Címszó: Gombaszögi Frida - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZEMELYCIMSZO

SZULETESIEV 1890

SZULETESIEVTIZED 1895

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0153.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0153.png

 

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/24/24700.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

A szöveg linkekkel ellátott változata:

 

 

Gombaszögi Frida

 

Ugyanígy kezdődő szócikkek: https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/e/524704.htm

 

Szócikk: Gombaszögi Frida színésznő, sz. 1890. (születés éve) dec. 9-én, Budapesten. (Budapest) A Színművészeti Akadémiát (intézmény) végezte s innen 1909-ben (időpont) a Magyar Színházhoz (intézmény) (információ)  került, Beöthy László (személy) (információ)  igazgatása alatt. Beöthy (személy) (információ)  azonnal felismerte a fiatal színésznő képességeit és miután néhány kisebb szerepben sikerrel kipróbálta, azonnal elsőrendű drámai szerepeket bízott rá, Vivie Bemard, (szerep) Shaw (személy) (információ)  »Warrenné mestersége« (cím) c. darabjában, Hermann Bahr (személy) (információ)  »Koncert«-jének (cím) fő női alakja voltak első nagy szerepei, amelyekben megmutatta, hogy ő a jövő nagy drámai színésznője. A természet is megáldotta hozzávaló fizikai adományokkal, szép, karcsú, mégis erőteljes termettel, kifejező szemmel, gazdag árnyalásokra képes hanggal, rugalmas és fogékony intelligenciával és ő ezeket az adományokat lelkiismeretes elmélyedéssel, a színészet technikai eszközeinek egyre teljesebb elsajátításával, művészi gondossággal fejlesztette. Peredy Judit (szerep) szerepében (Sárga liliom) (cím) (információ)  aratta döntő sikerét. Bíró Lajos (személy) darabjának ez érdekes fő női szerepének sokszínűségét, széles skáláját olyan művészettel játszotta, hogy a darab rendkívüli sikere igen nagy részben neki tulajdonítható. Ekkor már elvitathatatlanul övé lett az első hely a magánszínházak művésznői között s a Magyar Színháznak (intézmény) (információ)  az ő játéka lett fővonzó ereje. Nagy szerepeket bíztak rá a színházban s ő minden feladatnak kitűnően megfelelt. Játszotta Maját (szerep) Tolsztoj (személy) »Élő halottjá«-ban, (cím) Schnitzler (személy) (információ)  »Az élet szava« (cím) főszerepét, a holland (nemzetiség) cselédet Bródy Sándor (személy) (információ)  »Rembrandt«-jában, (cím) Natasát (szerep) »A félkegyelmű«-ben (cím) (Dosztojevszkij), (személy) (információ)  Lyon Leát, (szerep) Vilmát (szerep) Molnár Ferenc (személy) (információ)  »A farkas«-ában, (cím) stb. Hang köre kiterjedt a legnehezebb és legbonyolultabb drámai szerepektől a vígjáték derült hangjáig. Amint tehetsége most már teljesen kiforrott, eszközei egyre egyszerűbbek lettek, játéka egyre bensőbb, de egyúttal egyre tudatosabb. A modern színjátszó stílusban, mely nem a szép szavalásban keresi a hatás titkát, hanem a beszéd természetes könnyedségével, a hang finom árnyalásával, a mozgás természetességével fejezi ki a drámai indulatokat s ezzel a stilizálatlan életet varázsolja a színpadra, ő az első teljesen modern drámai színésznő a magyar színpadon, aki hiánytalanul valósította meg az új stílus követelményeit s ezzel példaadó hatást tett színművészetünkre. Közben férjhez ment Rajnai Gábor (személy) (információ)  színművészhez, akitől később elvált. Beöthy László (személy) (információ)  társulatával a világháború alatt Bécsben (ország) is fellépett a Josephstädter Theaterben (intézmény) s a legkomolyabb bécsi (ország) kritikusok is nagy elismeréssel emlékeznek meg játékáról. Ezután a Vígszínházban (intézmény) (információ)  játszott, melynek azóta Varsányi Irén (személy) (információ)  mellett legfontosabb színésznője. Sokoldalú tehetsége itt még jobban megmutatkozott. A »Románc« (cím) főnői szerepe, Rita Cavallini (szerep) volt itt első nagy szerepe, e regényes, színes alakban teljes diadalra jutott tehetségének minden nehézséget legyőző tudatossága. Couerik Teréz (szerep) (Az asszony és a bábú) (cím) alakjában a nyers ösztönök által hajtott nőt mutatta be, Csehov (személy) (információ)  »A három nővér«-ének (cím) Masa (szerep) szerepében a nyugtalan, élvsóvárgó, fojtott, szenvedéllyel teli falusi orosz (nemzetiség) (információ)  nőt, a John Gábriel Borkmannban (szerep) a kemény, haragvó, őserejű asszonyt, — ez utóbbi szerepében mutatta meg legjobban a hősnő szerepére termett voltát. Emlékezetes szerepe Nagy Katalin (szerep) (információ)  Shaw (személy) (információ)  darabjában, a nagy cárné bonyolult jellemét, ravaszságát, érzékiségét, zsarnokságát és asszonyiságát a kifejezés olyan gazdagságával játszotta, hogy e szerep pályája legjobb alkotásai közé tartozik. Hasonló sikere volt a »Glóriá«-ban (cím) (Szomory Dezső), (személy) (információ)  a »Hat szerep keres egy szerzőt«-ben (cím) (Pirandello). (személy) A »Vadkan«-ban (cím) (Móricz Zsigmond) (személy) (információ)  a történelmi múltba vetített szerelmes magyar főúri asszonyt jelenítette meg. Legutóbbi nagy drámai szerepe »A levél«-ben (cím) (Somerset Maugham) (személy) volt, de közben több szerepben, mint »Fanny és a cselédkérdés« (cím) (Jerome K. Jerome), (személy) (információ)  »Az alvó férj«-ben (cím) (Szenes Béla) (személy) (információ)  a könnyű, élces, derült vígjátéki hang mesterének mutatta magát. Közben más színházakban is vendégszerepelt, a Magyar Színházban (intézmény) (információ)  »A menekülő asszony«, (cím) (Galsworthy), (személy) (információ)  a Belvárosi Színházban (intézmény) (információ)  a Calais-Dover (szerep) szerepében, stb. Egyéb szerepei: Ágnes (szerep) (A tükörfolyosó), (cím) Zaza, (szerep) Tóth Etelka (szerep) (információ)  (A nagyvilági nő), (cím) Andrea (szerep) (Sárga keztyű), (cím) (információ)  Gregoriné (szerep) (Mandarin), (cím) Marietta (szerep) (A vörös szegfű), (cím) Gabi (szerep) (Halló!), (cím) Nina (szerep) (Különös közjáték), (cím) Constance (szerep) (Ne váljunk el!), (cím) (információ)  Lencsi (szerep) (Kék róka), (cím) (információ)  Olympia. (szerep) Legutóbb Szomory Takács Alice-nek (szerep) (információ)  címszerepét alakította fényes sikerrel. szin_II.0153.pdf II

 

 

Adatbázisszerű megjelenés

xcímszó Gombaszögi Frida címszóvég 24700 Szócikk: Gombaszögi Frida színésznő, sz. 1890. dec. xtalanevtizedx 1905 9-én, Budapesten. Budapest ytelepulesy nagybudapest ytelepulesy budapest ykodvegy A Színművészeti Akadémiát yintezmenyy színművészeti akadémia yintezmenyy Színművé yintezmenyy színművészeti yintezmenyy akadémia yintezmenyy yintezmenyy Színművé yintezmenyy ykodvegy végezte s innen 1909-ben xevtizedx 1905 a xtalanevtizedx 1915 xtalanevtizedx 1925 Magyar Színházhoz yintezmenyy magyar színház yintezmenyy Magyar S yintezmenyy magyar yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Magyar yintezmenyy S yintezmenyy ykodvegy került, Beöthy László yszemelynevy beöthy lászló yszemelynevy Beöthy László yszemelynevy beöthy yszemelynevy lászló yszemelynevy yszemelynevy Beöthy yszemelynevy László yszemelynevy ykodvegy igazgatása alatt. Beöthy yszemelynevy beöthy yszemelynevy Beöthy yszemelynevy beöthy yszemelynevy yszemelynevy Beöthy yszemelynevy ykodvegy azonnal felismerte a fiatal színésznő képességeit és miután néhány kisebb szerepben sikerrel kipróbálta, azonnal elsőrendű drámai szerepeket bízott rá, Vivie Bemard, yszerepy vivie bemard yszerepy Vivie Bemard yszerepy vivie yszerepy bemard yszerepy yszerepy Vivie yszerepy Bemard yszerepy ykodvegy Shaw yszemelynevy shaw yszemelynevy Shaw yszemelynevy shaw yszemelynevy yszemelynevy Shaw yszemelynevy ykodvegy »Warrenné mestersége« ycimy warrenné mestersége ycimy Warrenné mestersége ycimy warrenné ycimy mestersége ycimy ycimy Warrenné ycimy mestersége ycimy ykodvegy c. darabjában, Hermann Bahr yszemelynevy hermann bahr yszemelynevy Hermann Bahr yszemelynevy hermann yszemelynevy bahr yszemelynevy yszemelynevy Hermann yszemelynevy Bahr yszemelynevy ykodvegy »Koncert«-jének ycimy koncert ycimy Koncert ycimy koncert ycimy ycimy Koncert ycimy ykodvegy fő női alakja voltak első nagy szerepei, amelyekben megmutatta, hogy ő a jövő nagy drámai színésznője. A természet is megáldotta hozzávaló fizikai adományokkal, szép, karcsú, mégis erőteljes termettel, kifejező szemmel, gazdag árnyalásokra képes hanggal, rugalmas és fogékony intelligenciával és ő ezeket az adományokat lelkiismeretes elmélyedéssel, a színészet technikai eszközeinek egyre teljesebb elsajátításával, művészi gondossággal fejlesztette. Peredy Judit yszerepy peredy judit yszerepy Peredy Judit yszerepy peredy yszerepy judit yszerepy yszerepy Peredy yszerepy Judit yszerepy ykodvegy szerepében (Sárga liliom) ycimy sárga liliom ycimy Sárga liliom ycimy sárga ycimy liliom ycimy ycimy Sárga ycimy liliom ycimy ykodvegy aratta döntő sikerét. Bíró Lajos yszemelynevy bíró lajos yszemelynevy Bíró Lajos yszemelynevy bíró yszemelynevy lajos yszemelynevy yszemelynevy Bíró yszemelynevy Lajos yszemelynevy ykodvegy darabjának ez érdekes fő női szerepének sokszínűségét, széles skáláját olyan művészettel játszotta, hogy a darab rendkívüli sikere igen nagy részben neki tulajdonítható. Ekkor már elvitathatatlanul övé lett az első hely a magánszínházak művésznői között s a Magyar Színháznak yintezmenyy magyar színház yintezmenyy Magyar S yintezmenyy magyar yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Magyar yintezmenyy S yintezmenyy ykodvegy az ő játéka lett fővonzó ereje. Nagy szerepeket bíztak rá a színházban s ő minden feladatnak kitűnően megfelelt. Játszotta Maját yszerepy maja yszerepy Majá yszerepy maja yszerepy yszerepy Majá yszerepy ykodvegy Tolsztoj yszemelynevy tolsztoj yszemelynevy Tolsztoj yszemelynevy tolsztoj yszemelynevy yszemelynevy Tolsztoj yszemelynevy ykodvegy »Élő halottjá«-ban, ycimy élő halottja ycimy Élő halottjá ycimy élő ycimy halottja ycimy ycimy Élő ycimy halottjá ycimy ykodvegy Schnitzler yszemelynevy schnitzler yszemelynevy Schnitzler yszemelynevy schnitzler yszemelynevy yszemelynevy Schnitzler yszemelynevy ykodvegy »Az élet szava« ycimy az élet szava ycimy Az élet szava ycimy az ycimy élet ycimy szava ycimy ycimy Az ycimy élet ycimy szava ycimy ykodvegy főszerepét, a holland ynemzetisegy holland ynemzetisegy holland ynemzetisegy holland ynemzetisegy ynemzetisegy holland ynemzetisegy ykodvegy cselédet Bródy Sándor yszemelynevy bródy sándor yszemelynevy Bródy Sándor yszemelynevy bródy yszemelynevy sándor yszemelynevy yszemelynevy Bródy yszemelynevy Sándor yszemelynevy ykodvegy »Rembrandt«-jában, ycimy rembrandt ycimy Rembrandt ycimy rembrandt ycimy ycimy Rembrandt ycimy ykodvegy Natasát yszerepy natasa yszerepy Natasá yszerepy natasa yszerepy yszerepy Natasá yszerepy ykodvegy »A félkegyelmű«-ben ycimy a félkegyelmű ycimy A félkegyelmű ycimy a ycimy félkegyelmű ycimy ycimy A ycimy félkegyelmű ycimy ykodvegy (Dosztojevszkij), yszemelynevy dosztojevszkij yszemelynevy Dosztojevszkij yszemelynevy dosztojevszkij yszemelynevy yszemelynevy Dosztojevszkij yszemelynevy ykodvegy Lyon Leát, yszerepy lyon lea yszerepy Lyon Leá yszerepy lyon yszerepy lea yszerepy yszerepy Lyon yszerepy Leá yszerepy ykodvegy Vilmát yszerepy vilma yszerepy Vilmá yszerepy vilma yszerepy yszerepy Vilmá yszerepy ykodvegy Molnár Ferenc yszemelynevy molnár ferenc yszemelynevy Molnár Ferenc yszemelynevy molnár yszemelynevy ferenc yszemelynevy yszemelynevy Molnár yszemelynevy Ferenc yszemelynevy ykodvegy »A farkas«-ában, ycimy a farkas ycimy A farkas ycimy a ycimy farkas ycimy ycimy A ycimy farkas ycimy ykodvegy stb. Hang köre kiterjedt a legnehezebb és legbonyolultabb drámai szerepektől a vígjáték derült hangjáig. Amint tehetsége most már teljesen kiforrott, eszközei egyre egyszerűbbek lettek, játéka egyre bensőbb, de egyúttal egyre tudatosabb. A modern színjátszó stílusban, mely nem a szép szavalásban keresi a hatás titkát, hanem a beszéd természetes könnyedségével, a hang finom árnyalásával, a mozgás természetességével fejezi ki a drámai indulatokat s ezzel a stilizálatlan életet varázsolja a színpadra, ő az első teljesen modern drámai színésznő a magyar színpadon, aki hiánytalanul valósította meg az új stílus követelményeit s ezzel példaadó hatást tett színművészetünkre. Közben férjhez ment Rajnai Gábor yszemelynevy rajnai gábor yszemelynevy Rajnai Gábor yszemelynevy rajnai yszemelynevy gábor yszemelynevy yszemelynevy Rajnai yszemelynevy Gábor yszemelynevy ykodvegy színművészhez, akitől később elvált. Beöthy László yszemelynevy beöthy lászló yszemelynevy Beöthy László yszemelynevy beöthy yszemelynevy lászló yszemelynevy yszemelynevy Beöthy yszemelynevy László yszemelynevy ykodvegy társulatával a világháború alatt Bécsben ytelepulesy bécs ytelepulesy Bécs yorszagy Ausztria ykodvegy is fellépett a Josephstädter Theaterben yintezmenyy josephstädter theater yintezmenyy Josephst yintezmenyy josephstädter yintezmenyy theater yintezmenyy yintezmenyy Josephst yintezmenyy ykodvegy s a legkomolyabb bécsi ytelepulesy bécs ytelepulesy bécs yorszagy Ausztria ykodvegy kritikusok is nagy elismeréssel emlékeznek meg játékáról. Ezután a Vígszínházban yintezmenyy vígszínház yintezmenyy Vígszính yintezmenyy vígszínház yintezmenyy yintezmenyy Vígszính yintezmenyy ykodvegy játszott, melynek azóta Varsányi Irén yszemelynevy varsányi irén yszemelynevy Varsányi Irén yszemelynevy varsányi yszemelynevy irén yszemelynevy yszemelynevy Varsányi yszemelynevy Irén yszemelynevy ykodvegy mellett legfontosabb színésznője. Sokoldalú tehetsége itt még jobban megmutatkozott. A »Románc« ycimy románc ycimy Románc ycimy románc ycimy ycimy Románc ycimy ykodvegy főnői szerepe, Rita Cavallini yszerepy rita cavallini yszerepy Rita Cavallini yszerepy rita yszerepy cavallini yszerepy yszerepy Rita yszerepy Cavallini yszerepy ykodvegy volt itt első nagy szerepe, e regényes, színes alakban teljes diadalra jutott tehetségének minden nehézséget legyőző tudatossága. Couerik Teréz yszerepy couerik teréz yszerepy Couerik Teréz yszerepy couerik yszerepy teréz yszerepy yszerepy Couerik yszerepy Teréz yszerepy ykodvegy (Az asszony és a bábú) ycimy az asszony és a bábú ycimy Az asszony és a bábú ycimy az ycimy asszony ycimy és ycimy a ycimy bábú ycimy ycimy Az ycimy asszony ycimy és ycimy a ycimy bábú ycimy ykodvegy alakjában a nyers ösztönök által hajtott nőt mutatta be, Csehov yszemelynevy csehov yszemelynevy Csehov yszemelynevy csehov yszemelynevy yszemelynevy Csehov yszemelynevy ykodvegy »A három nővér«-ének ycimy a három nővér ycimy A három nővér ycimy a ycimy három ycimy nővér ycimy ycimy A ycimy három ycimy nővér ycimy ykodvegy Masa yszerepy masa yszerepy Masa yszerepy masa yszerepy yszerepy Masa yszerepy ykodvegy szerepében a nyugtalan, élvsóvárgó, fojtott, szenvedéllyel teli falusi orosz ynemzetisegy orosz ynemzetisegy orosz ynemzetisegy orosz ynemzetisegy ynemzetisegy orosz ynemzetisegy ykodvegy nőt, a John Gábriel Borkmannban yszerepy john gábriel borkmann yszerepy John Gábriel Borkmann yszerepy john yszerepy gábriel yszerepy borkmann yszerepy yszerepy John yszerepy Gábriel yszerepy Borkmann yszerepy ykodvegy a kemény, haragvó, őserejű asszonyt, — ez utóbbi szerepében mutatta meg legjobban a hősnő szerepére termett voltát. Emlékezetes szerepe Nagy Katalin yszerepy nagy katalin yszerepy Nagy Katalin yszerepy nagy yszerepy katalin yszerepy yszerepy Nagy yszerepy Katalin yszerepy ykodvegy Shaw yszemelynevy shaw yszemelynevy Shaw yszemelynevy shaw yszemelynevy yszemelynevy Shaw yszemelynevy ykodvegy darabjában, a nagy cárné bonyolult jellemét, ravaszságát, érzékiségét, zsarnokságát és asszonyiságát a kifejezés olyan gazdagságával játszotta, hogy e szerep pályája legjobb alkotásai közé tartozik. Hasonló sikere volt a »Glóriá«-ban ycimy glória ycimy Glóriá ycimy glória ycimy ycimy Glóriá ycimy ykodvegy (Szomory Dezső), yszemelynevy szomory dezső yszemelynevy Szomory Dezső yszemelynevy szomory yszemelynevy dezső yszemelynevy yszemelynevy Szomory yszemelynevy Dezső yszemelynevy ykodvegy a »Hat szerep keres egy szerzőt«-ben ycimy hat szerep keres egy szerzőt ycimy Hat szerep keres egy szerzőt ycimy hat ycimy szerep ycimy keres ycimy egy ycimy szerzőt ycimy ycimy Hat ycimy szerep ycimy keres ycimy egy ycimy szerzőt ycimy (Pirandello). yszemelynevy pirandello yszemelynevy Pirandello yszemelynevy pirandello yszemelynevy yszemelynevy Pirandello yszemelynevy ykodvegy A »Vadkan«-ban ycimy vadkan ycimy Vadkan ycimy vadkan ycimy ycimy Vadkan ycimy ykodvegy (Móricz Zsigmond) yszemelynevy móricz zsigmond yszemelynevy Móricz Zsigmond yszemelynevy móricz yszemelynevy zsigmond yszemelynevy yszemelynevy Móricz yszemelynevy Zsigmond yszemelynevy ykodvegy a történelmi múltba vetített szerelmes magyar főúri asszonyt jelenítette meg. Legutóbbi nagy drámai szerepe »A levél«-ben ycimy a levél ycimy A levél ycimy a ycimy levél ycimy ycimy A ycimy levél ycimy ykodvegy (Somerset Maugham) yszemelynevy somerset maugham yszemelynevy Somerset Maugham yszemelynevy somerset yszemelynevy maugham yszemelynevy yszemelynevy Somerset yszemelynevy Maugham yszemelynevy ykodvegy volt, de közben több szerepben, mint »Fanny és a cselédkérdés« ycimy fanny és a cselédkérdés ycimy Fanny és a cselédkérdés ycimy fanny ycimy és ycimy a ycimy cselédkérdés ycimy ycimy Fanny ycimy és ycimy a ycimy cselédkérdés ycimy ykodvegy (Jerome K. Jerome), yszemelynevy jerome k. jerome yszemelynevy Jerome K. Jerome yszemelynevy jerome yszemelynevy k. yszemelynevy jerome yszemelynevy yszemelynevy Jerome yszemelynevy K. yszemelynevy Jerome yszemelynevy yk »Az alvó férj«-ben ycimy az alvó férj ycimy Az alvó férj ycimy az ycimy alvó ycimy férj ycimy ycimy Az ycimy alvó ycimy férj ycimy ykodvegy (Szenes Béla) yszemelynevy szenes béla yszemelynevy Szenes Béla yszemelynevy szenes yszemelynevy béla yszemelynevy yszemelynevy Szenes yszemelynevy Béla yszemelynevy ykodvegy a könnyű, élces, derült vígjátéki hang mesterének mutatta magát. Közben más színházakban is vendégszerepelt, a Magyar Színházban yintezmenyy magyar színház yintezmenyy Magyar S yintezmenyy magyar yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Magyar yintezmenyy S yintezmenyy ykodvegy »A menekülő asszony«, ycimy a menekülő asszony ycimy A menekülő asszony ycimy a ycimy menekülő ycimy asszony ycimy ycimy A ycimy menekülő ycimy asszony ycimy ykodvegy (Galsworthy), yszemelynevy galsworthy yszemelynevy Galsworthy yszemelynevy galsworthy yszemelynevy yszemelynevy Galsworthy yszemelynevy ykodvegy a Belvárosi Színházban yintezmenyy belvárosi színház yintezmenyy Belváros yintezmenyy belvárosi yintezmenyy színház yintezmenyy yintezmenyy Belváros yintezmenyy ykodvegy a Calais-Dover yszerepy calais-dover yszerepy Calais-Dover yszerepy calais-dover yszerepy yszerepy Calais-Dover yszerepy ykodvegy szerepében, stb. Egyéb szerepei: Ágnes yszerepy ágnes yszerepy Ágnes yszerepy ágnes yszerepy yszerepy Ágnes yszerepy ykodvegy (A tükörfolyosó), ycimy a tükörfolyosó ycimy A tükörfolyosó ycimy a ycimy tükörfolyosó ycimy ycimy A ycimy tükörfolyosó ycimy ykodvegy Zaza, yszerepy zaza yszerepy Zaza yszerepy zaza yszerepy yszerepy Zaza yszerepy ykodvegy Tóth Etelka yszerepy tóth etelka yszerepy Tóth Etelka yszerepy tóth yszerepy etelka yszerepy yszerepy Tóth yszerepy Etelka yszerepy ykodvegy (A nagyvilági nő), ycimy a nagyvilági nő ycimy A nagyvilági nő ycimy a ycimy nagyvilági ycimy nő ycimy ycimy A ycimy nagyvilági ycimy nő ycimy ykodvegy Andrea yszerepy andrea yszerepy Andrea yszerepy andrea yszerepy yszerepy Andrea yszerepy ykodvegy (Sárga keztyű), ycimy sárga keztyű ycimy Sárga keztyű ycimy sárga ycimy keztyű ycimy ycimy Sárga ycimy keztyű ycimy ykodvegy Gregoriné yszerepy gregorine yszerepy Gregoriné yszerepy gregorine yszerepy yszerepy Gregoriné yszerepy ykodvegy (Mandarin), ycimy mandarin ycimy Mandarin ycimy mandarin ycimy ycimy Mandarin ycimy ykodvegy Marietta yszerepy marietta yszerepy Marietta yszerepy marietta yszerepy yszerepy Marietta yszerepy ykodvegy (A vörös szegfű), ycimy a vörös szegfű ycimy A vörös szegfű ycimy a ycimy vörös ycimy szegfű ycimy ycimy A ycimy vörös ycimy szegfű ycimy ykodvegy Gabi yszerepy gabi yszerepy Gabi yszerepy gabi yszerepy yszerepy Gabi yszerepy ykodvegy (Halló!), ycimy halló! ycimy Halló! ycimy halló! ycimy ycimy Halló! ycimy ykodvegy Nina yszerepy nina yszerepy Nina yszerepy nina yszerepy yszerepy Nina yszerepy ykodvegy (Különös közjáték), ycimy különös közjáték ycimy Különös közjáték ycimy különös ycimy közjáték ycimy ycimy Különös ycimy közjáték ycimy ykodvegy Constance yszerepy constance yszerepy Constance yszerepy constance yszerepy yszerepy Constance yszerepy ykodvegy (Ne váljunk el!), ycimy ne váljunk el! ycimy Ne váljunk el! ycimy ne ycimy váljunk ycimy el! ycimy ycimy Ne ycimy váljunk ycimy el! ycimy ykodvegy Lencsi yszerepy lencsi yszerepy Lencsi yszerepy lencsi yszerepy yszerepy Lencsi yszerepy ykodvegy (Kék róka), ycimy kék róka ycimy Kék róka ycimy kék ycimy róka ycimy ycimy Kék ycimy róka ycimy ykodvegy Olympia. yszerepy olympia yszerepy Olympia yszerepy olympia yszerepy yszerepy Olympia yszerepy ykodvegy Legutóbb Szomory Takács Alice-nek yszerepy szomory takács alice yszerepy Szomory Takács Alice yszerepy szomory yszerepy takács yszerepy alice yszerepy yszerepy Szomory yszerepy Takács yszerepy Alice yszerepy ykodvegy címszerepét alakította fényes sikerrel. szin_II.0153.pdf II

 

 

A szócikk eredeti szövege:

Címszó: Gombaszögi Frida - Magyar Színművészeti Lexikon (1929-1931, szerk. Schöpflin Aladár)

 

Szócikktípus:

SZEMELYCIMSZO

SZULETESIEV 1890

SZULETESIEVTIZED 1895

 

A szócikk eredeti képe megtekinthető:

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0153.pdf
https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/II/szin_II.0153.png

Az itt olvasható változat forrása: B Kádár Zsuzsanna - Nagy Péter Tibor: Az 1929-31-es színművészeti lexikon adatbázisa. (Szociológiai dolgozatok No. 8., WJLF, Budapest, 2017) Készült a Wesley Egyház- és Vallásszociológiai Kutatóközpont 19-21. századi magyar elitek c. kutatása keretében.

https://mek.oszk.hu/08700/08756/html/szocikk/w/24/24700.htm

Az adatbázis kódja: 1357986421928

 

A szócikk három változatban található meg az oldalon. Legfelül linkekkel kiegészítve; középen, apróbetűvel a keresőmotort szolgáló technikai változat; legalul pedig az eredeti 1929-31-es szöveg.

 

Gombaszögi Frida

Szócikk: Gombaszögi Frida színésznő, sz. 1890. dec. 9-én, Budapesten. A Színművészeti Akadémiát végezte s innen 1909-ben a Magyar Színházhoz került, Beöthy László igazgatása alatt. Beöthy azonnal felismerte a fiatal színésznő képességeit és miután néhány kisebb szerepben sikerrel kipróbálta, azonnal elsőrendű drámai szerepeket bízott rá, Vivie Bemard, Shaw »Warrenné mestersége« c. darabjában, Hermann Bahr »Koncert«-jének fő női alakja voltak első nagy szerepei, amelyekben megmutatta, hogy ő a jövő nagy drámai színésznője. A természet is megáldotta hozzávaló fizikai adományokkal, szép, karcsú, mégis erőteljes termettel, kifejező szemmel, gazdag árnyalásokra képes hanggal, rugalmas és fogékony intelligenciával és ő ezeket az adományokat lelkiismeretes elmélyedéssel, a színészet technikai eszközeinek egyre teljesebb elsajátításával, művészi gondossággal fejlesztette. Peredy Judit szerepében (Sárga liliom) aratta döntő sikerét. Bíró Lajos darabjának ez érdekes fő női szerepének sokszínűségét, széles skáláját olyan művészettel játszotta, hogy a darab rendkívüli sikere igen nagy részben neki tulajdonítható. Ekkor már elvitathatatlanul övé lett az első hely a magánszínházak művésznői között s a Magyar Színháznak az ő játéka lett fővonzó ereje. Nagy szerepeket bíztak rá a színházban s ő minden feladatnak kitűnően megfelelt. Játszotta Maját Tolsztoj »Élő halottjá«-ban, Schnitzler »Az élet szava« főszerepét, a holland cselédet Bródy Sándor »Rembrandt«-jában, Natasát »A félkegyelmű«-ben (Dosztojevszkij), Lyon Leát, Vilmát Molnár Ferenc »A farkas«-ában, stb. Hang köre kiterjedt a legnehezebb és legbonyolultabb drámai szerepektől a vígjáték derült hangjáig. Amint tehetsége most már teljesen kiforrott, eszközei egyre egyszerűbbek lettek, játéka egyre bensőbb, de egyúttal egyre tudatosabb. A modern színjátszó stílusban, mely nem a szép szavalásban keresi a hatás titkát, hanem a beszéd természetes könnyedségével, a hang finom árnyalásával, a mozgás természetességével fejezi ki a drámai indulatokat s ezzel a stilizálatlan életet varázsolja a színpadra, ő az első teljesen modern drámai színésznő a magyar színpadon, aki hiánytalanul valósította meg az új stílus követelményeit s ezzel példaadó hatást tett színművészetünkre. Közben férjhez ment Rajnai Gábor színművészhez, akitől később elvált. Beöthy László társulatával a világháború alatt Bécsben is fellépett a Josephstädter Theaterben s a legkomolyabb bécsi kritikusok is nagy elismeréssel emlékeznek meg játékáról. Ezután a Vígszínházban játszott, melynek azóta Varsányi Irén mellett legfontosabb színésznője. Sokoldalú tehetsége itt még jobban megmutatkozott. A »Románc« főnői szerepe, Rita Cavallini volt itt első nagy szerepe, e regényes, színes alakban teljes diadalra jutott tehetségének minden nehézséget legyőző tudatossága. Couerik Teréz (Az asszony és a bábú) alakjában a nyers ösztönök által hajtott nőt mutatta be, Csehov »A három nővér«-ének Masa szerepében a nyugtalan, élvsóvárgó, fojtott, szenvedéllyel teli falusi orosz nőt, a John Gábriel Borkmannban a kemény, haragvó, őserejű asszonyt, — ez utóbbi szerepében mutatta meg legjobban a hősnő szerepére termett voltát. Emlékezetes szerepe Nagy Katalin Shaw darabjában, a nagy cárné bonyolult jellemét, ravaszságát, érzékiségét, zsarnokságát és asszonyiságát a kifejezés olyan gazdagságával játszotta, hogy e szerep pályája legjobb alkotásai közé tartozik. Hasonló sikere volt a »Glóriá«-ban (Szomory Dezső), a »Hat szerep keres egy szerzőt«-ben (Pirandello). A »Vadkan«-ban (Móricz Zsigmond) a történelmi múltba vetített szerelmes magyar főúri asszonyt jelenítette meg. Legutóbbi nagy drámai szerepe »A levél«-ben (Somerset Maugham) volt, de közben több szerepben, mint »Fanny és a cselédkérdés« (Jerome K. Jerome), »Az alvó férj«-ben (Szenes Béla) a könnyű, élces, derült vígjátéki hang mesterének mutatta magát. Közben más színházakban is vendégszerepelt, a Magyar Színházban »A menekülő asszony«, (Galsworthy), a Belvárosi Színházban a Calais-Dover szerepében, stb. Egyéb szerepei: Ágnes (A tükörfolyosó), Zaza, Tóth Etelka (A nagyvilági nő), Andrea (Sárga keztyű), Gregoriné (Mandarin), Marietta (A vörös szegfű), Gabi (Halló!), Nina (Különös közjáték), Constance (Ne váljunk el!), Lencsi (Kék róka), Olympia. Legutóbb Szomory Takács Alice-nek címszerepét alakította fényes sikerrel. szin_II.0153.pdf II