A későbbiekben ugyanezekben a témákban már bátran próbálkozhatunk a tus eszközével is akár vonalas, akár lavírozott (vízzel higított) eljárás keretében. A tusmunkák kétségtelen rendelkeznek a véglegesen kimondott vélemény, a visszavonhatatlanság súlyával, így a megoldásuk is nagyobb kihívást jelent. Ugyanakkor a fekete-fehér grafikai munkák szépségének egyik forrása a fekete és fehér drámai szembenállása, ami tussal a fehér papíron sokkalta inkább megvalósítható, mint ceruzával. A vonalas tusmunkáknál a tus felvitelére használhatjuk a már említett tustollat, a 45 fokos szögben bevágott nádat, vagy a faragott végű hurkapálcát is. Az említett eszközökkel való rajzolás, a tónusértékek létrehozása sokban hasonlatos a ceruzával történő rajzoláshoz, a rajzolás közbeni irányváltás ugyanakkor jelentős mértékben eszközfüggő. Tanácsos először mondhatni tét nélkül gyakorolnunk a papíron. Mire képes a választott eszköz a tussal együttműködve? Hogyan húzhatunk vele halvány, vagy éppen ellenkezőleg, erőteljes vonalat? Milyen nyomot hagy közvetlen a tusos üvegből kihúzva és milyet majdnem szárazon? Hogyan tudunk íves vonalat húzni és miképpen egyenest? Mi módon tudunk tónusozni a vonalrács egyre sűrűbbre szövésével vagy a pontok sűrűsítésével? Melyik nyomhagyást melyik vizuális (képi) problémának tudnánk megfeleltetni? Mindezekre a kérdésekre ismét csak a gyakorlat segítségével kaphatunk választ.
14. ábra – Faág. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája. (tus, hurkapálca)
15. ábra – Vadgesztenyék. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája (tus, hurkapálca)
16. ábra – Faág. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája. (tus, hurkapálca)
17. ábra – Fakéreg. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája. (tus, hurkapálca)
18. ábra – Fakéreg faktúrájának átírása . I. éves óvodapedagógus hallgató munkája. (tus, hurkapálca)
A lavírozott tustechnikánál a tuson kívül már vízre és egy vékonyabb ecsetre is szükségünk lesz. Ez az eljárás sokban hasonlít az akvarellre, némiképp talán tekinthetjük annak „előszobájaként”, a színek helyett különböző tónusértékeket használva, illetve nyerve a vízmennyiség adagolásával. Vannak azonban más fontos különbségek is, például, hogy a tus alig mosható vissza a papírról, míg az akvarellnél ez többé-kevésbé megoldható. A lavírozott technika természetesen szabadon keverhető a szikárabb, szárazabb, tustollal, vágott náddal vagy hurkapálcával megvalósított technikákkal.
19. ábra – Vadgesztenyék. I. éves óvodapedagógus hallgató munkája. (lavírozott tus)