Címszó: Prielle Kornélia - Magyar Színművészeti
Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)
Szócikktípus:
SZEMELYCIMSZO
SZULETESIEV 1826
SZULETESIEVTIZED 1825
A szócikk eredeti képe megtekinthető:
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0587.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0587.png
Az itt olvasható változat forrása: B Kádár
Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa.
(Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház-
és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása
keretében.
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/30/30343.htm
Az adatbázis kódja: 1357986421928
A szócikk három változatban található meg az
oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort
szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.
A szöveg linkekkel ellátott változata:
Prielle
Kornélia
Ugyanígy kezdődő szócikkek: https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/e/530343.htm
Szócikk: Prielle Kornélia a Nemzeti Színháznak (intézmény)
(információ)
első örökös tagja, 1826. (időpont) jún.1-én,
pünkösdvasárnapján született, Máramarosszigeten. (megye) (információ)
Anyja a francia (nemzetiség)
(információ)
emigráns- családból származó Székely Eleonóra
(személy)
(információ)
volt. A keresztségben Antónia nevet nyert
s ezt a családban cserélték fel még kisgyermek korában a Kornélia névvel. A színészethez
kedvet szülővárosa úri műkedvelőinek előadásain kapott, tizenötéves korában pedig
már fel is lépett Szatmáron, (megye) (információ)
Tóth István (személy) (információ)
társulatánál, 1841. (időpont) jún.
10-én, Hell (személy)
(információ)
»Két gályarab« (cím) (információ)
c. romantikus drámájában, egy tizenegy éves
fiú szerepében. Tóth (személy) (információ)
társulata három hónap múlva megbukott, ekkor
atyja a családjukkal rokonságban álló Kilényi Dávid (személy) (információ)
társulatához vitte, mely leginkább Erdélyben
(ország)
(információ)
működött (Marosvásárhely, (megye) Csemáton,
(megye) Kézdivásárhely,
(megye) Sepsiszentgyörgy,
(megye) Nagyenyed
(megye) stb.).
Marosvásárhelyt (megye) ismerkedett
meg Dérynével, (személy) (információ)
ki nagy szeretettel foglalkozott vele, buzgón
oktatgatta s kitől saját megemlékezése szerint is sokat tanult. Erdélyben (ország) (információ)
találkozott Kántornéval (személy) is,
ki nemkülönben figyelmére és barátságára méltatta. Erdélyben (ország) (információ)
hívta meg a Nemzeti Színházhoz (intézmény)
(információ)
Szigligeti Ede (személy) (információ)
is, kinek »Zsidó« (cím) (információ)
c. népszínművében 1844. (időpont) őszén
Nagyszebenben (megye)
nagy sikerrel játszotta Lizi (szerep) szerepét.
Ebben a szerepben mutatkozott be azután a budapesti Nemzeti Színházban (intézmény)
(információ)
is, 1844. (időpont) dec.
17-én. Fellépését igen kedvezően fogadták, a »Honderű« (intézmény)
bírálója nem késett rámutatni, hogy: »Benne ritka színészi tehetség rejlik, mely
évek folytán a művészi tökély nem mindennapi fokára fejlődhetik.« De 1845. (időpont) végén
újra vidékre ment s a szabadságharcig Nagyváradon, (megye) Kecskeméten,
(megye) Kolozsvárt
(megye) és
főleg Debrecenben (megye) játszott.
1846. (időpont)
őszén itt esett meg rövid és romantikus ismeretsége Petőfivel, (személy) (információ)
melynek majdnem házasság lett a vége. Petőfi
(személy)
(információ)
a pár napos epizód után visszapártolt Szendrey
Júliához, (személy)
(információ)
Kornélia pedig a következő évben nőül ment
egy nagytehetségű kezdő pályatársához, Szerdahelyi Kálmánhoz, (személy) (információ)
a jónevű és sokoldalú Szerdahelyi József
(személy)
(információ)
fiához. Mikor az ifjú férj a következő évben
honvédnek állt, házasságukat felbontották. 1849-ben (időpont) Hidassy
Elek (személy)
(információ)
földbirtokos huszárkapitány felesége lett
s egy időre szakított a színpaddal. De tartós ez a házasság sem volt. Hidassy (személy) (információ)
1851-ben (időpont) felcsapott
színésznek, majd színigazgatónak is, nemsokára elváltak. P. visszatért a színpadra
s 1857-ig (időpont)
a vidéken működött. Ez évi okt. 7-én gróf Ráday (személy) (információ)
intendáns meghívására ismét vendégszerepelt
a Nemzeti Színházban, (intézmény)
(információ)
a Dumas (személy) (információ)
»La dame aux Camélias« (cím) (információ)
c. regényéből. Bulyovszky Lilla (személy) (információ)
által dramatizált »Gauthier Margit« (cím) (információ)
című dráma címszerepében. Bulyovszkyné (személy) leghíresebb
szerepében valóságos irodalmi és kritikai harcot kavart fel. Vajda János (személy) (információ)
élesen megtámadta játékstílusát, melynek
pedig utóbb maga is lelkes méltánylójává lett. Greguss Ágost (személy) (információ)
meg Szigligeti Ede (személy) (információ)
viszont egész tekintélyükkel mellé álltak,
úgyszintén Salamon Ferenc (személy) (információ)
is, ki pár nappal utóbb a »Cigány« (cím) (információ)
Rózsijában (szerep) látta,
miben szerinte »a legszigorúbb bírót is kielégítheté.« »Ő a természettől nemcsak
sok művészi kész adománnyal van megáldva, hanem ami több külső és belső tehetségei
szép összhangban állanak. Játéka főérdeme az összhangzás, az egység. Nem magas,
de igazi csinos és szép arányú külseje, szelíd, nemes és fogékony arca, nem erős,
de igen kellemes csengő hangja, kerek művészi egészet tesznek, melyen a mesterkélés
mit sem ront.« A vendég távozását sajnálattal látja Salamon (személy) (információ)
és ismétli azt az óhajtását, hogy »ezen a
maga nemében jeles és oly sokrészvéttel fogadott művésznő színházunknál vagy szerződtessék
vagy alkalom adassék minél gyakoribb vendégszereplésre.« Szerződtetésére azonban
csak két év múlva került sor, ily minőségben 1859.ápr. (időpont) 25-én
mutatkozott be a »Bánk bán« (cím) (információ)
Melinda (szerep) szerepében.
Ez alakításában Gyulai Pál (személy) (információ)
különösen az őrültség finom rajzát dicsérte.
1861-ben (időpont)
egy magánügye miatt igen rövid időre még egyszer megvált a színháztól és Pécsre
(megye) szerződött
Ressler (személy)
(információ)
társulatához, de már ez év tavaszán — immár
véglegesen — újra tagja lett a Nemzeti Színháznak (intézmény)
(információ)
s ott mint újonnan szerződtetett tag ápr.
15-én mutatkozott be Courrey (személy) és
Deperty (személy)
»Angyal és daemon«-ának (cím) (információ)
Clarisse (szerep) szerepében.
Attól fogva azután negyvenöt esztendőn át egyik főerőssége volt a színháznak. Az
első évtizedben — mely egybeesik a francia (nemzetiség)
(információ)
társadalmi drámának színpadunkon való fokozatos
térhódításával — legnagyobb diadalait férje, Szerdahelyi Kálmán (személy) (információ)
társaságában aratta, kivel másodszor is egybekelt
(Szerdahelyi (személy)
(információ)
1872. (időpont) őszén
hunyt el). Akkor Augier, (személy) (információ)
Bayard, (személy) (információ)
Belot, (személy) (információ)
Benedix, (személy) (információ)
D'Ennery, (személy) Dumanoir,
(személy)
(információ)
Feuillet, (személy) Hugo,
(személy)
Musset, (személy)
Sardou, (személy)
(információ)
Scribe (személy) (információ)
voltak a divatos szerzők, darabjaik közül
soknak magyar fordítása is Szerdahelyi (személy) (információ)
tollából származott s a jeles művészpár majd
mindegyikben megtalálta a magának való feladatot. A francia (nemzetiség)
(információ)
szalonok fiatal hősnőit rendre P. keltette
nálunk életre s közönség és kritika egyaránt meghódolt bensősége, finomsága előtt.
Megjelenésének választékos előkelősége is hódított ezekben a szerepekben, a női
eleganciának ő volt a színpadi megtestesítője. Nemzeti Színházi (intézmény)
(információ)
pályatársnői öltözködésben csakúgy hozzá
igazodtak, mint a vidéki színpadok szalonheroinái. Még egyéni hanghordozása is (a
szóvégi magánhangzókat kissé elnyújtotta) valóságos iskolát csinált. Két évtizeden
át szinte vetélytárs nélkül állt ebben a szerepkörben, arcának üdesége, sokáig megőrzött
fínomarányú testalkata lehetővé tette, hogy ötvenéves koráig teljes illúziót keltsen
a Gauthier Margit-szerű (szerep) (információ)
alakokban (e szerepében egyszer Erzsébet
királyné (személy)
egyenes kívánságára is fel kellett lépnie). Húsz évi nemzeti színházi (intézmény)
(információ)
működése alkalmával azzal tisztelték meg,
hogy a színház örökös tagjává nevezték ki (1881. (időpont) ápr.
1.); az elismerésnek ez a formája legelső ízben őt érte. Ez az időpont szerepkörében
is lényegesebb fordulatot jelentett. Hovatovább áttért az idősebb szerepekre s kiviláglott,
hogy nagy jellemző ereje, egyéniségének az életkortól független varázsa ezen a téren
is újabb és még értékesebb diadalokat tartogatott számára. Szigeti (személy) (információ)
»Rang és mód«-jának (cím) (információ)
Bannainéjában, (szerep) Rákosi
(személy)
(információ)
»Aesopus«-ának (cím) (információ)
Trundusiájában, (szerep) »Endre
és Johannájá«-nak (cím) (információ)
királynéjában, majd Csiky Gergely (személy) (információ)
»Proletárok«-jának (cím) Szederváry
(személy)
Kamillájában (szerep)
már nem az ifjúság bájával hódított, annál inkább az asszonyi eszességgel és tekintéllyel,
az érett értelem és gazdag kedély ellenállhatatlan erejével. A ma is élő nemzedék
már csak az öregedő éveiben látta őt a színpadon, de ez alakításaiból is szinte
legendás emlékét őrzi. A legcsodálatosabb az, hogy kései szereplésében is meg lehetett
érezni — mintegy összegeződve — gyermeklányalakjainak gráciáját, fiatal asszonyainak
fölényes szellemességét s mindehhez egy hosszú élet finom bölcseséggé érett tapasztalatát.
Csiky Gergely (személy) (információ)
mindezt belesűrítette egy szerencsés inspirációból
fogant alakba, »Nagymamá«-jának (cím) (információ)
címszerepébe, mit egyenest P.-ra szabott
s amivel ez egész pályára mintegy feltette a koronát. 1891.nov. (időpont) 4-én
már ezzel az alakítással ülte meg ötvenéves színészi jubileumát s működésének utolsó
másfél évtizedében e darab előadásait P. szereplése valóságos ünnepi értékké avatta.
Ez, valamint a Pailleron-féle (személy) »Ahol
unatkoznak«-ban (cím)
(információ)
Reville hercegnő (szerep) verőfényes
figurája volt az a két szerep, mit csaknem nyolcvanadik életévéig szinte egyre fokozódó
hatással játszott. A színészi hanyatlás legáltalánosabb tünete, az emlékezőtehetség
csökkenése is bámulatosan sokáig megkímélte s még utolsó éveiben is készséggel elvállalt
s megindítóan eljátszott egy új szerepet: a tábornagyné alakját Sudermann (személy) (információ)
»Friciké«-jében. (cím) A személyét
és előkelő művészetét övező hódolat pályája végén minden alkalmat megragadott, hogy
a legváltozatosabb formában manifesztálódhassék. Ötvenéves jubileumán a királyi
kegy is rátalált: a koronás arany érdemkereszttel tüntették ki. Pályájának különböző
fordulóin fővárosi (Budapest)
és vidéki tisztelőinek tábora az értékes emléktárgyak özönével árasztották el. Művészetének
tetőpontján Rakodczay Pál (személy) (információ)
egész könyvet szentelt méltatásának. A Nemzeti
Színház (intézmény)
(információ)
elsőemeleti termében 1902-ben (időpont) bensőségés
ünnep keretében felállították Telcs Ede (személy) szobrászművész
által karrarai márványból faragott mellszobrát s még életében (1904. (időpont) aug.)
emléktábla került máramarosszigeti (megye) (információ)
szülőházára; ugyanott a pályájára vonatkozó
emlékek egybegyűjtésére szobát is rendeztek be. 1903. (időpont) márc.
12-én a színészkongresszus résztvevői, az egész hazai színészet képviselői a Színészegyesület
(intézmény)
(információ)
örökös dísztagjául választották meg. 1904.
(időpont)
dec. 1-én a nemzeti színházi (intézmény)
(információ)
első felléptének hatvanadik évfordulóján
díszelőadást tartottak, mely alkalommal Somló Sándor (személy) (információ)
igazgató üd'vözölte. E jubiláris estén P.
2291-edszer lépett fel a Nemzeti Színház (intézmény)
(információ)
színpadán. 1905-ben, (időpont) hetvenkilencedik
életévében mutatkoztak csak rajta a fizikai hanyatlás tünetei. Sűrűn ismétlődő megbetegedései
következtében színpadra többé nem léphetett, visszavonultságában megszállta az elhagyatottság
fájdalmas érzése s talán ez bírta rá arra is, hogy egy külföldről hazatért fiatal
írónak, Rozsnyay Kálmánnak (személy) (információ)
iránta huzamos időn át tanúsított gondoskodását
kései házasságkötésükbe való beleegyezésével találja meg. 1905. (időpont) dec.
24-én — szembeszállva a családja s a közvélemény részéről megnyilvánuló heves ellenzéssel
— újra férjhez ment. A magánügyekben rendszerint nem túlságosan tapintatos szenzációéhség
elől s egyúttal gyógyulás végett is Abbáziába (szerep) utazott,
de onnan még betegebben tért haza s 1906. (időpont) febr.
25-én napokig tartó haláltusa után elhunyt. Temetése a régi Nemzeti Színház (intézmény)
(információ)
épületéből ment végbe febr. 27-én, óriási
gyászoló közönség jelenlétében. Petri Elek (személy) ref.
lelkész és Somló Sándor (személy) (információ)
igazgató búcsúztatták, majd a Keleti pályaudvaron
a kartársak nevében Mihályfi Károly (személy) (információ)
mondott gyászbeszédet s onnan a koporsót
Szabadszállásra (megye) vitték
s a férj családjának sírboltjában helyezték örök nyugalomra. Működését a nemzet
köztudata azóta is a magyar színészet történetének legelső vonalába helyezi. Születésének
centennáriumán a Nemzeti Színház (intézmény)
(információ)
a »Nagymama« (cím) (információ)
díszelőadásával áldozott emlékezetének s
a vidéken is, főleg szülővárosában, kegyeletes ünnepeket rendeztek. A fővárosi Közmunkák
Tanácsa (intézmény)
(információ)
az egyik épülő városrészben uccát keresztelt
el nevéről. Pályája a magyar színészet hőskorából indult el s belenyúlt a modern
színjátszás bölcsőkorába; nagy hagyományokat indított meg maga is, hatása mindmáig
elevenen munkál a színpad legjobbjainak művészetében. (Rédey Tivadar) (személy) (információ)
szin_III.0587.pdf III
Adatbázisszerű megjelenés
xcímszó Prielle Kornélia címszóvég 30343 Szócikk:
Prielle Kornélia a Nemzeti Színháznak yintezmenyy nemzeti színház yintezmenyy
Nemzeti yintezmenyy nemzeti yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Nemzeti
yintezmenyy ykodvegy első örökös tagja, 1826. jún.1-én, xtalanevtizedx 1835 xtalanevtizedx
1845 pünkösdvasárnapján született, Máramarosszigeten. ytelepulesy
máramarossziget ytelepulesy Máramarossziget ymegyey máramaros megye ykodvegy Anyja
a francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy francia
ynemzetisegy ynemzetisegy francia ynemzetisegy ykodvegy emigráns- családból származó
Székely Eleonóra yszemelynevy székely eleonóra yszemelynevy Székely Eleonóra
yszemelynevy székely yszemelynevy eleonóra yszemelynevy yszemelynevy Székely
yszemelynevy Eleonóra yszemelynevy ykodvegy volt. A keresztségben Antónia nevet
nyert s ezt a családban cserélték fel még kisgyermek korában a Kornélia névvel.
A színészethez kedvet szülővárosa úri műkedvelőinek előadásain kapott, tizenötéves
korában pedig már fel is lépett Szatmáron, ytelepulesy szatmár ytelepulesy
Szatmár ymegyey szatmár megye ykodvegy Tóth István yszemelynevy tóth istván
yszemelynevy Tóth István yszemelynevy tóth yszemelynevy istván yszemelynevy
yszemelynevy Tóth yszemelynevy István yszemelynevy ykodvegy társulatánál, 1841.
xevtizedx 1845 jún. 10-én, Hell yszemelynevy hell yszemelynevy Hell
yszemelynevy hell yszemelynevy yszemelynevy Hell yszemelynevy ykodvegy »Két gályarab«
ycimy két gályarab ycimy Két gályarab ycimy két ycimy gályarab ycimy ycimy Két
ycimy gályarab ycimy ykodvegy c. romantikus drámájában, egy tizenegy éves fiú szerepében.
Tóth yszemelynevy tóth yszemelynevy Tóth yszemelynevy tóth yszemelynevy
yszemelynevy Tóth yszemelynevy ykodvegy társulata három hónap múlva megbukott, ekkor
atyja a családjukkal rokonságban álló Kilényi Dávid yszemelynevy kilényi dávid
yszemelynevy Kilényi Dávid yszemelynevy kilényi yszemelynevy dávid yszemelynevy
yszemelynevy Kilényi yszemelynevy Dávid yszemelynevy ykodvegy társulatához vitte,
mely leginkább Erdélyben ytelepulesy erdély ytelepulesy Erdély yorszagy Románia
ykodvegy működött (Marosvásárhely, ytelepulesy marosvásárhely ytelepulesy Marosvásárhely
ymegyey maros-torda megye ykodvegy Csemáton, ytelepulesy csemát ytelepulesy
Csemát ymegyey háromszék megye ykodvegy Kézdivásárhely, ytelepulesy
kézdivásárhely ytelepulesy Kézdivásárhely ymegyey háromszék megye ykodvegy Sepsiszentgyörgy,
ytelepulesy sepsiszentgyörgy ytelepulesy Sepsiszentgyörgy ymegyey háromszék
megye ykodvegy Nagyenyed ytelepulesy nagyenyed ytelepulesy Nagyenyed ymegyey
alsó-fehér megye ykodvegy stb.). Marosvásárhelyt ytelepulesy marosvásárhely
ytelepulesy Marosvásárhely ymegyey maros-torda megye ykodvegy ismerkedett meg Dérynével,
yszemelynevy déryne yszemelynevy Déryné yszemelynevy déryne yszemelynevy yszemelynevy
Déryné yszemelynevy ykodvegy ki nagy szeretettel foglalkozott vele, buzgón oktatgatta
s kitől saját megemlékezése szerint is sokat tanult. Erdélyben ytelepulesy
erdély ytelepulesy Erdély yorszagy Románia ykodvegy találkozott Kántornéval yszemelynevy
kántorne yszemelynevy Kántorné yszemelynevy kántorne yszemelynevy yszemelynevy
Kántorné yszemelynevy ykodvegy is, ki nemkülönben figyelmére és barátságára méltatta.
Erdélyben ytelepulesy erdély ytelepulesy Erdély yorszagy Románia ykodvegy hívta
meg a Nemzeti Színházhoz yintezmenyy nemzeti színház yintezmenyy Nemzeti
yintezmenyy nemzeti yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Nemzeti
yintezmenyy ykodvegy Szigligeti Ede yszemelynevy szigligeti ede yszemelynevy
Szigligeti Ede yszemelynevy szigligeti yszemelynevy ede yszemelynevy
yszemelynevy Szigligeti yszemelynevy Ede yszemelynevy ykodvegy is, kinek »Zsidó«
ycimy zsidó ycimy Zsidó ycimy zsidó ycimy ycimy Zsidó ycimy ykodvegy c. népszínművében
1844. őszén Nagyszebenben ytelepulesy nagyszeben ytelepulesy Nagyszeben ymegyey
szeben megye ykodvegy nagy sikerrel játszotta Lizi yszerepy lizi yszerepy Lizi
yszerepy lizi yszerepy yszerepy Lizi yszerepy ykodvegy szerepét. Ebben a szerepben
mutatkozott be azután a budapesti Nemzeti Színházban yintezmenyy budapesti
nemzeti színház yintezmenyy budapest yintezmenyy budapesti yintezmenyy nemzeti
yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy budapest yintezmenyy ykodvegy is, 1844.
dec. 17-én. Fellépését igen kedvezően fogadták, a »Honderű« yintezmenyy honderű
yintezmenyy Honderű yintezmenyy honderű yintezmenyy yintezmenyy Honderű
yintezmenyy ykodvegy bírálója nem késett rámutatni, hogy: »Benne ritka színészi
tehetség rejlik, mely évek folytán a művészi tökély nem mindennapi fokára fejlődhetik.«
De 1845. végén újra vidékre ment s a szabadságharcig Nagyváradon, ytelepulesy
nagyvárad ytelepulesy Nagyvárad ymegyey bihar megye ykodvegy Kecskeméten, ytelepulesy
kecskemét ytelepulesy Kecskemét ymegyey pest-pilis-solt-kis-kun megye ykodvegy Kolozsvárt
ytelepulesy kolozsvár ytelepulesy Kolozsvár ymegyey kolozs megye ykodvegy és főleg
Debrecenben ytelepulesy debrecen ytelepulesy Debrecen ymegyey hajdu megye
ykodvegy játszott. 1846. őszén itt esett meg rövid és romantikus ismeretsége Petőfivel,
yszemelynevy petőfi yszemelynevy Petőfi yszemelynevy petőfi yszemelynevy
yszemelynevy Petőfi yszemelynevy ykodvegy melynek majdnem házasság lett a vége.
Petőfi yszemelynevy petőfi yszemelynevy Petőfi yszemelynevy petőfi yszemelynevy
yszemelynevy Petőfi yszemelynevy ykodvegy a pár napos epizód után visszapártolt
Szendrey Júliához, yszemelynevy szendrey júlia yszemelynevy Szendrey Júliá
yszemelynevy szendrey yszemelynevy júlia yszemelynevy yszemelynevy Szendrey yszemelynevy
Júliá yszemelynevy ykodvegy Kornélia pedig a következő évben nőül ment egy nagytehetségű
kezdő pályatársához, Szerdahelyi Kálmánhoz, yszemelynevy szerdahelyi kálmán
yszemelynevy Szerdahelyi Kálmán yszemelynevy szerdahelyi yszemelynevy kálmán
yszemelynevy yszemelynevy Szerdahelyi yszemelynevy Kálmán yszemelynevy ykodvegy
a jónevű és sokoldalú Szerdahelyi József yszemelynevy szerdahelyi józsef
yszemelynevy Szerdahelyi József yszemelynevy szerdahelyi yszemelynevy józsef yszemelynevy
yszemelynevy Szerdahelyi yszemelynevy József yszemelynevy ykodvegy fiához. Mikor
az ifjú férj a következő évben honvédnek állt, házasságukat felbontották. 1849-ben
Hidassy xtalanevtizedx 1855 Elek yszemelynevy hidassy elek yszemelynevy Hidassy
Elek yszemelynevy hidassy yszemelynevy elek yszemelynevy yszemelynevy Hidassy
yszemelynevy Elek yszemelynevy ykodvegy földbirtokos huszárkapitány felesége lett
s egy időre szakított a színpaddal. De tartós ez a házasság sem volt. Hidassy yszemelynevy
hidassy yszemelynevy Hidassy yszemelynevy hidassy yszemelynevy yszemelynevy
Hidassy yszemelynevy ykodvegy 1851-ben xevtizedx 1855 felcsapott színésznek, majd
színigazgatónak is, nemsokára elváltak. P. visszatért a színpadra s 1857-ig a vidéken
működött. Ez évi okt. 7-én gróf Ráday yszemelynevy gróf ráday yszemelynevy gróf
Ráday yszemelynevy gróf yszemelynevy ráday yszemelynevy yszemelynevy gróf
yszemelynevy Ráday yszemelynevy ykodvegy intendáns meghívására ismét vendégszerepelt
a Nemzeti Színházban, yintezmenyy nemzeti színház yintezmenyy Nemzeti
yintezmenyy nemzeti yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Nemzeti
yintezmenyy ykodvegy a Dumas yszemelynevy dumas yszemelynevy Dumas yszemelynevy
dumas yszemelynevy yszemelynevy Dumas yszemelynevy ykodvegy »La dame aux Camélias«
ycimy la dame aux camélias ycimy La dame aux Camélias ycimy la ycimy dame ycimy
aux ycimy camélias ycimy ycimy La ycimy dame ycimy aux ycimy Camélias ycimy
ykodvegy c. regényéből. Bulyovszky Lilla yszemelynevy bulyovszky lilla
yszemelynevy Bulyovszky Lilla yszemelynevy bulyovszky yszemelynevy lilla
yszemelynevy yszemelynevy Bulyovszky yszemelynevy Lilla yszemelynevy ykodvegy által
dramatizált »Gauthier Margit« ycimy gauthier margit ycimy Gauthier Margit ycimy
gauthier ycimy margit ycimy ycimy Gauthier ycimy Margit ycimy ykodvegy című dráma
címszerepében. Bulyovszkyné yszemelynevy bulyovszkyne yszemelynevy Bulyovszkyné
yszemelynevy bulyovszkyne yszemelynevy yszemelynevy Bulyovszkyné yszemelynevy
ykodvegy leghíresebb szerepében valóságos irodalmi és kritikai harcot kavart fel.
Vajda János yszemelynevy vajda jános yszemelynevy Vajda János yszemelynevy
vajda yszemelynevy jános yszemelynevy yszemelynevy Vajda yszemelynevy János
yszemelynevy ykodvegy élesen megtámadta játékstílusát, melynek pedig utóbb maga
is lelkes méltánylójává lett. Greguss Ágost yszemelynevy greguss ágost
yszemelynevy Greguss Ágost yszemelynevy greguss yszemelynevy ágost yszemelynevy
yszemelynevy Greguss yszemelynevy Ágost yszemelynevy ykodvegy meg Szigligeti Ede
yszemelynevy szigligeti ede yszemelynevy Szigligeti Ede yszemelynevy szigligeti
yszemelynevy ede yszemelynevy yszemelynevy Szigligeti yszemelynevy Ede
yszemelynevy ykodvegy viszont egész tekintélyükkel mellé álltak, úgyszintén Salamon
Ferenc yszemelynevy salamon ferenc yszemelynevy Salamon Ferenc yszemelynevy
salamon yszemelynevy ferenc yszemelynevy yszemelynevy Salamon yszemelynevy
Ferenc yszemelynevy ykodvegy is, ki pár nappal utóbb a »Cigány« ycimy cigány
ycimy Cigány ycimy cigány ycimy ycimy Cigány ycimy ykodvegy Rózsijában yszerepy
rózsija yszerepy Rózsijá yszerepy rózsija yszerepy yszerepy Rózsijá yszerepy
ykodvegy látta, miben szerinte »a legszigorúbb bírót is kielégítheté.« »Ő a természettől
nemcsak sok művészi kész adománnyal van megáldva, hanem ami több külső és belső
tehetségei szép összhangban állanak. Játéka főérdeme az összhangzás, az egység.
Nem magas, de igazi csinos és szép arányú külseje, szelíd, nemes és fogékony arca,
nem erős, de igen kellemes csengő hangja, kerek művészi egészet tesznek, melyen
a mesterkélés mit sem ront.« A vendég távozását sajnálattal látja Salamon yszemelynevy
salamon yszemelynevy Salamon yszemelynevy salamon yszemelynevy yszemelynevy
Salamon yszemelynevy ykodvegy és ismétli azt az óhajtását, hogy »ezen a maga nemében
jeles és oly sokrészvéttel fogadott művésznő színházunknál vagy szerződtessék vagy
alkalom adassék minél gyakoribb vendégszereplésre.« Szerződtetésére azonban csak
két év múlva került sor, ily minőségben 1859.ápr. 25-én xtalanevtizedx 1865 mutatkozott
be a »Bánk bán« ycimy bánk bán ycimy Bánk bán ycimy bánk ycimy bán ycimy ycimy
Bánk ycimy bán ycimy ykodvegy Melinda yszerepy melinda yszerepy Melinda
yszerepy melinda yszerepy yszerepy Melinda yszerepy ykodvegy szerepében. Ez alakításában
Gyulai Pál yszemelynevy gyulai pál yszemelynevy Gyulai Pál yszemelynevy gyulai
yszemelynevy pál yszemelynevy yszemelynevy Gyulai yszemelynevy Pál yszemelynevy
ykodvegy különösen az őrültség finom rajzát dicsérte. 1861-ben xevtizedx 1865 egy
xtalanevtizedx 1875 magánügye miatt igen rövid időre még egyszer megvált a színháztól
és Pécsre ytelepulesy pécs ytelepulesy Pécs ymegyey baranya megye ykodvegy szerződött
Ressler yszemelynevy ressler yszemelynevy Ressler yszemelynevy ressler
yszemelynevy yszemelynevy Ressler yszemelynevy ykodvegy társulatához, de már ez
év tavaszán — immár véglegesen — újra tagja lett a Nemzeti Színháznak yintezmenyy
nemzeti színház yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy nemzeti yintezmenyy színház
yintezmenyy yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy ykodvegy s ott mint újonnan szerződtetett
tag ápr. 15-én mutatkozott be Courrey yszemelynevy courrey yszemelynevy Courrey
yszemelynevy courrey yszemelynevy yszemelynevy Courrey yszemelynevy ykodvegy és
Deperty yszemelynevy deperty yszemelynevy Deperty yszemelynevy deperty
yszemelynevy yszemelynevy Deperty yszemelynevy ykodvegy »Angyal és daemon«-ának
ycimy angyal és daemon ycimy Angyal és daemon ycimy angyal ycimy és ycimy
daemon ycimy ycimy Angyal ycimy és ycimy daemon ycimy ykodvegy Clarisse yszerepy
clarisse yszerepy Clarisse yszerepy clarisse yszerepy yszerepy Clarisse
yszerepy ykodvegy szerepében. Attól fogva azután negyvenöt esztendőn át egyik főerőssége
volt a színháznak. Az első évtizedben — mely egybeesik a francia ynemzetisegy
francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy ynemzetisegy
francia ynemzetisegy ykodvegy társadalmi drámának színpadunkon való fokozatos térhódításával
— legnagyobb diadalait férje, Szerdahelyi Kálmán yszemelynevy szerdahelyi
kálmán yszemelynevy Szerdahelyi Kálmán yszemelynevy szerdahelyi yszemelynevy
kálmán yszemelynevy yszemelynevy Szerdahelyi yszemelynevy Kálmán yszemelynevy
ykodvegy társaságában aratta, kivel másodszor is egybekelt (Szerdahelyi yszemelynevy
szerdahelyi yszemelynevy Szerdahelyi yszemelynevy szerdahelyi yszemelynevy
yszemelynevy Szerdahelyi yszemelynevy ykodvegy 1872. xevtizedx 1875 őszén xtalanevtizedx
1885 hunyt el). Akkor Augier, yszemelynevy augier yszemelynevy Augier
yszemelynevy augier yszemelynevy yszemelynevy Augier yszemelynevy ykodvegy Bayard,
yszemelynevy bayard yszemelynevy Bayard yszemelynevy bayard yszemelynevy
yszemelynevy Bayard yszemelynevy ykodvegy Belot, yszemelynevy belot
yszemelynevy Belot yszemelynevy belot yszemelynevy yszemelynevy Belot
yszemelynevy ykodvegy Benedix, yszemelynevy benedix yszemelynevy Benedix yszemelynevy
benedix yszemelynevy yszemelynevy Benedix yszemelynevy ykodvegy D'Ennery, yszemelynevy
d'ennery yszemelynevy D'Ennery yszemelynevy d'ennery yszemelynevy yszemelynevy
D'Ennery yszemelynevy ykodvegy Dumanoir, yszemelynevy dumanoir yszemelynevy
Dumanoir yszemelynevy dumanoir yszemelynevy yszemelynevy Dumanoir yszemelynevy
ykodvegy Feuillet, yszemelynevy feuillet yszemelynevy Feuillet yszemelynevy
feuillet yszemelynevy yszemelynevy Feuillet yszemelynevy ykodvegy Hugo, yszemelynevy
hugo yszemelynevy Hugo yszemelynevy hugo yszemelynevy yszemelynevy Hugo
yszemelynevy ykodvegy Musset, yszemelynevy musset yszemelynevy Musset
yszemelynevy musset yszemelynevy yszemelynevy Musset yszemelynevy ykodvegy Sardou,
yszemelynevy sardou yszemelynevy Sardou yszemelynevy sardou yszemelynevy
yszemelynevy Sardou yszemelynevy ykodvegy Scribe yszemelynevy scribe
yszemelynevy Scribe yszemelynevy scribe yszemelynevy yszemelynevy Scribe yszemelynevy
ykodvegy voltak a divatos szerzők, darabjaik közül soknak magyar fordítása is Szerdahelyi
yszemelynevy szerdahelyi yszemelynevy Szerdahelyi yszemelynevy szerdahelyi
yszemelynevy yszemelynevy Szerdahelyi yszemelynevy ykodvegy tollából származott
s a jeles művészpár majd mindegyikben megtalálta a magának való feladatot. A francia
ynemzetisegy francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy francia ynemzetisegy
ynemzetisegy francia ynemzetisegy ykodvegy szalonok fiatal hősnőit rendre P. keltette
nálunk életre s közönség és kritika egyaránt meghódolt bensősége, finomsága előtt.
Megjelenésének választékos előkelősége is hódított ezekben a szerepekben, a női
eleganciának ő volt a színpadi megtestesítője. Nemzeti Színházi yintezmenyy
nemzeti színház yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy nemzeti yintezmenyy színház
yintezmenyy yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy ykodvegy pályatársnői öltözködésben
csakúgy hozzá igazodtak, mint a vidéki színpadok szalonheroinái. Még egyéni hanghordozása
is (a szóvégi magánhangzókat kissé elnyújtotta) valóságos iskolát csinált. Két évtizeden
át szinte vetélytárs nélkül állt ebben a szerepkörben, arcának üdesége, sokáig megőrzött
fínomarányú testalkata lehetővé tette, hogy ötvenéves koráig teljes illúziót keltsen
a Gauthier Margit-szerű yszerepy gauthier margit yszerepy Gauthier Margit
yszerepy gauthier yszerepy margit yszerepy yszerepy Gauthier yszerepy Margit
yszerepy ykodvegy alakokban (e szerepében egyszer Erzsébet királyné yszemelynevy
erzsébet királyne yszemelynevy Erzsébet királyné yszemelynevy erzsébet
yszemelynevy királyne yszemelynevy yszemelynevy Erzsébet yszemelynevy királyné
yszemelynevy ykodvegy egyenes kívánságára is fel kellett lépnie). Húsz évi nemzeti
színházi yintezmenyy nemzeti színház yintezmenyy nemzeti yintezmenyy nemzeti
yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy nemzeti yintezmenyy ykodvegy működése
alkalmával azzal tisztelték meg, hogy a színház örökös tagjává nevezték ki (1881.
xevtizedx 1885 ápr. xtalanevtizedx 1895 1.); az elismerésnek ez a formája legelső
ízben őt érte. Ez az időpont szerepkörében is lényegesebb fordulatot jelentett.
Hovatovább áttért az idősebb szerepekre s kiviláglott, hogy nagy jellemző ereje,
egyéniségének az életkortól független varázsa ezen a téren is újabb és még értékesebb
diadalokat tartogatott számára. Szigeti yszemelynevy szigeti yszemelynevy
Szigeti yszemelynevy szigeti yszemelynevy yszemelynevy Szigeti yszemelynevy
ykodvegy »Rang és mód«-jának ycimy rang és mód ycimy Rang és mód ycimy rang
ycimy és ycimy mód ycimy ycimy Rang ycimy és ycimy mód ycimy ykodvegy Bannainéjában,
yszerepy bannainéja yszerepy Bannainéjá yszerepy bannainéja yszerepy yszerepy
Bannainéjá yszerepy ykodvegy Rákosi yszemelynevy rákosi yszemelynevy Rákosi
yszemelynevy rákosi yszemelynevy yszemelynevy Rákosi yszemelynevy ykodvegy »Aesopus«-ának
ycimy aesopus ycimy Aesopus ycimy aesopus ycimy ycimy Aesopus ycimy ykodvegy Trundusiájában,
yszerepy trundusiája yszerepy Trundusiájá yszerepy trundusiája yszerepy
yszerepy Trundusiájá yszerepy ykodvegy »Endre és Johannájá«-nak ycimy endre és
johannája ycimy Endre és Johannájá ycimy endre ycimy és ycimy johannája ycimy
ycimy Endre ycimy és ycimy Johannájá ycimy ykodvegy királynéjában, majd Csiky Gergely
yszemelynevy csiky gergely yszemelynevy Csiky Gergely yszemelynevy csiky
yszemelynevy gergely yszemelynevy yszemelynevy Csiky yszemelynevy Gergely
yszemelynevy ykodvegy »Proletárok«-jának ycimy proletárok ycimy Proletárok
ycimy proletárok ycimy ycimy Proletárok ycimy ykodvegy Szederváry yszemelynevy
szederváry yszemelynevy Szederváry yszemelynevy szederváry yszemelynevy
yszemelynevy Szederváry yszemelynevy ykodvegy Kamillájában yszerepy kamillája
yszerepy Kamillájá yszerepy kamillája yszerepy yszerepy Kamillájá yszerepy
ykodvegy már nem az ifjúság bájával hódított, annál inkább az asszonyi eszességgel
és tekintéllyel, az érett értelem és gazdag kedély ellenállhatatlan erejével. A
ma is élő nemzedék már csak az öregedő éveiben látta őt a színpadon, de ez alakításaiból
is szinte legendás emlékét őrzi. A legcsodálatosabb az, hogy kései szereplésében
is meg lehetett érezni — mintegy összegeződve — gyermeklányalakjainak gráciáját,
fiatal asszonyainak fölényes szellemességét s mindehhez egy hosszú élet finom bölcseséggé
érett tapasztalatát. Csiky Gergely yszemelynevy csiky gergely yszemelynevy
Csiky Gergely yszemelynevy csiky yszemelynevy gergely yszemelynevy yszemelynevy
Csiky yszemelynevy Gergely yszemelynevy ykodvegy mindezt belesűrítette egy szerencsés
inspirációból fogant alakba, »Nagymamá«-jának ycimy nagymama ycimy Nagymamá
ycimy nagymama ycimy ycimy Nagymamá ycimy ykodvegy címszerepébe, mit egyenest P.-ra
szabott s amivel ez egész pályára mintegy feltette a koronát. 1891.nov. xevtizedx
1895 4-én xtalanevtizedx 1905 már ezzel az alakítással ülte meg ötvenéves színészi
jubileumát s működésének utolsó másfél évtizedében e darab előadásait P. szereplése
valóságos ünnepi értékké avatta. Ez, valamint a Pailleron-féle yszemelynevy
pailleron yszemelynevy Pailleron yszemelynevy pailleron yszemelynevy
yszemelynevy Pailleron yszemelynevy ykodvegy »Ahol unatkoznak«-ban ycimy ahol
unatkoznak ycimy Ahol unatkoznak ycimy ahol ycimy unatkoznak ycimy ycimy Ahol
ycimy unatkoznak ycimy ykodvegy Reville hercegnő yszerepy reville hercegnő yszerepy
Reville hercegnő yszerepy reville yszerepy hercegnő yszerepy yszerepy Reville
yszerepy hercegnő yszerepy ykodvegy verőfényes figurája volt az a két szerep, mit
csaknem nyolcvanadik életévéig szinte egyre fokozódó hatással játszott. A színészi
hanyatlás legáltalánosabb tünete, az emlékezőtehetség csökkenése is bámulatosan
sokáig megkímélte s még utolsó éveiben is készséggel elvállalt s megindítóan eljátszott
egy új szerepet: a tábornagyné alakját Sudermann yszemelynevy sudermann
yszemelynevy Sudermann yszemelynevy sudermann yszemelynevy yszemelynevy
Sudermann yszemelynevy ykodvegy »Friciké«-jében. ycimy fricike ycimy Friciké
ycimy fricike ycimy ycimy Friciké ycimy ykodvegy A személyét és előkelő művészetét
övező hódolat pályája végén minden alkalmat megragadott, hogy a legváltozatosabb
formában manifesztálódhassék. Ötvenéves jubileumán a királyi kegy is rátalált: a
koronás arany érdemkereszttel tüntették ki. Pályájának különböző fordulóin fővárosi
főváros ytelepulesy nagybudapest ytelepulesy budapest ykodvegy és vidéki tisztelőinek
tábora az értékes emléktárgyak özönével árasztották el. Művészetének tetőpontján
Rakodczay Pál yszemelynevy rakodczay pál yszemelynevy Rakodczay Pál
yszemelynevy rakodczay yszemelynevy pál yszemelynevy yszemelynevy Rakodczay
yszemelynevy Pál yszemelynevy ykodvegy egész könyvet szentelt méltatásának. A Nemzeti
Színház yintezmenyy nemzeti színház yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy nemzeti
yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy ykodvegy elsőemeleti
termében 1902-ben xevtizedx 1905 bensőségés ünnep keretében felállították Telcs
Ede yszemelynevy telcs ede yszemelynevy Telcs Ede yszemelynevy telcs
yszemelynevy ede yszemelynevy yszemelynevy Telcs yszemelynevy Ede yszemelynevy
ykodvegy szobrászművész által karrarai márványból faragott mellszobrát s még életében
(1904. aug.) emléktábla került máramarosszigeti ytelepulesy máramarossziget
ytelepulesy máramarossziget ymegyey máramaros megye ykodvegy szülőházára; ugyanott
a pályájára vonatkozó emlékek egybegyűjtésére szobát is rendeztek be. 1903. márc.
12-én a színészkongresszus résztvevői, az egész hazai színészet képviselői a Színészegyesület
yintezmenyy színészegyesület yintezmenyy Színésze yintezmenyy színészegyesület
yintezmenyy yintezmenyy Színésze yintezmenyy ykodvegy örökös dísztagjául választották
meg. 1904. dec. 1-én a nemzeti színházi yintezmenyy nemzeti színház yintezmenyy
nemzeti yintezmenyy nemzeti yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy nemzeti
yintezmenyy ykodvegy első felléptének hatvanadik évfordulóján díszelőadást tartottak,
mely alkalommal Somló Sándor yszemelynevy somló sándor yszemelynevy Somló
Sándor yszemelynevy somló yszemelynevy sándor yszemelynevy yszemelynevy Somló
yszemelynevy Sándor yszemelynevy ykodvegy igazgató üd'vözölte. E jubiláris estén
P. 2291-edszer lépett fel a Nemzeti Színház yintezmenyy nemzeti színház
yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy nemzeti yintezmenyy színház yintezmenyy
yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy ykodvegy színpadán. 1905-ben, hetvenkilencedik életévében
mutatkoztak csak rajta a fizikai hanyatlás tünetei. Sűrűn ismétlődő megbetegedései
következtében színpadra többé nem léphetett, visszavonultságában megszállta az elhagyatottság
fájdalmas érzése s talán ez bírta rá arra is, hogy egy külföldről hazatért fiatal
írónak, Rozsnyay Kálmánnak yszemelynevy rozsnyay kálmán yszemelynevy Rozsnyay
Kálmán yszemelynevy rozsnyay yszemelynevy kálmán yszemelynevy yszemelynevy
Rozsnyay yszemelynevy Kálmán yszemelynevy ykodvegy iránta huzamos időn át tanúsított
gondoskodását kései házasságkötésükbe való beleegyezésével találja meg. 1905. dec.
24-én — szembeszállva a családja s a közvélemény részéről megnyilvánuló heves ellenzéssel
— újra férjhez ment. A magánügyekben rendszerint nem túlságosan tapintatos szenzációéhség
elől s egyúttal gyógyulás végett is Abbáziába yszerepy abbázia yszerepy Abbáziá
yszerepy abbázia yszerepy yszerepy Abbáziá yszerepy ykodvegy utazott, de onnan még
betegebben tért haza s 1906. febr. xtalanevtizedx 1915 xtalanevtizedx 1925 25-én
napokig tartó haláltusa után elhunyt. Temetése a régi Nemzeti Színház yintezmenyy
nemzeti színház yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy nemzeti yintezmenyy színház
yintezmenyy yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy ykodvegy épületéből ment végbe febr.
27-én, óriási gyászoló közönség jelenlétében. Petri Elek yszemelynevy petri
elek yszemelynevy Petri Elek yszemelynevy petri yszemelynevy elek yszemelynevy
yszemelynevy Petri yszemelynevy Elek yszemelynevy ykodvegy ref. lelkész és Somló
Sándor yszemelynevy somló sándor yszemelynevy Somló Sándor yszemelynevy somló
yszemelynevy sándor yszemelynevy yszemelynevy Somló yszemelynevy Sándor
yszemelynevy ykodvegy igazgató búcsúztatták, majd a Keleti pályaudvaron a kartársak
nevében Mihályfi Károly yszemelynevy mihályfi károly yszemelynevy Mihályfi
Károly yszemelynevy mihályfi yszemelynevy károly yszemelynevy yszemelynevy
Mihályfi yszemelynevy Károly yszemelynevy ykodvegy mondott gyászbeszédet s onnan
a koporsót Szabadszállásra ytelepulesy szabadszállás ytelepulesy Szabadszállás
ymegyey pest-pilis-solt-kis-kun megye ykodvegy vitték s a férj családjának sírboltjában
helyezték örök nyugalomra. Működését a nemzet köztudata azóta is a magyar színészet
történetének legelső vonalába helyezi. Születésének centennáriumán a Nemzeti Színház
yintezmenyy nemzeti színház yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy nemzeti yintezmenyy
színház yintezmenyy yintezmenyy Nemzeti yintezmenyy ykodvegy a »Nagymama« ycimy
nagymama ycimy Nagymama ycimy nagymama ycimy ycimy Nagymama ycimy ykodvegy díszelőadásával
áldozott emlékezetének s a vidéken is, főleg szülővárosában, kegyeletes ünnepeket
rendeztek. A fővárosi Közmunkák Tanácsa yintezmenyy fővárosi közmunkák tanácsa
yintezmenyy fővárosi yintezmenyy fővárosi yintezmenyy közmunkák yintezmenyy
tanácsa yintezmenyy yintezmenyy fővárosi yintezmenyy ykodvegy az egyik épülő városrészben
uccát keresztelt el nevéről. Pályája a magyar színészet hőskorából indult el s
belenyúlt a modern színjátszás bölcsőkorába; nagy hagyományokat indított meg maga
is, hatása mindmáig elevenen munkál a színpad legjobbjainak művészetében. (Rédey
Tivadar) yszemelynevy rédey tivadar yszemelynevy Rédey Tivadar yszemelynevy
rédey yszemelynevy tivadar yszemelynevy yszemelynevy Rédey yszemelynevy Tivadar
yszemelynevy ykodvegy yszocikkszerzoy rédey tivadar szin_III.0587.pdf III
A szócikk eredeti szövege:
Címszó: Prielle Kornélia - Magyar Színművészeti
Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)
Szócikktípus:
SZEMELYCIMSZO
SZULETESIEV 1826
SZULETESIEVTIZED 1825
A szócikk eredeti képe megtekinthető:
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0587.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/III/szin_III.0587.png
Az itt olvasható változat forrása: B Kádár
Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa.
(Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház-
és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása
keretében.
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/30/30343.htm
Az adatbázis kódja: 1357986421928
A szócikk három változatban található meg az
oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort
szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.
Prielle
Kornélia
Szócikk: Prielle Kornélia a Nemzeti Színháznak első
örökös tagja, 1826. jún.1-én, pünkösdvasárnapján született, Máramarosszigeten. Anyja
a francia emigráns- családból származó Székely Eleonóra volt. A keresztségben Antónia
nevet nyert s ezt a családban cserélték fel még kisgyermek korában a Kornélia névvel.
A színészethez kedvet szülővárosa úri műkedvelőinek előadásain kapott, tizenötéves
korában pedig már fel is lépett Szatmáron, Tóth István társulatánál, 1841. jún.
10-én, Hell »Két gályarab« c. romantikus drámájában, egy tizenegy éves fiú szerepében.
Tóth társulata három hónap múlva megbukott, ekkor atyja a családjukkal rokonságban
álló Kilényi Dávid társulatához vitte, mely leginkább Erdélyben működött (Marosvásárhely,
Csemáton, Kézdivásárhely, Sepsiszentgyörgy, Nagyenyed stb.). Marosvásárhelyt ismerkedett
meg Dérynével, ki nagy szeretettel foglalkozott vele, buzgón oktatgatta s kitől
saját megemlékezése szerint is sokat tanult. Erdélyben találkozott Kántornéval is,
ki nemkülönben figyelmére és barátságára méltatta. Erdélyben hívta meg a Nemzeti
Színházhoz Szigligeti Ede is, kinek »Zsidó« c. népszínművében 1844. őszén Nagyszebenben
nagy sikerrel játszotta Lizi szerepét. Ebben a szerepben mutatkozott be azután a
budapesti Nemzeti Színházban is, 1844. dec. 17-én. Fellépését igen kedvezően fogadták,
a »Honderű« bírálója nem késett rámutatni, hogy: »Benne ritka színészi tehetség
rejlik, mely évek folytán a művészi tökély nem mindennapi fokára fejlődhetik.« De
1845. végén újra vidékre ment s a szabadságharcig Nagyváradon, Kecskeméten, Kolozsvárt
és főleg Debrecenben játszott. 1846. őszén itt esett meg rövid és romantikus ismeretsége
Petőfivel, melynek majdnem házasság lett a vége. Petőfi a pár napos epizód után
visszapártolt Szendrey Júliához, Kornélia pedig a következő évben nőül ment egy
nagytehetségű kezdő pályatársához, Szerdahelyi Kálmánhoz, a jónevű és sokoldalú
Szerdahelyi József fiához. Mikor az ifjú férj a következő évben honvédnek állt,
házasságukat felbontották. 1849-ben Hidassy Elek földbirtokos huszárkapitány felesége
lett s egy időre szakított a színpaddal. De tartós ez a házasság sem volt. Hidassy
1851-ben felcsapott színésznek, majd színigazgatónak is, nemsokára elváltak. P.
visszatért a színpadra s 1857-ig a vidéken működött. Ez évi okt. 7-én gróf Ráday
intendáns meghívására ismét vendégszerepelt a Nemzeti Színházban, a Dumas »La dame
aux Camélias« c. regényéből. Bulyovszky Lilla által dramatizált »Gauthier Margit«
című dráma címszerepében. Bulyovszkyné leghíresebb szerepében valóságos irodalmi
és kritikai harcot kavart fel. Vajda János élesen megtámadta játékstílusát, melynek
pedig utóbb maga is lelkes méltánylójává lett. Greguss Ágost meg Szigligeti Ede
viszont egész tekintélyükkel mellé álltak, úgyszintén Salamon Ferenc is, ki pár
nappal utóbb a »Cigány« Rózsijában látta, miben szerinte »a legszigorúbb bírót is
kielégítheté.« »Ő a természettől nemcsak sok művészi kész adománnyal van megáldva,
hanem ami több külső és belső tehetségei szép összhangban állanak. Játéka főérdeme
az összhangzás, az egység. Nem magas, de igazi csinos és szép arányú külseje, szelíd,
nemes és fogékony arca, nem erős, de igen kellemes csengő hangja, kerek művészi
egészet tesznek, melyen a mesterkélés mit sem ront.« A vendég távozását sajnálattal
látja Salamon és ismétli azt az óhajtását, hogy »ezen a maga nemében jeles és oly
sokrészvéttel fogadott művésznő színházunknál vagy szerződtessék vagy alkalom adassék
minél gyakoribb vendégszereplésre.« Szerződtetésére azonban csak két év múlva került
sor, ily minőségben 1859.ápr. 25-én mutatkozott be a »Bánk bán« Melinda szerepében.
Ez alakításában Gyulai Pál különösen az őrültség finom rajzát dicsérte. 1861-ben
egy magánügye miatt igen rövid időre még egyszer megvált a színháztól és Pécsre
szerződött Ressler társulatához, de már ez év tavaszán — immár véglegesen — újra
tagja lett a Nemzeti Színháznak s ott mint újonnan szerződtetett tag ápr. 15-én
mutatkozott be Courrey és Deperty »Angyal és daemon«-ának Clarisse szerepében. Attól
fogva azután negyvenöt esztendőn át egyik főerőssége volt a színháznak. Az első
évtizedben — mely egybeesik a francia társadalmi drámának színpadunkon való fokozatos
térhódításával — legnagyobb diadalait férje, Szerdahelyi Kálmán társaságában aratta,
kivel másodszor is egybekelt (Szerdahelyi 1872. őszén hunyt el). Akkor Augier, Bayard,
Belot, Benedix, D'Ennery, Dumanoir, Feuillet, Hugo, Musset, Sardou, Scribe voltak
a divatos szerzők, darabjaik közül soknak magyar fordítása is Szerdahelyi tollából
származott s a jeles művészpár majd mindegyikben megtalálta a magának való feladatot.
A francia szalonok fiatal hősnőit rendre P. keltette nálunk életre s közönség és
kritika egyaránt meghódolt bensősége, finomsága előtt. Megjelenésének választékos
előkelősége is hódított ezekben a szerepekben, a női eleganciának ő volt a színpadi
megtestesítője. Nemzeti Színházi pályatársnői öltözködésben csakúgy hozzá igazodtak,
mint a vidéki színpadok szalonheroinái. Még egyéni hanghordozása is (a szóvégi magánhangzókat
kissé elnyújtotta) valóságos iskolát csinált. Két évtizeden át szinte vetélytárs
nélkül állt ebben a szerepkörben, arcának üdesége, sokáig megőrzött fínomarányú
testalkata lehetővé tette, hogy ötvenéves koráig teljes illúziót keltsen a Gauthier
Margit-szerű alakokban (e szerepében egyszer Erzsébet királyné egyenes kívánságára
is fel kellett lépnie). Húsz évi nemzeti színházi működése alkalmával azzal tisztelték
meg, hogy a színház örökös tagjává nevezték ki (1881. ápr. 1.); az elismerésnek
ez a formája legelső ízben őt érte. Ez az időpont szerepkörében is lényegesebb fordulatot
jelentett. Hovatovább áttért az idősebb szerepekre s kiviláglott, hogy nagy jellemző
ereje, egyéniségének az életkortól független varázsa ezen a téren is újabb és még
értékesebb diadalokat tartogatott számára. Szigeti »Rang és mód«-jának Bannainéjában,
Rákosi »Aesopus«-ának Trundusiájában, »Endre és Johannájá«-nak királynéjában, majd
Csiky Gergely »Proletárok«-jának Szederváry Kamillájában már nem az ifjúság bájával
hódított, annál inkább az asszonyi eszességgel és tekintéllyel, az érett értelem
és gazdag kedély ellenállhatatlan erejével. A ma is élő nemzedék már csak az öregedő
éveiben látta őt a színpadon, de ez alakításaiból is szinte legendás emlékét őrzi.
A legcsodálatosabb az, hogy kései szereplésében is meg lehetett érezni — mintegy
összegeződve — gyermeklányalakjainak gráciáját, fiatal asszonyainak fölényes szellemességét
s mindehhez egy hosszú élet finom bölcseséggé érett tapasztalatát. Csiky Gergely
mindezt belesűrítette egy szerencsés inspirációból fogant alakba, »Nagymamá«-jának
címszerepébe, mit egyenest P.-ra szabott s amivel ez egész pályára mintegy feltette
a koronát. 1891.nov. 4-én már ezzel az alakítással ülte meg ötvenéves színészi jubileumát
s működésének utolsó másfél évtizedében e darab előadásait P. szereplése valóságos
ünnepi értékké avatta. Ez, valamint a Pailleron-féle »Ahol unatkoznak«-ban Reville
hercegnő verőfényes figurája volt az a két szerep, mit csaknem nyolcvanadik életévéig
szinte egyre fokozódó hatással játszott. A színészi hanyatlás legáltalánosabb tünete,
az emlékezőtehetség csökkenése is bámulatosan sokáig megkímélte s még utolsó éveiben
is készséggel elvállalt s megindítóan eljátszott egy új szerepet: a tábornagyné
alakját Sudermann »Friciké«-jében. A személyét és előkelő művészetét övező hódolat
pályája végén minden alkalmat megragadott, hogy a legváltozatosabb formában manifesztálódhassék.
Ötvenéves jubileumán a királyi kegy is rátalált: a koronás arany érdemkereszttel
tüntették ki. Pályájának különböző fordulóin fővárosi és vidéki tisztelőinek tábora
az értékes emléktárgyak özönével árasztották el. Művészetének tetőpontján Rakodczay
Pál egész könyvet szentelt méltatásának. A Nemzeti Színház elsőemeleti termében
1902-ben bensőségés ünnep keretében felállították Telcs Ede szobrászművész által
karrarai márványból faragott mellszobrát s még életében (1904. aug.) emléktábla
került máramarosszigeti szülőházára; ugyanott a pályájára vonatkozó emlékek egybegyűjtésére
szobát is rendeztek be. 1903. márc. 12-én a színészkongresszus résztvevői, az egész
hazai színészet képviselői a Színészegyesület örökös dísztagjául választották meg.
1904. dec. 1-én a nemzeti színházi első felléptének hatvanadik évfordulóján díszelőadást
tartottak, mely alkalommal Somló Sándor igazgató üd'vözölte. E jubiláris estén P.
2291-edszer lépett fel a Nemzeti Színház színpadán. 1905-ben, hetvenkilencedik életévében
mutatkoztak csak rajta a fizikai hanyatlás tünetei. Sűrűn ismétlődő megbetegedései
következtében színpadra többé nem léphetett, visszavonultságában megszállta az elhagyatottság
fájdalmas érzése s talán ez bírta rá arra is, hogy egy külföldről hazatért fiatal
írónak, Rozsnyay Kálmánnak iránta huzamos időn át tanúsított gondoskodását kései
házasságkötésükbe való beleegyezésével találja meg. 1905. dec. 24-én — szembeszállva
a családja s a közvélemény részéről megnyilvánuló heves ellenzéssel — újra férjhez
ment. A magánügyekben rendszerint nem túlságosan tapintatos szenzációéhség elől
s egyúttal gyógyulás végett is Abbáziába utazott, de onnan még betegebben tért haza
s 1906. febr. 25-én napokig tartó haláltusa után elhunyt. Temetése a régi Nemzeti
Színház épületéből ment végbe febr. 27-én, óriási gyászoló közönség jelenlétében.
Petri Elek ref. lelkész és Somló Sándor igazgató búcsúztatták, majd a Keleti pályaudvaron
a kartársak nevében Mihályfi Károly mondott gyászbeszédet s onnan a koporsót Szabadszállásra
vitték s a férj családjának sírboltjában helyezték örök nyugalomra. Működését a
nemzet köztudata azóta is a magyar színészet történetének legelső vonalába helyezi.
Születésének centennáriumán a Nemzeti Színház a »Nagymama« díszelőadásával áldozott
emlékezetének s a vidéken is, főleg szülővárosában, kegyeletes ünnepeket rendeztek.
A fővárosi Közmunkák Tanácsa az egyik épülő városrészben uccát keresztelt el nevéről.
Pályája a magyar színészet hőskorából indult el s belenyúlt a modern színjátszás
bölcsőkorába; nagy hagyományokat indított meg maga is, hatása mindmáig elevenen
munkál a színpad legjobbjainak művészetében. (Rédey Tivadar) szin_III.0587.pdf III