazó). (cím)
Genée Richard (személy) (információ)
(Nanon, (cím) Kapitány
kisasszony), (cím)
(információ)
Strauss János (személy) (információ)
(Imago, (cím) Furcsa háború,
(cím) (információ)
A királyné csipkekendője, (cím) Cigánybáró,
(cím) (információ)
Májusi bor), (cím) Millöcker
Károly (személy)
(információ)
(A bellevillei-i szűz, (cím) Gasparone,
(cím) (információ)
A koldusdiák, (cím) Szegény Jonathán),
(cím) — majd
az angol (nemzetiség)
táncos-operett jött divatba. (Mikádo, (cím) San Toy,
(cím) A gésák,
(cím) A görög
rabszolga, (cím)
New York szépe, (cím)
A kis szökevény). (cím) Újabban a
magyar szerzők nagyobb lendületet adtak az operett-kultusznak. Már a 60-as években
Allaga Géza, (személy)
(információ)
Huber Károly, (személy) (információ)
Káldy Gyula (személy) (információ)
kísérleteztek az új műfajjal; újabban ismertebb
magyar operett - komponistáink: Bátor Szidor (személy) (információ)
és Hegyi Béla (személy) (információ)
(úttörők), Konti József, (személy) (információ)
Kacsóh Pongrác, (személy) (információ)
Huszka Jenő, (személy) (információ)
Verő György, (személy) (információ)
Kálmán Imre, (személy) (információ)
Jakóbi Viktor, (személy) (információ)
Buttykay Ákos, (személy) (információ)
Szirmai Albert, (személy) (információ)
Barna Izsó, (személy) (információ)
Vincze Zsigmond, (személy) (információ)
Széll Lajos, (személy) (információ)
Zerkovicz Béla, (személy) Lajtai
Lajos, (személy)
(információ)
Tarnásy Pál, (személy) stb.
(Az első magyar operettről lásd »Első...« címszó alatt. V. ö. még: Daljáték. Énekes-játék.
Víg énekesjáték. Magyar operett.) szin_III.0478.pdf III
Adatbázisszerű megjelenés
xcímszó Operett címszóvég 29986 Szócikk: Operett
Eredetileg kis operát operácskát jelent, de már régóta csak olyan víg színdarabot
(akár bohózatot is), amelyben sok énekszám van, — természetesen »könnyű zene«, amely
hamar népszerű lehet; a szöveg élces, jobbára erotikus. (A szót Castil-Blaze yszemelynevy
castil-blaze yszemelynevy Castil-Blaze yszemelynevy castil-blaze yszemelynevy
yszemelynevy Castil-Blaze yszemelynevy ykodvegy szerint Mozart yszemelynevy
mozart yszemelynevy Mozart yszemelynevy mozart yszemelynevy yszemelynevy Mozart
yszemelynevy ykodvegy alkotta.) Az első 0. 1792. júl. xtalanevtizedx 1805 xtalanevtizedx
1815 13-án »A kis Orpheus« ycimy a kis orpheus ycimy A kis Orpheus ycimy a
ycimy kis ycimy orpheus ycimy ycimy A ycimy kis ycimy Orpheus ycimy ykodvegy címmel
Párizsban ytelepulesy párizs ytelepulesy Párizs yorszagy Franciaország ykodvegy
került színre, Szövegét írta Rubier Dechamps, yszemelynevy rubier dechamps
yszemelynevy Rubier Dechamps yszemelynevy rubier yszemelynevy dechamps
yszemelynevy yszemelynevy Rubier yszemelynevy Dechamps yszemelynevy ykodvegy a zenéjét
pedig Des-Chaves, yszemelynevy des-chaves yszemelynevy Des-Chaves yszemelynevy
des-chaves yszemelynevy yszemelynevy Des-Chaves yszemelynevy ykodvegy a darabban
előforduló ballet Baupré-Riché yszemelynevy baupré-riche yszemelynevy
Baupré-Riché yszemelynevy baupré-riche yszemelynevy yszemelynevy Baupré-Riché
yszemelynevy ykodvegy műve. Ez az állítólag első operett egyrészt a víg opera, másrészt
pedig az énekes vaudeville stílusához alkalmazkodott. Az új műfaj mégis hamarosan
nagy népszerűségre tett szert egész Franciaországban ytelepulesy franciaország
ytelepulesy Franciaország yorszagy Franciaország ykodvegy s noha az akkori viszonyok
éppen nem kedveztek a színművészetnek, a vidéki színpadok is sorra előadták a gyorsan
felburjánzott és gomba módjára termett új operetteket, így tartott ez 1850-ig, xevtizedx
1855 amikor xtalanevtizedx 1865 xtalanevtizedx 1875 bekövetkezett a dekadencia,
amely körülbelül egy évtizedig tartott. Ekkor Hervé yszemelynevy herve
yszemelynevy Hervé yszemelynevy herve yszemelynevy yszemelynevy Hervé
yszemelynevy ykodvegy volt az, aki újra becsületet szerzett az új műfajnak. Hervé
yszemelynevy herve yszemelynevy Hervé yszemelynevy herve yszemelynevy
yszemelynevy Hervé yszemelynevy ykodvegy (jóval később a »Lili« ycimy lili
ycimy Lili ycimy lili ycimy ycimy Lili ycimy ykodvegy zeneszerzője) ugyanis annyira
meg volt győződve a vidám zene kedélygyógyító hatásáról, hogy valóságos »musicotherapia«-t,
zenei gyógymódot teremtett, amennyiben betegeket gyűjtött maga köré s ezeknek vidám
melódiákat játszott. Ennek azután az volt az eredménye, hogy Hervét yszemelynevy
herve yszemelynevy Hervé yszemelynevy herve yszemelynevy yszemelynevy Hervé
yszemelynevy ykodvegy hamarosan »bolond zenész«-nek kiáltották ki, ami azonban nem
akadályozhatta meg darabjának sikerét. 1870-ben xevtizedx 1875 újabb krízis szakadt
az operettre. Meilhac, yszemelynevy meilhac yszemelynevy Meilhac yszemelynevy
meilhac yszemelynevy yszemelynevy Meilhac yszemelynevy ykodvegy Halévy yszemelynevy
halévy yszemelynevy Halévy yszemelynevy halévy yszemelynevy yszemelynevy Halévy
yszemelynevy ykodvegy és Offenbach yszemelynevy offenbach yszemelynevy
Offenbach yszemelynevy offenbach yszemelynevy yszemelynevy Offenbach
yszemelynevy ykodvegy virágjukban voltak s egyre-másra írták darabjaikat; ám a két
első Boum tábornok yszemelynevy boum tábornok yszemelynevy Boum tábornok
yszemelynevy boum yszemelynevy tábornok yszemelynevy yszemelynevy Boum
yszemelynevy tábornok yszemelynevy ykodvegy alakjában nevetségessé tette volt a
francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy francia
ynemzetisegy ynemzetisegy francia ynemzetisegy ykodvegy hadvezetőséget, kigúnyolva
tehetetlenségét és ez a jóslatuk — keservesen bevált, a franciák ynemzetisegy
francia ynemzetisegy franciá ynemzetisegy francia ynemzetisegy ynemzetisegy
franciá ynemzetisegy ykodvegy a háborút elvesztették. Ez a húsbavágó és keservesen
elsült politikai jóslóképesség teljesen meggátolja az operettet további fejlődésében.
A közönség egyszerre tudni sem akart többé az operettről s 1871-ben végleg elfordult
tőle. Csak hosszú évek múltán virradt fel újra az operett napja s ennek az azóta
is tartó s szinte fenomenálissá fokozódott sikernek érdeme Lecocq, yszemelynevy
lecocq yszemelynevy Lecocq yszemelynevy lecocq yszemelynevy yszemelynevy Lecocq
yszemelynevy ykodvegy Planquette yszemelynevy planquette yszemelynevy
Planquette yszemelynevy planquette yszemelynevy yszemelynevy Planquette
yszemelynevy ykodvegy és Varney yszemelynevy varney yszemelynevy Varney
yszemelynevy varney yszemelynevy yszemelynevy Varney yszemelynevy ykodvegy nevéhez
fűződik, mert ők vetették meg alapját a mai operettnek s utódai mind az ő nyomukon
haladva, küzdték ki a végleges és teljes sikert az operettnek. Nálunk az 1850-es
xevtizedx 1855 években kezdődik az 0. térfoglalása. A Nemzeti Színházban yintezmenyy
nemzeti színház yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy nemzeti yintezmenyy színház
yintezmenyy yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy ykodvegy az »Eljegyzés lámpafényné«
ycimy eljegyzés lámpafényne ycimy Eljegyzés lámpafényné ycimy eljegyzés ycimy
lámpafényne ycimy ycimy Eljegyzés ycimy lámpafényné ycimy ykodvegy c. Offenbach-operett
yszemelynevy offenbach yszemelynevy Offenbach yszemelynevy offenbach
yszemelynevy yszemelynevy Offenbach yszemelynevy ykodvegy volt az első ilynemű előadás.
Ugyanezzel indul meg Kolozsvárott ytelepulesy kolozsvár ytelepulesy Kolozsvár
ymegyey kolozs megye ykodvegy is az operett-kultusz, 1859-ben, Havi xtalanevtizedx
1865 Mihály yszemelynevy havi mihály yszemelynevy Havi Mihály yszemelynevy havi
yszemelynevy mihály yszemelynevy yszemelynevy Havi yszemelynevy Mihály
yszemelynevy ykodvegy igazgatása alatt, Győrött ytelepulesy győr ytelepulesy
Győr ymegyey győr megye ykodvegy 1863. xevtizedx 1865 febr. 3-án Hubay Gusztáv yszemelynevy
hubay gusztáv yszemelynevy Hubay Gusztáv yszemelynevy hubay yszemelynevy
gusztáv yszemelynevy yszemelynevy Hubay yszemelynevy Gusztáv yszemelynevy
ykodvegy igazgatása alatt. A Nemzeti Színházban yintezmenyy nemzeti színház
yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy nemzeti yintezmenyy színház yintezmenyy
yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy ykodvegy a későbbi operett-repertoár ez volt: »Férj
az ajtó előtt«, ycimy férj az ajtó előtt ycimy Férj az ajtó előtt ycimy férj
ycimy az ycimy ajtó ycimy előtt ycimy ycimy Férj ycimy az ycimy ajtó ycimy
előtt ycimy ykodvegy »Elisondói leány«, ycimy elisondói leány ycimy Elisondói
leány ycimy elisondói ycimy leány ycimy ycimy Elisondói ycimy leány ycimy
ykodvegy »Varázshegedű«, ycimy varázshegedű ycimy Varázshegedű ycimy
varázshegedű ycimy ycimy Varázshegedű ycimy ykodvegy »Fortunio dala«, ycimy
fortunio dala ycimy Fortunio dala ycimy fortunio ycimy dala ycimy ycimy
Fortunio ycimy dala ycimy ykodvegy stb. A »Dunanan apó« ycimy dunanan apó ycimy
Dunanan apó ycimy dunanan ycimy apó ycimy ycimy Dunanan ycimy apó ycimy
ykodvegy c. operett a Budai Népszínházban yintezmenyy budai népszínház
yintezmenyy Budai Né yintezmenyy budai yintezmenyy népszínház yintezmenyy
yintezmenyy Budai yintezmenyy Né yintezmenyy ykodvegy 1863. jan. xtalanevtizedx
1875 xtalanevtizedx 1885 17-én került színre elsőül, itt megszakítás nélkül 104-szer
adták. Játszott benne: Harmath Emma yszemelynevy harmath emma yszemelynevy
Harmath Emma yszemelynevy harmath yszemelynevy emma yszemelynevy yszemelynevy
Harmath yszemelynevy Emma yszemelynevy ykodvegy (a későbbi Bényei Istvánné), yszemelynevy
bényei istvánne yszemelynevy Bényei Istvánné yszemelynevy bényei yszemelynevy
istvánne yszemelynevy yszemelynevy Bényei yszemelynevy Istvánné yszemelynevy
ykodvegy később Blaha Lujza yszemelynevy blaha lujza yszemelynevy Blaha Lujza
yszemelynevy blaha yszemelynevy lujza yszemelynevy yszemelynevy Blaha
yszemelynevy Lujza yszemelynevy ykodvegy (akkor Kölesi yszemelynevy kölesi
yszemelynevy Kölesi yszemelynevy kölesi yszemelynevy yszemelynevy Kölesi
yszemelynevy ykodvegy néven), Simonyi, yszemelynevy simonyi yszemelynevy
Simonyi yszemelynevy simonyi yszemelynevy yszemelynevy Simonyi yszemelynevy
ykodvegy Együd, yszemelynevy együd yszemelynevy Együd yszemelynevy együd
yszemelynevy yszemelynevy Együd yszemelynevy ykodvegy Szilágyi, yszemelynevy
szilágyi yszemelynevy Szilágyi yszemelynevy szilágyi yszemelynevy yszemelynevy
Szilágyi yszemelynevy ykodvegy Vincze János, yszemelynevy vincze jános
yszemelynevy Vincze János yszemelynevy vincze yszemelynevy jános yszemelynevy
yszemelynevy Vincze yszemelynevy János yszemelynevy ykodvegy Szép yszemelynevy
szép yszemelynevy Szép yszemelynevy szép yszemelynevy yszemelynevy Szép
yszemelynevy ykodvegy (később Náday), yszemelynevy náday yszemelynevy Náday
yszemelynevy náday yszemelynevy yszemelynevy Náday yszemelynevy ykodvegy Krecsányi
Sarolta, yszemelynevy krecsányi sarolta yszemelynevy Krecsányi Sarolta
yszemelynevy krecsányi yszemelynevy sarolta yszemelynevy yszemelynevy Krecsányi
yszemelynevy Sarolta yszemelynevy ykodvegy Horváth Adrienne, yszemelynevy
horváth adrienne yszemelynevy Horváth Adrienne yszemelynevy horváth
yszemelynevy adrienne yszemelynevy yszemelynevy Horváth yszemelynevy Adrienne
yszemelynevy ykodvegy Csörsz Teréz yszemelynevy csörsz teréz yszemelynevy
Csörsz Teréz yszemelynevy csörsz yszemelynevy teréz yszemelynevy yszemelynevy
Csörsz yszemelynevy Teréz yszemelynevy ykodvegy (Pártényiné), yszemelynevy
pártényine yszemelynevy Pártényiné yszemelynevy pártényine yszemelynevy
yszemelynevy Pártényiné yszemelynevy ykodvegy Horváth Vince, yszemelynevy
horváth vince yszemelynevy Horváth Vince yszemelynevy horváth yszemelynevy
vince yszemelynevy yszemelynevy Horváth yszemelynevy Vince yszemelynevy
ykodvegy Pártényi János, yszemelynevy pártényi jános yszemelynevy Pártényi
János yszemelynevy pártényi yszemelynevy jános yszemelynevy yszemelynevy
Pártényi yszemelynevy János yszemelynevy ykodvegy stb. Irányi Dániel yszemelynevy
irányi dániel yszemelynevy Irányi Dániel yszemelynevy irányi yszemelynevy
dániel yszemelynevy yszemelynevy Irányi yszemelynevy Dániel yszemelynevy
ykodvegy 1882. xevtizedx 1885 febr. xtalanevtizedx 1895 xtalanevtizedx 1905 8-án
a képviselőházban a belügyminisztérium költségvetésénél kikelt az operettek ellen,
abból az alkalomból, hogy a Népszínház yintezmenyy népszínház yintezmenyy
Népszính yintezmenyy népszínház yintezmenyy yintezmenyy Népszính yintezmenyy
ykodvegy ledér és sikamlós operetteket kultivált. A francia ynemzetisegy
francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy ynemzetisegy
francia ynemzetisegy ykodvegy operettet egy időben a bécsi ytelepulesy bécs
ytelepulesy bécs yorszagy Ausztria ykodvegy nagy mesterek szorították háttérbe:
Suppé Ferenc yszemelynevy suppé ferenc yszemelynevy Suppé Ferenc yszemelynevy
suppé yszemelynevy ferenc yszemelynevy yszemelynevy Suppé yszemelynevy Ferenc
yszemelynevy ykodvegy (Szép Galathea, ycimy szép galathea ycimy Szép Galathea
ycimy szép ycimy galathea ycimy ycimy Szép ycimy Galathea ycimy ykodvegy Boccaccio,
ycimy boccaccio ycimy Boccaccio ycimy boccaccio ycimy ycimy Boccaccio ycimy
ykodvegy Fatinitza, ycimy fatinitza ycimy Fatinitza ycimy fatinitza ycimy ycimy
Fatinitza ycimy ykodvegy Donna Juanita, ycimy donna juanita ycimy Donna Juanita
ycimy donna ycimy juanita ycimy ycimy Donna ycimy Juanita ycimy ykodvegy Gascogne-i
nemes, ycimy gascogne-i nemes ycimy Gascogne-i nemes ycimy gascogne-i ycimy
nemes ycimy ycimy Gascogne-i ycimy nemes ycimy ykodvegy Afrika - utazó). ycimy
afrika - utazó ycimy Afrika - utazó ycimy afrika ycimy - ycimy utazó ycimy
ycimy Afrika ycimy - ycimy utazó ycimy ykodvegy Genée Richard yszemelynevy
genée richard yszemelynevy Genée Richard yszemelynevy genée yszemelynevy
richard yszemelynevy yszemelynevy Genée yszemelynevy Richard yszemelynevy
ykodvegy (Nanon, ycimy nanon ycimy Nanon ycimy nanon ycimy ycimy Nanon ycimy
ykodvegy Kapitány kisasszony), ycimy kapitány kisasszony ycimy Kapitány
kisasszony ycimy kapitány ycimy kisasszony ycimy ycimy Kapitány ycimy
kisasszony ycimy ykodvegy Strauss János yszemelynevy strauss jános yszemelynevy
Strauss János yszemelynevy strauss yszemelynevy jános yszemelynevy yszemelynevy
Strauss yszemelynevy János yszemelynevy ykodvegy (Imago, ycimy imago ycimy
Imago ycimy imago ycimy ycimy Imago ycimy ykodvegy Furcsa háború, ycimy furcsa
háború ycimy Furcsa háború ycimy furcsa ycimy háború ycimy ycimy Furcsa ycimy
háború ycimy ykodvegy A királyné csipkekendője, ycimy a királyné csipkekendője
ycimy A királyné csipkekendője ycimy a ycimy királyné ycimy csipkekendője ycimy
ycimy A ycimy királyné ycimy csipkekendője ycimy ykodvegy Cigánybáró, ycimy
cigánybáró ycimy Cigánybáró ycimy cigánybáró ycimy ycimy Cigánybáró ycimy ykodvegy
Májusi bor), ycimy májusi bor ycimy Májusi bor ycimy májusi ycimy bor ycimy
ycimy Májusi ycimy bor ycimy ykodvegy Millöcker Károly yszemelynevy millöcker
károly yszemelynevy Millöcker Károly yszemelynevy millöcker yszemelynevy károly
yszemelynevy yszemelynevy Millöcker yszemelynevy Károly yszemelynevy ykodvegy (A
bellevillei-i szűz, ycimy a bellevillei-i szűz ycimy A bellevillei-i szűz ycimy
a ycimy bellevillei-i ycimy szűz ycimy ycimy A ycimy bellevillei-i ycimy szűz
ycimy ykodvegy Gasparone, ycimy gasparone ycimy Gasparone ycimy gasparone ycimy
ycimy Gasparone ycimy ykodvegy A koldusdiák, ycimy a koldusdiák ycimy A
koldusdiák ycimy a ycimy koldusdiák ycimy ycimy A ycimy koldusdiák ycimy
ykodvegy Szegény Jonathán), ycimy szegény jonathán ycimy Szegény Jonathán ycimy
szegény ycimy jonathán ycimy ycimy Szegény ycimy Jonathán ycimy ykodvegy — majd
az angol ynemzetisegy angol ynemzetisegy angol ynemzetisegy angol ynemzetisegy
ynemzetisegy angol ynemzetisegy ykodvegy táncos-operett jött divatba. (Mikádo, ycimy
mikádo ycimy Mikádo ycimy mikádo ycimy ycimy Mikádo ycimy ykodvegy San Toy, ycimy
san toy ycimy San Toy ycimy san ycimy toy ycimy ycimy San ycimy Toy ycimy
ykodvegy A gésák, ycimy a gésák ycimy A gésák ycimy a ycimy gésák ycimy ycimy A
ycimy gésák ycimy ykodvegy A görög rabszolga, ycimy a görög rabszolga ycimy A
görög rabszolga ycimy a ycimy görög ycimy rabszolga ycimy ycimy A ycimy görög
ycimy rabszolga ycimy ykodvegy New York szépe, ycimy new york szépe ycimy New
York szépe ycimy new ycimy york ycimy szépe ycimy ycimy New ycimy York ycimy
szépe ycimy ykodvegy A kis szökevény). ycimy a kis szökevény ycimy A kis
szökevény ycimy a ycimy kis ycimy szökevény ycimy ycimy A ycimy kis ycimy
szökevény ycimy ykodvegy Újabban a magyar szerzők nagyobb lendületet adtak az operett-kultusznak.
Már a 60-as években Allaga Géza, yszemelynevy allaga géza yszemelynevy Allaga
Géza yszemelynevy allaga yszemelynevy géza yszemelynevy yszemelynevy Allaga
yszemelynevy Géza yszemelynevy ykodvegy Huber Károly, yszemelynevy huber károly
yszemelynevy Huber Károly yszemelynevy huber yszemelynevy károly yszemelynevy
yszemelynevy Huber yszemelynevy Károly yszemelynevy ykodvegy Káldy Gyula yszemelynevy
káldy gyula yszemelynevy Káldy Gyula yszemelynevy káldy yszemelynevy gyula
yszemelynevy yszemelynevy Káldy yszemelynevy Gyula yszemelynevy ykodvegy kísérleteztek
az új műfajjal; újabban ismertebb magyar operett - komponistáink: Bátor Szidor yszemelynevy
bátor szidor yszemelynevy Bátor Szidor yszemelynevy bátor yszemelynevy szidor
yszemelynevy yszemelynevy Bátor yszemelynevy Szidor yszemelynevy ykodvegy és Hegyi
Béla yszemelynevy hegyi béla yszemelynevy Hegyi Béla yszemelynevy hegyi
yszemelynevy béla yszemelynevy yszemelynevy Hegyi yszemelynevy Béla
yszemelynevy ykodvegy (úttörők), Konti József, yszemelynevy konti józsef
yszemelynevy Konti József yszemelynevy konti yszemelynevy józsef yszemelynevy
yszemelynevy Konti yszemelynevy József yszemelynevy ykodvegy Kacsóh Pongrác, yszemelynevy
kacsóh pongrác yszemelynevy Kacsóh Pongrác yszemelynevy kacsóh yszemelynevy
pongrác yszemelynevy yszemelynevy Kacsóh yszemelynevy Pongrác yszemelynevy
ykodvegy Huszka Jenő, yszemelynevy huszka jenő yszemelynevy Huszka Jenő
yszemelynevy huszka yszemelynevy jenő yszemelynevy yszemelynevy Huszka yszemelynevy
Jenő yszemelynevy ykodvegy Verő György, yszemelynevy verő györgy yszemelynevy
Verő György yszemelynevy verő yszemelynevy györgy yszemelynevy yszemelynevy
Verő yszemelynevy György yszemelynevy ykodvegy Kálmán Imre, yszemelynevy kálmán
imre yszemelynevy Kálmán Imre yszemelynevy kálmán yszemelynevy imre
yszemelynevy yszemelynevy Kálmán yszemelynevy Imre yszemelynevy ykodvegy Jakóbi
Viktor, yszemelynevy jakóbi viktor yszemelynevy Jakóbi Viktor yszemelynevy
jakóbi yszemelynevy viktor yszemelynevy yszemelynevy Jakóbi yszemelynevy Viktor
yszemelynevy ykodvegy Buttykay Ákos, yszemelynevy buttykay ákos yszemelynevy
Buttykay Ákos yszemelynevy buttykay yszemelynevy ákos yszemelynevy yszemelynevy
Buttykay yszemelynevy Ákos yszemelynevy ykodvegy Szirmai Albert, yszemelynevy
szirmai albert yszemelynevy Szirmai Albert yszemelynevy szirmai yszemelynevy
albert yszemelynevy yszemelynevy Szirmai yszemelynevy Albert yszemelynevy
ykodvegy Barna Izsó, yszemelynevy barna izsó yszemelynevy Barna Izsó
yszemelynevy barna yszemelynevy izsó yszemelynevy yszemelynevy Barna
yszemelynevy Izsó yszemelynevy ykodvegy Vincze Zsigmond, yszemelynevy vincze
zsigmond yszemelynevy Vincze Zsigmond yszemelynevy vincze yszemelynevy zsigmond
yszemelynevy yszemelynevy Vincze yszemelynevy Zsigmond yszemelynevy ykodvegy Széll
Lajos, yszemelynevy széll lajos yszemelynevy Széll Lajos yszemelynevy széll
yszemelynevy lajos yszemelynevy yszemelynevy Széll yszemelynevy Lajos
yszemelynevy ykodvegy Zerkovicz Béla, yszemelynevy zerkovicz béla yszemelynevy
Zerkovicz Béla yszemelynevy zerkovicz yszemelynevy béla yszemelynevy
yszemelynevy Zerkovicz yszemelynevy Béla yszemelynevy ykodvegy Lajtai Lajos, yszemelynevy
lajtai lajos yszemelynevy Lajtai Lajos yszemelynevy lajtai yszemelynevy lajos
yszemelynevy yszemelynevy Lajtai yszemelynevy Lajos yszemelynevy ykodvegy Tarnásy
Pál, yszemelynevy tarnásy pál yszemelynevy Tarnásy Pál yszemelynevy tarnásy
yszemelynevy pál yszemelynevy yszemelynevy Tarnásy yszemelynevy Pál yszemelynevy
ykodvegy stb. (Az első magyar operettről lásd »Első...« címszó alatt. V. ö. még:
Daljáték. Énekes-játék. Víg énekesjáték. Magyar operett.) szin_III.0478.pdf III
A szócikk eredeti szövege:
Címszó: Operett - Magyar Színművészeti Lexikon
(1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)
Szócikktípus:
SZINHAZIFOGALOM
NEMSZEMELYNEV
A szócikk eredeti képe megtekinthető:
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0478.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0478.png
Az itt olvasható változat forrása: B Kádár
Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa.
(Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház-
és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása
keretében.
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/29/29986.htm
Az adatbázis kódja: 1357986421928
A szócikk három változatban található meg az
oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort
szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.
Operett
Szócikk: Operett Eredetileg kis operát operácskát
jelent, de már régóta csak olyan víg színdarabot (akár bohózatot is), amelyben sok
énekszám van, — természetesen »könnyű zene«, amely hamar népszerű lehet; a szöveg
élces, jobbára erotikus. (A szót Castil-Blaze szerint Mozart alkotta.) Az első 0.
1792. júl. 13-án »A kis Orpheus« címmel Párizsban került színre, Szövegét írta Rubier
Dechamps, a zenéjét pedig Des-Chaves, a darabban előforduló ballet Baupré-Riché
műve. Ez az állítólag első operett egyrészt a víg opera, másrészt pedig az énekes
vaudeville stílusához alkalmazkodott. Az új műfaj mégis hamarosan nagy népszerűségre
tett szert egész Franciaországban s noha az akkori viszonyok éppen nem kedveztek
a színművészetnek, a vidéki színpadok is sorra előadták a gyorsan felburjánzott
és gomba módjára termett új operetteket, így tartott ez 1850-ig, amikor bekövetkezett
a dekadencia, amely körülbelül egy évtizedig tartott. Ekkor Hervé volt az, aki újra
becsületet szerzett az új műfajnak. Hervé (jóval később a »Lili« zeneszerzője) ugyanis
annyira meg volt győződve a vidám zene kedélygyógyító hatásáról, hogy valóságos
»musicotherapia«-t, zenei gyógymódot teremtett, amennyiben betegeket gyűjtött maga
köré s ezeknek vidám melódiákat játszott. Ennek azután az volt az eredménye, hogy
Hervét hamarosan »bolond zenész«-nek kiáltották ki, ami azonban nem akadályozhatta
meg darabjának sikerét. 1870-ben újabb krízis szakadt az operettre. Meilhac, Halévy
és Offenbach virágjukban voltak s egyre-másra írták darabjaikat; ám a két első Boum
tábornok alakjában nevetségessé tette volt a francia hadvezetőséget, kigúnyolva
tehetetlenségét és ez a jóslatuk — keservesen bevált, a franciák a háborút elvesztették.
Ez a húsbavágó és keservesen elsült politikai jóslóképesség teljesen meggátolja
az operettet további fejlődésében. A közönség egyszerre tudni sem akart többé az
operettről s 1871-ben végleg elfordult tőle. Csak hosszú évek múltán virradt fel
újra az operett napja s ennek az azóta is tartó s szinte fenomenálissá fokozódott
sikernek érdeme Lecocq, Planquette és Varney nevéhez fűződik, mert ők vetették meg
alapját a mai operettnek s utódai mind az ő nyomukon haladva, küzdték ki a végleges
és teljes sikert az operettnek. Nálunk az 1850-es években kezdődik az 0. térfoglalása.
A Nemzeti Színházban az »Eljegyzés lámpafényné« c. Offenbach-operett volt az első
ilynemű előadás. Ugyanezzel indul meg Kolozsvárott is az operett-kultusz, 1859-ben,
Havi Mihály igazgatása alatt, Győrött 1863. febr. 3-án Hubay Gusztáv igazgatása
alatt. A Nemzeti Színházban a későbbi operett-repertoár ez volt: »Férj az ajtó előtt«,
»Elisondói leány«, »Varázshegedű«, »Fortunio dala«, stb. A »Dunanan apó« c. operett
a Budai Népszínházban 1863. jan. 17-én került színre elsőül, itt megszakítás nélkül
104-szer adták. Játszott benne: Harmath Emma (a későbbi Bényei Istvánné), később
Blaha Lujza (akkor Kölesi néven), Simonyi, Együd, Szilágyi, Vincze János, Szép (később
Náday), Krecsányi Sarolta, Horváth Adrienne, Csörsz Teréz (Pártényiné), Horváth
Vince, Pártényi János, stb. Irányi Dániel 1882. febr. 8-án a képviselőházban a belügyminisztérium
költségvetésénél kikelt az operettek ellen, abból az alkalomból, hogy a Népszínház
ledér és sikamlós operetteket kultivált. A francia operettet egy időben a bécsi
nagy mesterek szorították háttérbe: Suppé Ferenc (Szép Galathea, Boccaccio, Fatinitza,
Donna Juanita, Gascogne-i nemes, Afrika - utazó). Genée Richard (Nanon, Kapitány
kisasszony), Strauss János (Imago, Furcsa háború, A királyné csipkekendője, Cigánybáró,
Májusi bor), Millöcker Károly (A bellevillei-i szűz, Gasparone, A koldusdiák, Szegény
Jonathán), — majd az angol táncos-operett jött divatba. (Mikádo, San Toy, A gésák,
A görög rabszolga, New York szépe, A kis szökevény). Újabban a magyar szerzők nagyobb
lendületet adtak az operett-kultusznak. Már a 60-as években Allaga Géza, Huber Károly,
Káldy Gyula kísérleteztek az új műfajjal; újabban ismertebb magyar operett -
komponistáink: Bátor Szidor és Hegyi Béla (úttörők), Konti József, Kacsóh Pongrác,
Huszka Jenő, Verő György, Kálmán Imre, Jakóbi Viktor, Buttykay Ákos, Szirmai Albert,
Barna Izsó, Vincze Zsigmond, Széll Lajos, Zerkovicz Béla, Lajtai Lajos, Tarnásy
Pál, stb. (Az első magyar operettről lásd »Első...« címszó alatt. V. ö. még: Daljáték.
Énekes-játék. Víg énekesjáték. Magyar operett.) szin_III.0478.pdf III