Címszó: Tömegjelenet - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZINHAZIFOGALOM

NEMSZEMELYNEV

 

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/IV/szin_IV.0479.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/IV/szin_IV.0479.png

 

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/31/31822.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

A szöveg linkekkel ellátott változata:

 

 

Tömegjelenet

Szócikk: Tömegjelenet A színpadon lévő statiszták együttes játéka oly esetekben, amikor a dráma cselekménye a tömegek szerepeltetését kivánja. Ez az együttes játék a „tömeg, vagyis a statiszták szinészi akciója... A tömegjelenetnek nagy fontossága van különösen a tragédiákban, nagy személyzetű történelmi darabokban. A T. inszcenálója a rendező, aki ezzel legtöbbször bizonyos drámai helyzetek vagy feszültségek megoldását és kiépítését festi alá. Reinhardt (személy) (információ)  a tökéletességig fokozta a tömegjelenetek színészi értékét; Stanislavszki (személy) harmonikusan beolvasztotta az együttesbe, úgyhogy a statiszták itt szerep nélküli színészek, akiknek produktivitásáról ép úgy meg vagyunk győződve, mint az aktorok művészi játékáról. A meiningeni (ország) színtársulat tömegjelenetei, tömeghatásai még napjainkban is számottevő sikereket könyveltek el. Goethe (személy) (információ)  „Faust-jában, (cím) (információ)  Schiller (személy) (információ)  „Haramiák, (cím) (információ)  „Don Carlos, (cím) (információ)  „Wallenstein-jében, (cím) „Az ember tragédiájá-ban (cím) vannak fontos tömegjelenetek, amelyek úgy egybevetve, mint egyénenkint a természetesség és képszerűség látszatával hatnak. Shakespeare- (személy) (információ)  darabok rendezésének sarkalatos feladata a T. kifogástalan megoldása. „Bánk-bán (cím) II. és V. felvonása, Madách (személy) (információ)  remekművének athéni, (ország) párizsi, (ország) Iondoni (ország) képei a szereplők játékával egybehangzó és azt kiegészítő T. nélkül el sem képzelhető. (V. ö.: Jelenet, Vak jelenet, Végjelenet, Zárójelenet.) (Zólyomi Jenő.) (személy) (információ)  szin_IV.0479.pdf IV

 

 

Adatbázisszerű megjelenés

xcímszó Tömegjelenet címszóvég 31822 Szócikk: Tömegjelenet A színpadon lévő statiszták együttes játéka oly esetekben, amikor a dráma cselekménye a tömegek szerepeltetését kivánja. Ez az együttes játék a „tömeg, vagyis a statiszták szinészi akciója... A tömegjelenetnek nagy fontossága van különösen a tragédiákban, nagy személyzetű történelmi darabokban. A T. inszcenálója a rendező, aki ezzel legtöbbször bizonyos drámai helyzetek vagy feszültségek megoldását és kiépítését festi alá. Reinhardt yszemelynevy reinhardt yszemelynevy Reinhardt yszemelynevy reinhardt yszemelynevy yszemelynevy Reinhardt yszemelynevy ykodvegy a tökéletességig fokozta a tömegjelenetek színészi értékét; Stanislavszki yszemelynevy stanislavszki yszemelynevy Stanislavszki yszemelynevy stanislavszki yszemelynevy yszemelynevy Stanislavszki yszemelynevy ykodvegy harmonikusan beolvasztotta az együttesbe, úgyhogy a statiszták itt szerep nélküli színészek, akiknek produktivitásáról ép úgy meg vagyunk győződve, mint az aktorok művészi játékáról. A meiningeni ytelepulesy meiningen ytelepulesy meiningen yorszagy Németország ykodvegy színtársulat tömegjelenetei, tömeghatásai még napjainkban is számottevő sikereket könyveltek el. Goethe yszemelynevy goethe yszemelynevy Goethe yszemelynevy goethe yszemelynevy yszemelynevy Goethe yszemelynevy ykodvegy „Faust-jában, ycimy faust ycimy Faust ycimy faust ycimy ycimy Faust ycimy ykodvegy Schiller yszemelynevy schiller yszemelynevy Schiller yszemelynevy schiller yszemelynevy yszemelynevy Schiller yszemelynevy ykodvegy „Haramiák, ycimy haramiák ycimy Haramiák ycimy haramiák ycimy ycimy Haramiák ycimy ykodvegy „Don Carlos, ycimy don carlos ycimy Don Carlos ycimy don ycimy carlos ycimy ycimy Don ycimy Carlos ycimy ykodvegy „Wallenstein-jében, ycimy wallenstein ycimy Wallenstein ycimy wallenstein ycimy ycimy Wallenstein ycimy ykodvegy „Az ember tragédiájá-ban ycimy az ember tragédiája ycimy Az ember tragédiájá ycimy az ycimy ember ycimy tragédiája ycimy ycimy Az ycimy ember ycimy tragédiájá ycimy ykodvegy vannak fontos tömegjelenetek, amelyek úgy egybevetve, mint egyénenkint a természetesség és képszerűség látszatával hatnak. Shakespeare- yszemelynevy shakespeare yszemelynevy Shakespeare yszemelynevy shakespeare yszemelynevy yszemelynevy Shakespeare yszemelynevy ykodvegy darabok rendezésének sarkalatos feladata a T. kifogástalan megoldása. „Bánk-bán ycimy bánk-bán ycimy Bánk-bán ycimy bánk-bán ycimy ycimy Bánk-bán ycimy ykodvegy II. és V. felvonása, Madách yszemelynevy madách yszemelynevy Madách yszemelynevy madách yszemelynevy yszemelynevy Madách yszemelynevy ykodvegy remekművének athéni, ytelepulesy athén ytelepulesy athén yorszagy Görögország ykodvegy párizsi, ytelepulesy párizs ytelepulesy párizs yorszagy Franciaország ykodvegy Iondoni ytelepulesy london ytelepulesy Iondon yorszagy Egyesült Királyság ykodvegy képei a szereplők játékával egybehangzó és azt kiegészítő T. nélkül el sem képzelhető. (V. ö.: Jelenet, Vak jelenet, Végjelenet, Zárójelenet.) (Zólyomi Jenő.) yszemelynevy zólyomi jenő yszemelynevy Zólyomi Jenő yszemelynevy zólyomi yszemelynevy jenő yszemelynevy yszemelynevy Zólyomi yszemelynevy Jenő yszemelynevy ykodvegy yszocikkszerzoy zólyomi jenő szin_IV.0479.pdf IV

 

 

A szócikk eredeti szövege:

Címszó: Tömegjelenet - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZINHAZIFOGALOM

NEMSZEMELYNEV

 

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/IV/szin_IV.0479.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/IV/szin_IV.0479.png

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/31/31822.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

Tömegjelenet

Szócikk: Tömegjelenet A színpadon lévő statiszták együttes játéka oly esetekben, amikor a dráma cselekménye a tömegek szerepeltetését kivánja. Ez az együttes játék a „tömeg, vagyis a statiszták szinészi akciója... A tömegjelenetnek nagy fontossága van különösen a tragédiákban, nagy személyzetű történelmi darabokban. A T. inszcenálója a rendező, aki ezzel legtöbbször bizonyos drámai helyzetek vagy feszültségek megoldását és kiépítését festi alá. Reinhardt a tökéletességig fokozta a tömegjelenetek színészi értékét; Stanislavszki harmonikusan beolvasztotta az együttesbe, úgyhogy a statiszták itt szerep nélküli színészek, akiknek produktivitásáról ép úgy meg vagyunk győződve, mint az aktorok művészi játékáról. A meiningeni színtársulat tömegjelenetei, tömeghatásai még napjainkban is számottevő sikereket könyveltek el. Goethe „Faust-jában, Schiller „Haramiák, „Don Carlos, „Wallenstein-jében, „Az ember tragédiájá-ban vannak fontos tömegjelenetek, amelyek úgy egybevetve, mint egyénenkint a természetesség és képszerűség látszatával hatnak. Shakespeare- darabok rendezésének sarkalatos feladata a T. kifogástalan megoldása. „Bánk-bán II. és V. felvonása, Madách remekművének athéni, párizsi, Iondoni képei a szereplők játékával egybehangzó és azt kiegészítő T. nélkül el sem képzelhető. (V. ö.: Jelenet, Vak jelenet, Végjelenet, Zárójelenet.) (Zólyomi Jenő.) szin_IV.0479.pdf IV